Informatie & AdviesInformatie en advies

Wanneer u ouder wordt, krijgt u met nieuwe omstandigheden te maken. U hebt soms behoefte aan informatie en advies, bijvoorbeeld rond uw inkomen, uw woning of uw gezondheid. Wellicht hebt u vragen over regelingen, vergoedingen, voorzieningen, verlies van naasten of mogelijkheden voor ontmoeting of contact?

Gelukkig zijn er in Nederland verschillende mensen en organisaties die u daarbij kunnen helpen. De ene dienstverlener biedt andere mogelijkheden dan de andere. Hieronder een toelichting op de verschillende mogelijkheden.

Zoek een dienst in de buurt of aan huis.
Geef een locatie en uw wensen aan in het menu, vergelijk en maak uw keuze:

- Kenmerken

  • Geven van algemene informatie en advies: de adviseur kan uw vragen in algemene zin beantwoorden. 
  • Algemeen verkennen van de behoefte aan zorg en ondersteuning: de adviseur zal oppervlakkig kunnen nagaan wat uw behoefte is, zonder daar diep op in te gaan.
  • Uitdiepen van individuele hulpvraag: de adviseur zal heel gericht en persoonlijke vragen aan u stellen over uw specifieke situatie. 
  • Geven van persoonlijk advies: u krijgt advies op maat, optimaal rekening houdend met uw situatie.
  • Regelen van voorzieningen: de adviseur geeft niet alleen informatie en advies, maar kan ook voorzieningen voor u regelen.
  • Sociaal-emotionele begeleiding: de adviseur is er niet alleen voor ‘praktische vragen’, maar is ook beschikbaar om u te helpen met tegenslag of verlies, bijvoorbeeld door te luisteren en mee te leven.
  • Overleg met en coördinatie van hulpverleners: de adviseur stemt uw ondersteuning door verschillende hulpverleners af op uw wensen en situatie.
  • Vast aanspreekpunt: sommige aanbieders bieden de mogelijkheid om u voor langere tijd aan één vaste adviseur te koppelen. Op die manier kan hij/zij u goed leren kennen en hoeft u niet telkens uw verhaal te vertellen.

- Specialisaties

Sommige aanbieders van informatie en advies geven aan gespecialiseerd te zijn in één of meer onderwerpen. Dit komt in de toelichting bij de diensten aan bod. Op die manier kunt u de adviseur vinden die het beste bij uw vragen past. Het gaat om de volgende specialisaties.
  • Belastingen: deze adviseur is gespecialiseerd in belastingen.
  • Dementie: deze adviseur kan u goed helpen bij vragen over dementie.
  • Verzekeringen: deze adviseur is gespecialiseerd in verzekeringen.
  • Woningaanpassing: deze adviseur kan u goed helpen bij het aanpassen van uw woning, zodat u zo lang mogelijk zelfstandig  kunt blijven wonen. Bijvoorbeeld rond slimme technische oplossingen en aanpassingen aan entree, badkamer en trap.
  • Wet- en regelgeving: deze adviseur weet veel over wet- en regelgeving, bijvoorbeeld de Wmo, de Wet Langdurige Zorg en de zorgverzekeringswet.
  • Hulp bij formulieren: deze adviseur kan goed helpen bij het invullen van formulieren.

- Kanalen

Er zijn verschillende manieren om gebruik te maken van de informatie- en adviesdiensten. Dit komt in de toelichting bij de diensten aan bod. Op die manier kunt u de adviseur vinden die het beste bij uw voorkeur past. Het gaat om de volgende manieren van contact:
  • Aan loket / op eigen locatie: u moet naar de dienstverlener toegaan.
  • Per e-mail: u kunt uw vragen per e-mail stellen.
  • Telefonisch: u kunt bellen met uw vragen.
  • Huisbezoek: de adviseur komt bij u thuis.

- Wie levert

Hoewel het niets over de kwaliteit hoeft te zeggen, vindt u het misschien van belang om te weten of de adviseur een vrijwilliger is of dat hij/zij de advies- en informatietaak beroepsmatig uitoefent.

- Betalingsmogelijkheden

In de toelichting bij de aanbieders komen verschillende betalingsmogelijkheden voor. Het is afhankelijk van uw situatie of u hiervoor in aanmerking komt. Houd ook rekening met een eventuele eigen bijdrage.

Meer informatie lezen? Bekijk onze berichten over Informatie en Advies.

Aantal Informatie & advies dat Alleszelf.nl voor u heeft gevonden : 708
708 diensten
Thuisborg: Verkopen en terughuren van woningen

Thuisborg: Verkopen en terughuren van woningen

door Thuisborg
Thuisborg koopt woningen en verhuurt deze direct aan de verkoper terug. Zodat men de beschikking krijgt over het vermogen dat in de stenen zit, zonder te hoeven verhuizen.
Meer info »
  • Woningwaarde
  • Belastingvrije opbrengst
  • Vrij te besteden
Actie: Geef uw coronahulp een ThuisPluim

Actie: Geef uw coronahulp een ThuisPluim

door Alleszelf.nl
Deel uw positieve ervaringen met coronahulp zodat iedereen met een hulpvraag sneller en beter geholpen wordt. Doe mee met onze actie “Geef uw coronahulp een ThuisPluim”.
Meer info »
  • Doe mee
  • Geef een #ThuisPluim
  • Voor de beste hulp
Smienk: Alles over (gebruikte) trapliften

