Informatie & AdviesInformatie en advies

Wanneer u ouder wordt, krijgt u met nieuwe omstandigheden te maken. U hebt soms behoefte aan informatie en advies, bijvoorbeeld rond uw inkomen, uw woning of uw gezondheid. Wellicht hebt u vragen over regelingen, vergoedingen, voorzieningen, verlies van naasten of mogelijkheden voor ontmoeting of contact?

Gelukkig zijn er in Nederland verschillende mensen en organisaties die u daarbij kunnen helpen. De ene dienstverlener biedt andere mogelijkheden dan de andere. Hieronder een toelichting op de verschillende mogelijkheden.

Zoek een dienst in de buurt of aan huis.
Geef een locatie en uw wensen aan in het menu, vergelijk en maak uw keuze:

- Kenmerken

  • Geven van algemene informatie en advies: de adviseur kan uw vragen in algemene zin beantwoorden. 
  • Algemeen verkennen van de behoefte aan zorg en ondersteuning: de adviseur zal oppervlakkig kunnen nagaan wat uw behoefte is, zonder daar diep op in te gaan.
  • Uitdiepen van individuele hulpvraag: de adviseur zal heel gericht en persoonlijke vragen aan u stellen over uw specifieke situatie. 
  • Geven van persoonlijk advies: u krijgt advies op maat, optimaal rekening houdend met uw situatie.
  • Regelen van voorzieningen: de adviseur geeft niet alleen informatie en advies, maar kan ook voorzieningen voor u regelen.
  • Sociaal-emotionele begeleiding: de adviseur is er niet alleen voor ‘praktische vragen’, maar is ook beschikbaar om u te helpen met tegenslag of verlies, bijvoorbeeld door te luisteren en mee te leven.
  • Overleg met en coördinatie van hulpverleners: de adviseur stemt uw ondersteuning door verschillende hulpverleners af op uw wensen en situatie.
  • Vast aanspreekpunt: sommige aanbieders bieden de mogelijkheid om u voor langere tijd aan één vaste adviseur te koppelen. Op die manier kan hij/zij u goed leren kennen en hoeft u niet telkens uw verhaal te vertellen.

- Specialisaties

Sommige aanbieders van informatie en advies geven aan gespecialiseerd te zijn in één of meer onderwerpen. Dit komt in de toelichting bij de diensten aan bod. Op die manier kunt u de adviseur vinden die het beste bij uw vragen past. Het gaat om de volgende specialisaties.
  • Belastingen: deze adviseur is gespecialiseerd in belastingen.
  • Dementie: deze adviseur kan u goed helpen bij vragen over dementie.
  • Verzekeringen: deze adviseur is gespecialiseerd in verzekeringen.
  • Woningaanpassing: deze adviseur kan u goed helpen bij het aanpassen van uw woning, zodat u zo lang mogelijk zelfstandig  kunt blijven wonen. Bijvoorbeeld rond slimme technische oplossingen en aanpassingen aan entree, badkamer en trap.
  • Wet- en regelgeving: deze adviseur weet veel over wet- en regelgeving, bijvoorbeeld de Wmo, de Wet Langdurige Zorg en de zorgverzekeringswet.
  • Hulp bij formulieren: deze adviseur kan goed helpen bij het invullen van formulieren.

- Kanalen

Er zijn verschillende manieren om gebruik te maken van de informatie- en adviesdiensten. Dit komt in de toelichting bij de diensten aan bod. Op die manier kunt u de adviseur vinden die het beste bij uw voorkeur past. Het gaat om de volgende manieren van contact:
  • Aan loket / op eigen locatie: u moet naar de dienstverlener toegaan.
  • Per e-mail: u kunt uw vragen per e-mail stellen.
  • Telefonisch: u kunt bellen met uw vragen.
  • Huisbezoek: de adviseur komt bij u thuis.

- Wie levert

Hoewel het niets over de kwaliteit hoeft te zeggen, vindt u het misschien van belang om te weten of de adviseur een vrijwilliger is of dat hij/zij de advies- en informatietaak beroepsmatig uitoefent.

