Alleszelf.nl ALLESZELF.NL

Informatie & AdviesInformatie en advies

Wanneer u ouder wordt, krijgt u met nieuwe omstandigheden te maken. U hebt soms behoefte aan informatie en advies, bijvoorbeeld rond uw inkomen, uw woning of uw gezondheid. Wellicht hebt u vragen over regelingen, vergoedingen, voorzieningen, verlies van naasten of mogelijkheden voor ontmoeting of contact?

Gelukkig zijn er in Nederland verschillende mensen en organisaties die u daarbij kunnen helpen. De ene dienstverlener biedt andere mogelijkheden dan de andere. Hieronder een toelichting op de verschillende mogelijkheden.

Zoek een dienst in de buurt of aan huis.
Geef een locatie en uw wensen aan in het menu, vergelijk en maak uw keuze:

- Kenmerken

  • Geven van algemene informatie en advies: de adviseur kan uw vragen in algemene zin beantwoorden. 
  • Algemeen verkennen van de behoefte aan zorg en ondersteuning: de adviseur zal oppervlakkig kunnen nagaan wat uw behoefte is, zonder daar diep op in te gaan.
  • Uitdiepen van individuele hulpvraag: de adviseur zal heel gericht en persoonlijke vragen aan u stellen over uw specifieke situatie. 
  • Geven van persoonlijk advies: u krijgt advies op maat, optimaal rekening houdend met uw situatie.
  • Regelen van voorzieningen: de adviseur geeft niet alleen informatie en advies, maar kan ook voorzieningen voor u regelen.
  • Sociaal-emotionele begeleiding: de adviseur is er niet alleen voor ‘praktische vragen’, maar is ook beschikbaar om u te helpen met tegenslag of verlies, bijvoorbeeld door te luisteren en mee te leven.
  • Overleg met en coördinatie van hulpverleners: de adviseur stemt uw ondersteuning door verschillende hulpverleners af op uw wensen en situatie.
  • Vast aanspreekpunt: sommige aanbieders bieden de mogelijkheid om u voor langere tijd aan één vaste adviseur te koppelen. Op die manier kan hij/zij u goed leren kennen en hoeft u niet telkens uw verhaal te vertellen.

- Specialisaties

Sommige aanbieders van informatie en advies geven aan gespecialiseerd te zijn in één of meer onderwerpen. Dit komt in de toelichting bij de diensten aan bod. Op die manier kunt u de adviseur vinden die het beste bij uw vragen past. Het gaat om de volgende specialisaties.
  • Belastingen: deze adviseur is gespecialiseerd in belastingen.
  • Dementie: deze adviseur kan u goed helpen bij vragen over dementie.
  • Verzekeringen: deze adviseur is gespecialiseerd in verzekeringen.
  • Woningaanpassing: deze adviseur kan u goed helpen bij het aanpassen van uw woning, zodat u zo lang mogelijk zelfstandig  kunt blijven wonen. Bijvoorbeeld rond slimme technische oplossingen en aanpassingen aan entree, badkamer en trap.
  • Wet- en regelgeving: deze adviseur weet veel over wet- en regelgeving, bijvoorbeeld de Wmo, de Wet Langdurige Zorg en de zorgverzekeringswet.
  • Hulp bij formulieren: deze adviseur kan goed helpen bij het invullen van formulieren.

- Kanalen

Er zijn verschillende manieren om gebruik te maken van de informatie- en adviesdiensten. Dit komt in de toelichting bij de diensten aan bod. Op die manier kunt u de adviseur vinden die het beste bij uw voorkeur past. Het gaat om de volgende manieren van contact:
  • Aan loket / op eigen locatie: u moet naar de dienstverlener toegaan.
  • Per e-mail: u kunt uw vragen per e-mail stellen.
  • Telefonisch: u kunt bellen met uw vragen.
  • Huisbezoek: de adviseur komt bij u thuis.

- Wie levert

Hoewel het niets over de kwaliteit hoeft te zeggen, vindt u het misschien van belang om te weten of de adviseur een vrijwilliger is of dat hij/zij de advies- en informatietaak beroepsmatig uitoefent.

- Betalingsmogelijkheden

In de toelichting bij de aanbieders komen verschillende betalingsmogelijkheden voor. Het is afhankelijk van uw situatie of u hiervoor in aanmerking komt. Houd ook rekening met een eventuele eigen bijdrage.

Meer informatie lezen? Bekijk onze berichten over Informatie en Advies.

Lijst
Aantal Informatie & advies dat Alleszelf.nl voor u heeft gevonden: 677
677 diensten
geWoon thuisgesprek

geWoon thuisgesprek

door Ledenvereniging
Tips voor een veilig en comfortabel huis. Wil je langer en met comfort in jouw woning blijven wonen? De
ledenadviseur komt graag langs om jouw woonwensen te bespreken. Ze geeft je advies welke aanpassingen
mogelijk, wenselijk of noodzakelijk zijn.
€ 0,00
per uur
Meer info »
  • Wonen met meer comfort
  • Voorbereid op toekomst
  • Is mijn woning veilig?
Huisbezoek ledenadviseur

Huisbezoek ledenadviseur

door Ledenvereniging
Steuntje in de rug thuis. Meer dan een telefoongesprek.
€ 0,00
per uur
Meer info »
  • In alle rust en privacy
  • Goed & betrouwbaar advies
  • Voor keukentafelgesprek
EHBO bij volwassenen

EHBO bij volwassenen

door Ledenvereniging
Leer letsels behandelen en reanimeren met AED.
€ 49,95
per uur
Meer info »
  • Wanneer het jouw uitkomt
  • Met AED-training
  • Met certificaat
Voorbereiding keukentafelgesprek

Voorbereiding keukentafelgesprek

door Ledenvereniging
Bereid de Wmo-aanvraag voor samen met de ledenadviseur. Heb je Wmo-ondersteuning aangevraagd bij de gemeente? Dan nodigt de gemeente waarin je met de gemeente bespreekt welke hulp je nodig hebt. Een belangrijk je uit voor een keukentafelgesprek gesprek dus. Vraag onze ledenadviseur om het keukentafelgesprek samen met jou voor te bereiden.
€ 0,00
per uur
Meer info »
  • Beter voorbereid
  • Grotere kans op hulp
  • Samen voorbereiden
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Putten

door Gemeente Putten
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Amsterdam - Centrum

door Gemeente Amsterdam - Centrum
Gemeentelijk wmo-loket
€ 0,00
per uur
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Duiven

door Gemeente Duiven
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Menameradiel

door Gemeente Het Bildt
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Enkhuizen

door Gemeente Enkhuizen
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Winsum

door Gemeente Winsum
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Leiden

door Gemeente Leiden
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Ondersteuning en zorg WIJ De Wijert

door WIJ Groningen
Hebt u een vraag over ondersteuning? Dan kunt u terecht bij WIJ De Wijert. Samen met u kijken medewerkers naar wat u nodig heeft. En hoe u dat kunt regelen. Eigen verantwoordelijkheid en elkaar helpen staan daarbij centraal.
€ 0,00
per uur
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Hulp en advies: Wonen / Welzijn / Mantelzorgondersteuning

door Versa Welzijn
Wilt u zelfredzaam blijven en de regie over uw leven behouden, ondanks beperkingen door ouder worden, afnemende gezondheid, een chronische ziekte, handicap of psychische problemen? Bij Versa Welzijn kunt u terecht voor advies, begeleiding en ondersteuning om op eigen kracht en met steun van mensen uit uw omgeving (mantelzorg en burenhulp), zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen. Is er iemand als mantelzorger bij u betrokken, dan houden we in het oog dat deze niet overbelast raakt.
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Welzijn Kampen: Ombudswinkel

door Welzijn Kampen
De Ombudswinkel is een onafhankelijke hulpverlenende organisatie, die iedereen, jong en oud, met veel zaken op verschillende manieren kan helpen. De Ombudswinkel geeft informatie, advies en begeleiding. Wij werken op afspraak én met open spreekuren, iedereen is welkom voor hulp en advies en kan zo binnenlopen. Maar ook een afspraak maken kan. Telefonisch of via de mail beantwoorden wij ook vragen.
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Wassenaar

door Gemeente Wassenaar
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Toon meer