Smienk: Alles over (gebruikte) trapliften

door Smienk Trapliften B.V.
Smienk Trapliften informeert u graag over de mogelijkheden van een traplift. Antwoord op vragen als: Wat kost een traplift? Heb ik recht op vergoedingen? Wat zijn de opties op een traplift? Enz. Zij bieden zelf zowel nieuwe als gebruikte trapliften aan van alle merken. De prijsrange ligt tussen € 1.690 en € 4.000 incl. BTW
Meer info »
  • Nieuw
  • Gebruikt
  • Alle merken
Coronavirus: Rode Kruis hulplijn voor kwetsbaren

Coronavirus: Rode Kruis hulplijn voor kwetsbaren

door Rode Kruis
Heb je een luisterend oor, advies of extra hulp nodig omdat je in quarantaine of thuisisolatie zit? Dan kun je contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn. Het nummer is bereikbaar vanaf 9.00 uur. Of vul het formulier in en geef direct je hulpvraag door. Een vrijwilliger van het Rode Kruis komt dan binnen 48 uur bij je langs.
Meer info »
  • coronahulp
Telefoonlijn ANBO (coronahulp)

Telefoonlijn ANBO (coronahulp)

door ANBO
Minder sociale contacten door coronavirus? ANBO-medewerkers zitten klaar voor een praatje. Hebt u een vraag over het coronavirus, maakt u zich zorgen of wilt u gewoon even een praatje maken? Dat kan vanaf nu! We zijn 7 dagen per week van 09:00 tot 21:00 uur telefonisch bereikbaar. Als u belt, staat iemand van ANBO u graag te woord.
Meer info »
  • coronahulp
Ouderen-Infolijn (coronahulp)

Ouderen-Infolijn (coronahulp)

door KBO-PCOB
Wij begrijpen dat u zich wellicht zorgen maakt over de risico’s van het coronavirus en dat u nu allerlei vragen heeft. We weten ook dat niet alle senioren even vaardig zijn met internet om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. En dat sommige mensen behoefte hebben even iemand te spreken omdat ze zich eenzaam voelen nu veel activiteiten stilliggen. Voor al deze mensen heeft KBO-PCOB een speciale telefoonlijn geopend.

Meer info »
  • coronahulp
Harteraadlijn voor hart- en vaatpatiënten en hun naasten (coronahulp)

Harteraadlijn voor hart- en vaatpatiënten en hun naasten (coronahulp)

door Harteraad
Heb je vragen over het leven met een hart- en vaataandoening? Maak je je zorgen? Of wil je je ervaring delen met iemand die je begrijpt? Ook als naaste kun je de behoefte hebben om je verhaal en zorgen te delen met iemand anders.
Meer info »
  • coronahulp
Logo Informatie & Advies

Hulp- en advieslijn MIND Korrelatie (coronahulp)

door MIND
De openingstijden voor telefonische hulp door de hulplijn MIND Korrelatie in verband met de coronacrisis tijdelijk verruimd van 9:00 tot 18:00 uur naar 9:00 tot 22:00 uur. Ook is telefonische hulp gratis voor mensen die psychische hulp nodig hebben tijdens deze crisis. MIND Korrelatie doet dit in ieder geval tot 1 juni 2020, of zolang de coronacrisis duurt.
Meer info »
  • coronahulp
Uitvaart Hulplijn: steun bij afscheid nemen op afstand (coronahulp)

Uitvaart Hulplijn: steun bij afscheid nemen op afstand (coronahulp)

door Monuta
Nabestaanden beleven een uitvaart anders dan hoe zij het wellicht gewenst hadden door de coronamaatregelen die er momenteel gelden. Het afscheid nemen van een overledene is het begin van rouwen. Gaat dit niet zoals gehoopt, dan kan dit gevolgen hebben bij het verwerken van verdriet.Monuta’s medewerkers bieden steun en informatie via de Uitvaart Hulplijn voor iedereen die vragen of zorgen heeft over afscheid nemen in coronatijd.
€ 0,00
per uur
Meer info »
  • coronahulp
Omgaan met coronastress, online zelfhulpmodule (coronahulp)

Omgaan met coronastress, online zelfhulpmodule (coronahulp)

door Therapieland
Dit programma is bedoeld voor iedereen die wil omgaan met lastige gedachten en gevoelens waar je door de aanwezigheid van het coronavirus mee kunt worstelen.
€ 0,00
per uur
Meer info »
  • coronahulp
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Wijk bij Duurstede

door Gemeente Wijk bij Duurstede
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Tilburg

door Gemeente Tilburg
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Zonfo het totaalplatform voor meer zelfredzaamheid

door Zonfo
Zonfo is een totaalplatform voor allerlei hulpmiddelen die de zelfredzaamheid bevorderen. Door ons makkelijke en toegankelijke platform kunt u vrijblijvend geadviseerd en geïnspireerd worden door allerlei hulpmiddelen die handig zijn voor in en om het huis.
Zeker wanneer u nog nooit in aanraking bent geweest met hulpmiddelen in de zorg is het een onbekende weg voor u. Zonfo is er om u geheel te helpen en te adviseren in deze onbekende weg.
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Soest

door Gemeente Soest
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Steenwijkerland

door Gemeente Steenwijkerland
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Toon meer