- Betalingsmogelijkheden

In de toelichting bij de aanbieders komen verschillende betalingsmogelijkheden voor. Het is afhankelijk van uw situatie of u hiervoor in aanmerking komt. Houd ook rekening met een eventuele eigen bijdrage.

Meer informatie lezen? Bekijk onze berichten over Informatie en Advies.

Aantal Informatie & advies dat Alleszelf.nl voor u heeft gevonden : 707
707 diensten
Thuisborg: Verkopen en terughuren van woningen

Thuisborg: Verkopen en terughuren van woningen

door Thuisborg
Thuisborg koopt woningen en verhuurt deze direct aan de verkoper terug. Zodat men de beschikking krijgt over het vermogen dat in de stenen zit, zonder te hoeven verhuizen.
Meer info »
  • Woningwaarde
  • Belastingvrije opbrengst
  • Vrij te besteden
Smienk: Alles over (gebruikte) trapliften

Smienk: Alles over (gebruikte) trapliften

door Smienk Trapliften B.V.
Smienk Trapliften informeert u graag over de mogelijkheden van een traplift. Antwoord op vragen als: Wat kost een traplift? Heb ik recht op vergoedingen? Wat zijn de opties op een traplift? Enz. Zij bieden zelf zowel nieuwe als gebruikte trapliften aan van alle merken. De prijsrange ligt tussen € 1.690 en € 4.000 incl. BTW
Meer info »
  • Nieuw
  • Gebruikt
  • Alle merken
Telefoonlijn ANBO (coronahulp)

Telefoonlijn ANBO (coronahulp)

door ANBO
Minder sociale contacten door coronavirus? ANBO-medewerkers zitten klaar voor een praatje. Hebt u een vraag over het coronavirus, maakt u zich zorgen of wilt u gewoon even een praatje maken? Dat kan vanaf nu! We zijn 7 dagen per week van 09:00 tot 21:00 uur telefonisch bereikbaar. Als u belt, staat iemand van ANBO u graag te woord.
Meer info »
  • coronahulp
Coronavirus: Rode Kruis hulplijn voor kwetsbaren

Coronavirus: Rode Kruis hulplijn voor kwetsbaren

door Rode Kruis
Heb je een luisterend oor, advies of extra hulp nodig omdat je in quarantaine of thuisisolatie zit? Dan kun je contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn. Het nummer is bereikbaar vanaf 9.00 uur. Of vul het formulier in en geef direct je hulpvraag door. Een vrijwilliger van het Rode Kruis komt dan binnen 48 uur bij je langs.
Meer info »
  • coronahulp
Omgaan met coronastress, online zelfhulpmodule (coronahulp)

Omgaan met coronastress, online zelfhulpmodule (coronahulp)

door Therapieland
Dit programma is bedoeld voor iedereen die wil omgaan met lastige gedachten en gevoelens waar je door de aanwezigheid van het coronavirus mee kunt worstelen.
€ 0,00
nvt
Meer info »
  • coronahulp
Ouderen-Infolijn (coronahulp)

Ouderen-Infolijn (coronahulp)

door KBO-PCOB
Wij begrijpen dat u zich wellicht zorgen maakt over de risico’s van het coronavirus en dat u nu allerlei vragen heeft. We weten ook dat niet alle senioren even vaardig zijn met internet om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. En dat sommige mensen behoefte hebben even iemand te spreken omdat ze zich eenzaam voelen nu veel activiteiten stilliggen. Voor al deze mensen heeft KBO-PCOB een speciale telefoonlijn geopend.

