Een lang, gezond en gelukkig leven – Ikigai

gelukkig levenBoven de honderd jaar, gezond, actief én gelukkig leven. Dat klinkt voor ons vrij bijzonder, maar op het Japanse eiland Okinawa is het normaal. Hier leven ze volgens de term “Ikigai” dat vertaald kan worden naar “het geluk altijd bezig te zijn”. Overal ter wereld worden we ouder, in Nederland ligt de levensverwachting bij 81, dat is maar liefst tien jaar ouder dan in 1960. Onze zorg en gezondheid wordt dankzij technologische ontwikkelingen beter, maar hoe blijven we ook gelukkig?

Vijf lessen voor een gelukkig leven

Volgens de Japanse overtuiging is geluk één van de meest bepalende factoren in het ouder worden. Benieuwd naar de Ikigai levensstijl? Wij hebben de vijf belangrijkste lessen op een rijtje gezet:

1. Met pensioen gaan is slechts een concept

Hoewel de Japanners in Okinawa stoppen met werken wanneer ze hun pensioenleeftijd hebben bereikt, gaan ze toch niet écht met pensioen. Het is enorm belangrijk het brein actief te houden door bijvoorbeeld in de tuin bezig te gaan, te schilderen, klussen of andere handvaardige activiteiten te ondernemen. Zo houdt u de hersenen scherp en kunt u nieuwe hobby’s gericht op uw eigen interesses ontdekken. De belangrijkste les: met pensioen gaan, staat niet gelijk aan achter de geraniums zitten.

2. De kracht van de gemeenschap

Het creëren van nieuwe banden binnen de lokale gemeenschap is belangrijk. Samen krijgt u meer gedaan en kunt u veel vreugde halen uit het delen van een hobby of interesse. In Japan wordt dit “moai” genoemd: mensen met gemeenschappelijke interesses helpen elkaar. Het is een prettig gevoel te weten dat iemand voor u klaar staat en dat u ook voor andere klaar kunt staan. Dit betekent dat we af en toe een beetje uit onze schulp moeten kruipen, maar het zal u verbazen hoeveel kracht u kunt halen uit nieuwe sociale banden.

Direct meer sociaal contact regelen >>

3. Matig intensief bewegen

Een zittend bestaan is volgens Ikigai “de vijand van de jeugdigheid”. Voldoende beweging is goed voor lichaam en geest, omdat al bij matig intensief bewegen gelukshormonen worden aangemaakt. Maar wat houdt matig intensief bewegen in? Dit kan per persoon verschillen, maar denk aan ochtendgymnastiek of yoga, tuinarbeid, simpele klusjes en een wandeling in de natuur. Zie ook onze beweegtips. Zorg hierbij wel dat u de juiste kleding en schoenen draagt om makkelijk en veilig te kunnen bewegen. Op de vergelijkingssite ShopAlike kunt u bijvoorbeeld makkelijk wandelartikelen bekijken. Naast fysieke voordelen is beweging minstens net zo belangrijk voor de gezondheid van de hersenen.

4. Gezonde voeding en de 80%-regel

In Nederland is het normaal om te eten totdat men “vol” zit, maar volgens Ikigai is het beter te stoppen wanneer u op ongeveer 80% zit. Dit betekent ook dat langzaam en bedachtzaam eten belangrijk is. Door aandachtig te eten geniet u meer van wat er op uw bord ligt en merkt u sneller een gevoel van verzadiging. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Minder vlees en meer groenten zoals bijvoorbeeld paprika, spinazie. Bloemkool of aubergine. Ook noten en sojabonen zijn erg voedzaam.

5. Vind uw eigen Ikigai voor gelukkig leven

Iedereen heeft een talent of een passie, een stuwende kracht die het leven zin geeft. Uw reden om te bestaan, staat gelijk aan uw Ikigai. Het vinden en uitoefenen van bepaalde passies geeft zin aan het leven en maakt ons gelukkiger, vooral als we deze passie ook nog eens kunnen delen met onze naasten. Wat het ook is, uw Ikigai is uw doel voor elke dag, en elke dag is anders. Leef in het nu want het verleden ligt achter u en de toekomst is onbekend. Elke dag is kostbaar, en dat geldt voor alle leeftijden.

Leestip: Ontdek de geheimen van het Japanse eiland Okinawa, waar het grootste aantal gezonde honderdjarigen ter wereld woont

Uw ideeën en ervaringen met gelukkig leven?

Bent al bewust of onbewust bezig met gelukkig leven, wellicht zelfs volgens Ikigai? Wat zijn uw ervaringen in de praktijk? Hebt u tips die anderen kunnen gebruiken om voor een lang en gelukkig leven, bij voorkeur in uw eigen woonomgeving? Laat het weten in een reactie onder dit bericht.

Wilt u gratis updates ontvangen zoals dit artikel over gelukkig leven?
Klik hier en schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Deel dit artikel
Een reactie op “Een lang, gezond en gelukkig leven – Ikigai
  1. G.M. Stuyver de Ruiter schreef:

    Ik heb heel wat zeeën bevaren om tot deze leeftijd te komen (86) .
    Het belangrijkste is een goed humeur en vooral tevredenheid, maar wel je zelf blijven.
    Alleszelf is een goede site maar je moet wel aardig wat geld hebben.
    Ik lees waar je allemaal hulp kunt “krijgen” maar dat moet je wel kunnen betalen. Voorziet de WMO hier ook in ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Langer en beter zelfstandig wonen
Zoek direct een dienst in de buurt of aan huis: