Alleszelf.nl ALLESZELF.NL

Informatie & AdviesInformatie en advies

Wanneer u ouder wordt, krijgt u met nieuwe omstandigheden te maken. U hebt soms behoefte aan informatie en advies, bijvoorbeeld rond uw inkomen, uw woning of uw gezondheid. Wellicht hebt u vragen over regelingen, vergoedingen, voorzieningen, verlies van naasten of mogelijkheden voor ontmoeting of contact?

Gelukkig zijn er in Nederland verschillende mensen en organisaties die u daarbij kunnen helpen. De ene dienstverlener biedt andere mogelijkheden dan de andere. Hieronder een toelichting op de verschillende mogelijkheden.

Zoek een dienst in de buurt of aan huis.
Geef een locatie en uw wensen aan in het menu, vergelijk en maak uw keuze:

- Kenmerken

  • Geven van algemene informatie en advies: de adviseur kan uw vragen in algemene zin beantwoorden. 
  • Algemeen verkennen van de behoefte aan zorg en ondersteuning: de adviseur zal oppervlakkig kunnen nagaan wat uw behoefte is, zonder daar diep op in te gaan.
  • Uitdiepen van individuele hulpvraag: de adviseur zal heel gericht en persoonlijke vragen aan u stellen over uw specifieke situatie. 
  • Geven van persoonlijk advies: u krijgt advies op maat, optimaal rekening houdend met uw situatie.
  • Regelen van voorzieningen: de adviseur geeft niet alleen informatie en advies, maar kan ook voorzieningen voor u regelen.
  • Sociaal-emotionele begeleiding: de adviseur is er niet alleen voor ‘praktische vragen’, maar is ook beschikbaar om u te helpen met tegenslag of verlies, bijvoorbeeld door te luisteren en mee te leven.
  • Overleg met en coördinatie van hulpverleners: de adviseur stemt uw ondersteuning door verschillende hulpverleners af op uw wensen en situatie.
  • Vast aanspreekpunt: sommige aanbieders bieden de mogelijkheid om u voor langere tijd aan één vaste adviseur te koppelen. Op die manier kan hij/zij u goed leren kennen en hoeft u niet telkens uw verhaal te vertellen.

- Specialisaties

Sommige aanbieders van informatie en advies geven aan gespecialiseerd te zijn in één of meer onderwerpen. Dit komt in de toelichting bij de diensten aan bod. Op die manier kunt u de adviseur vinden die het beste bij uw vragen past. Het gaat om de volgende specialisaties.
  • Belastingen: deze adviseur is gespecialiseerd in belastingen.
  • Dementie: deze adviseur kan u goed helpen bij vragen over dementie.
  • Verzekeringen: deze adviseur is gespecialiseerd in verzekeringen.
  • Woningaanpassing: deze adviseur kan u goed helpen bij het aanpassen van uw woning, zodat u zo lang mogelijk zelfstandig  kunt blijven wonen. Bijvoorbeeld rond slimme technische oplossingen en aanpassingen aan entree, badkamer en trap.
  • Wet- en regelgeving: deze adviseur weet veel over wet- en regelgeving, bijvoorbeeld de Wmo, de Wet Langdurige Zorg en de zorgverzekeringswet.
  • Hulp bij formulieren: deze adviseur kan goed helpen bij het invullen van formulieren.

- Kanalen

Er zijn verschillende manieren om gebruik te maken van de informatie- en adviesdiensten. Dit komt in de toelichting bij de diensten aan bod. Op die manier kunt u de adviseur vinden die het beste bij uw voorkeur past. Het gaat om de volgende manieren van contact:
  • Aan loket / op eigen locatie: u moet naar de dienstverlener toegaan.
  • Per e-mail: u kunt uw vragen per e-mail stellen.
  • Telefonisch: u kunt bellen met uw vragen.
  • Huisbezoek: de adviseur komt bij u thuis.

- Wie levert

Hoewel het niets over de kwaliteit hoeft te zeggen, vindt u het misschien van belang om te weten of de adviseur een vrijwilliger is of dat hij/zij de advies- en informatietaak beroepsmatig uitoefent.