Meer info »
  • coronahulp
Harteraadlijn voor hart- en vaatpatiënten en hun naasten (coronahulp)

Harteraadlijn voor hart- en vaatpatiënten en hun naasten (coronahulp)

door Harteraad
Heb je vragen over het leven met een hart- en vaataandoening? Maak je je zorgen? Of wil je je ervaring delen met iemand die je begrijpt? Ook als naaste kun je de behoefte hebben om je verhaal en zorgen te delen met iemand anders.
Meer info »
  • coronahulp
Logo Dienst

Hulp- en advieslijn MIND Korrelatie (coronahulp)

door MIND
De openingstijden voor telefonische hulp door de hulplijn MIND Korrelatie in verband met de coronacrisis tijdelijk verruimd van 9:00 tot 18:00 uur naar 9:00 tot 22:00 uur. Ook is telefonische hulp gratis voor mensen die psychische hulp nodig hebben tijdens deze crisis. MIND Korrelatie doet dit in ieder geval tot 1 juni 2020, of zolang de coronacrisis duurt.
Meer info »
  • coronahulp
Uitvaart Hulplijn: steun bij afscheid nemen op afstand (coronahulp)

Uitvaart Hulplijn: steun bij afscheid nemen op afstand (coronahulp)

door Monuta
Nabestaanden beleven een uitvaart anders dan hoe zij het wellicht gewenst hadden door de coronamaatregelen die er momenteel gelden. Het afscheid nemen van een overledene is het begin van rouwen. Gaat dit niet zoals gehoopt, dan kan dit gevolgen hebben bij het verwerken van verdriet.Monuta’s medewerkers bieden steun en informatie via de Uitvaart Hulplijn voor iedereen die vragen of zorgen heeft over afscheid nemen in coronatijd.
€ 0,00
nvt
Meer info »
  • coronahulp
Logo Informatie & Advies

Advies- en behandelcentrum

door Liemerije Zevenaar
Voor al uw vragen over uw gezondheid of advies over een behandeling kunt u terecht bij Advies- en Behandelcentrum Liemerije. Soms zorgen lichamelijke en geestelijke ongemakken ervoor dat u niet meer optimaal kunt functioneren. Vaak is hier wel iets aan te doen. De behandelaars van Advies- en Behandelcentrum Liemerije kunnen u hierbij helpen.
Ook als u thuis woont, kunt u van de kennis van onze behandelaars gebruik maken.
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Ouderenadviseur

door Coherente
De ouderenadviseur geeft informatie, advies, ondersteuning en begeleiding aan zelfstandig wonende ouderen van 60 jaar of ouder. Hij is op de hoogte van de lokale ouderenvoorzieningen en -regelingen en kan u hier makkelijk in helpen of verwijzen.
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Advies, Informatie en Voorlichting (AIV)

door Coloriet
Een probleem met uw gezondheid kan zorgen voor twijfel en onzekerheid. U heeft vragen waarover u graag eens rustig met iemand zou willen praten. Bijvoorbeeld omdat uw huisarts u verteld heeft dat u diabetes heeft, omdat u merkt dat uw partner vergeetachtig wordt, omdat u last heeft van ouderdomsklachten of omdat u moeite heeft met de gevolgen van een chronische ziekte.
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Advies en informatie gemeente Eemnes

door Maatschappelijke zaken HBEL
Als gemeente kunnen wij veel voor onze inwoners betekenen. Daar is budget voor, en dat willen wij goed besteden. Het geld moet gaan naar diegenen die dat het hardst nodig hebben. Ons uitgangspunt is de eigen kracht van onze inwoners: we stimuleren mensen om eerst te kijken wat zij zelf kunnen oplossen. Lukt dat niet, dan bieden we als gemeente ondersteuning op maat. Uw vraag staat centraal. U kunt bij ons terecht met al uw vragen over zorg, welzijn, kinderen, jeugd(hulp), werk en inkomen.
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Hilversum

door Gemeente Hilversum
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Tandem mantelzorgconsulent

door Stichting Pluspunt Zandvoort
De zorg die je als mantelzorger geeft is belangrijk en waardevol. Er zijn allerlei vormen van ondersteuning. Je kunt hierbij denken aan algemen voorlichtin en advies, emotionele ondersteuning, contact met lotgenoten, persoonlijke begeleiding en hulp bij het uitzoeken van praktische zaken en regelingen.
Meer info »
Toon meer