- Betalingsmogelijkheden

In de toelichting bij de aanbieders komen verschillende betalingsmogelijkheden voor. Het is afhankelijk van uw situatie of u hiervoor in aanmerking komt. Houd ook rekening met een eventuele eigen bijdrage.

Meer informatie lezen? Bekijk onze berichten over Informatie en Advies.

Lijst
Aantal Informatie & advies dat Alleszelf.nl voor u heeft gevonden: 675
675 diensten
Huisbezoek ledenadviseur

Huisbezoek ledenadviseur

door Ledenvereniging
Steuntje in de rug thuis. Meer dan een telefoongesprek. Het huisbezoek van de ledenadviseur is bedoeld om u op weg te helpen. Als u een steuntje in de rug nodig heeft en als een telefoongesprek onvoldoende zekerheid of duidelijkheid biedt.
€ 0,00
per uur
Meer info »
  • In alle rust en privacy
  • Goed & betrouwbaar advies
  • Voor keukentafelgesprek
EHBO bij volwassenen

EHBO bij volwassenen

door Ledenvereniging
Leer letsels behandelen en reanimeren met AED.
€ 49,95
per uur
Meer info »
  • Wanneer het u uitkomt
  • Met AED-training
  • Met certificaat
Logo Informatie & Advies

Balie inkomen en zorg (Wmo-loket) gemeente Kampen

door Gemeente Kampen
Gemeentelijk wmo-loket. Voor deze balie 'inkomen en zorg' is het maken van een afspraak niet nodig. Open van maandag t/m vrijdag: 9.00 - 16.00 uur.

€ 0,00
per uur
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Middelburg

door Gemeente Middelburg
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Laarbeek

door Gemeente Laarbeek
Gemeentelijk wmo-loket.
€ 0,00
per uur
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Bussum

door Gemeente Bussum
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Compaen: Seniorenvoorlichting

door Compaen
Veel ouderen weten niet welke (financiële) regelingen en voorzieningen er voor hen zijn. Van degenen die wel op de hoogte zijn weet gemiddeld 30% niet hoe ze die voorzieningen kunnen inschakelen. Deze regelingen en voorzieningen zijn beslist geen luxe. Zij zijn noodzakelijk om langer zelfstandig te kunnen blijven functioneren. Het is belangrijk dat ouderen er tijdig gebruik van maken.
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Domotica

door Stichting P.C. Woonzorg Unie Veluwe (WZU)
Weet u dat er elektronische hulpmiddelen zijn waarmee u langer zelfstandiger thuis kunt blijven wonen en die uw zelfstandigheid vergroten? Slimme apparaatjes die het leven makkelijker maken en tal van handelingen overbodig. Onze medewerkers vertellen u graag wat er allemaal mogelijk is.
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Dementie

door Dementie
Dementie.nl is er voor iedereen die zorgt voor iemand met dementie. Je vindt hier tips, informatie en ervaringsverhalen. Waar wil jij meer over weten? We helpen je graag bij het vinden van het antwoord.
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Westland

door Gemeente Westland
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Onderbanken

door Gemeente Onderbanken
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Hengelo (Overijssel)

door Gemeente Hengelo (Overijssel)
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Hulpmiddelenshop.nl

door Think Twice
De online thuiszorgwinkel in hulpmiddelen voor ouderen invaliden en gehandicapten. Wij leveren diverse zorghulpmiddelen aan consumenten, bedrijven en instellingen. Via onze overzichtelijke en makkelijk te bedienen webwinkel vindt u altijd eenvoudig het juiste hulpmiddel! Wij hebben vele jaren ervaring en staan u graag te woord om een juiste keuze te maken.
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Deventer

door Gemeente Deventer
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Lansingerland

door Gemeente Lansingerland
Gemeentelijk Wmo-loket. De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) gaat uit van eigen kracht en de eigen verantwoordelijkheid. De Wmo zorgt er voor dat iedereen mee kan doen met de samenleving en dat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven functioneren, wonen en participeren. De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo.
€ 0,00
per uur
Meer info »
Toon meer