Informatie & AdviesInformatie en advies


Wanneer u ouder wordt, krijgt u met nieuwe omstandigheden te maken. U hebt soms behoefte aan informatie en advies, bijvoorbeeld rond uw inkomen, uw woning of uw gezondheid. Wellicht hebt u vragen over regelingen, vergoedingen, voorzieningen, verlies van naasten of mogelijkheden voor ontmoeting of contact?

Gelukkig zijn er in Nederland verschillende mensen en organisaties die u daarbij kunnen helpen.


Kenmerken: De ene dienstverlener biedt andere mogelijkheden dan de andere. Via filter ‘kenmerken’ kunt u nagaan welke mogelijkheden elke aanbieder levert. Hieronder een toelichting op de verschillende mogelijkheden.
      • Geven van algemene informatie en advies: de adviseur kan uw vragen in algemene zin beantwoorden. 
      • Algemeen verkennen van de behoefte aan zorg en ondersteuning: de adviseur zal oppervlakkig kunnen nagaan wat uw behoefte is, zonder daar diep op in te gaan.
      • Uitdiepen van individuele hulpvraag: de adviseur zal heel gericht en persoonlijke vragen aan u stellen over uw specifieke situatie. 
      • Geven van persoonlijk advies: u krijgt advies op maat, optimaal rekening houdend met uw situatie.
      • Regelen van voorzieningen: de adviseur geeft niet alleen informatie en advies, maar kan ook voorzieningen voor u regelen.
      • Sociaal-emotionele begeleiding: de adviseur is er niet alleen voor ‘praktische vragen’, maar is ook beschikbaar om u te helpen met tegenslag of verlies, bijvoorbeeld door te luisteren en mee te leven.
      • Overleg met en coördinatie van hulpverleners: de adviseur stemt uw ondersteuning door verschillende hulpverleners af op uw wensen en situatie.
      • Vast aanspreekpunt: sommige aanbieders bieden de mogelijkheid om u voor langere tijd aan één vaste adviseur te koppelen. Op die manier kan hij/zij u goed leren kennen en hoeft u niet telkens uw verhaal te vertellen.
Specialisaties: Sommige aanbieders van informatie en advies geven aan gespecialiseerd te zijn in één of meer onderwerpen. Dit komt in de toelichting bij de diensten aan bod. Op die manier kunt u de adviseur vinden die het beste bij uw vragen past. Het gaat om de volgende specialisaties.
      • Belastingen: deze adviseur is gespecialiseerd in belastingen.
      • Dementie: deze adviseur kan u goed helpen bij vragen over dementie.
      • Verzekeringen: deze adviseur is gespecialiseerd in verzekeringen.
      • Woningaanpassing: deze adviseur kan u goed helpen bij het aanpassen van uw woning, zodat u zo lang mogelijk zelfstandig  kunt blijven wonen. Bijvoorbeeld rond slimme technische oplossingen en aanpassingen aan entree, badkamer en trap.
      • Wet- en regelgeving: deze adviseur weet veel over wet- en regelgeving, bijvoorbeeld de Wmo, de Wet Langdurige Zorg en de zorgverzekeringswet.
      • Hulp bij formulieren: deze adviseur kan goed helpen bij het invullen van formulieren.
Kanalen: Er zijn verschillende manieren om gebruik te maken van de informatie- en adviesdiensten. Dit komt in de toelichting bij de diensten aan bod. Op die manier kunt u de adviseur vinden die het beste bij uw voorkeur past. Het gaat om de volgende manieren van contact
      • Aan loket / op eigen locatie: u moet naar de dienstverlener toegaan.
      • Per e-mail: u kunt uw vragen per e-mail stellen.
      • Telefonisch: u kunt bellen met uw vragen.
      • Huisbezoek: de adviseur komt bij u thuis.
Wie levert de informatie en advies: Hoewel het niets over de kwaliteit hoeft te zeggen, vindt u het misschien interessant om te weten of de adviseur een vrijwilliger is of dat hij/zij de advies- en informatietaak beroepsmatig uitoefent. 

Onafhankelijkheid: Het is niet onbelangrijk om te weten of een adviseur onafhankelijk is óf zelf belang heeft bij het advies dat hij of zij geeft. Ook dit komt in de toelichting bij de diensten aan bod.

Betalingsmogelijkheden:  In de toelichting bij de aanbieders komen verschillende betalingsmogelijkheden voor. Het is afhankelijk van uw situatie of u hiervoor in aanmerking komt. Houd ook rekening met een eventuele eigen bijdrage.

Meer informatie lezen? Klik hier voor onze berichten over informatie en advies.

Lijst
Aantal Informatie & advies dat Alleszelf.nl voor u heeft gevonden: 33
33 diensten
Kwadraad: Maatschappelijk werk

Kwadraad: Maatschappelijk werk

door Kwadraad
Voor vragen en/of problemen op gebied van relatie en huwelijk, geld en werk, gezin en opvoeding, rouw en verlies, ruzie en geweld. Het kan gaan om een eenmalige vraag, waarbij we u de weg wijzen, of langdurige ondersteuning.
Meer informatie »
Stichting Hulpdienst Capelle: Telefoonwacht

Stichting Hulpdienst Capelle: Telefoonwacht

door Stichting Hulpdienst Capelle
De telefoonwacht is het aanspreekpunt van de Stichting Hulpdienst Capelle. De telefoonwacht is van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 17.00 uur bereikbaar voor alle vragen waar ouderen mee te maken krijgen.
€ 0,00
per uur
Meer informatie »
Thuisborg: Verkopen en terughuren van woningen

Thuisborg: Verkopen en terughuren van woningen

door Thuisborg
Thuisborg koopt woningen en verhuurt deze direct aan de verkoper terug. Zodat men de beschikking krijgt over het vermogen dat in de stenen zit, zonder te hoeven verhuizen.
Meer informatie »
Vrijwilligers Informatiepunt - VIP Lansingerland

Vrijwilligers Informatiepunt - VIP Lansingerland

door Vrijwilligers Informatiepunt - VIP Lansingerland
Het VIP Lansingerland is HET centrale punt en kenniscentrum als het gaat om vrijwilligerswerk.
Meer informatie »
Welzijn Capelle: Servicepunt Mantelzorg

Welzijn Capelle: Servicepunt Mantelzorg

door Stichting Welzijn Capelle
Servicepunt Mantelzorg ondersteunt mensen die mantelzorger zijn van een inwoner van Capelle aan den IJssel. Servicepunt Mantelzorg is een onderdeel van Buurtkracht en is gratis.
€ 0,00
per uur
Meer informatie »
Thuisborg: Verkopen en terughuren van woningen

Thuisborg: Verkopen en terughuren van woningen

door Thuisborg
Thuisborg koopt woningen en verhuurt deze direct aan de verkoper terug. Zodat men de beschikking krijgt over het vermogen dat in de stenen zit, zonder te hoeven verhuizen.
Meer informatie »
Dementelcoach: Telefonische coaching van mantelzorgers

Dementelcoach: Telefonische coaching van mantelzorgers

door Dementelcoach
Dementelcoach biedt telefonische hulp voor de naasten van mensen met dementie. Er wordt gewerkt met eenmalige telefoongesprekken of een traject van circa 10 telefoongesprekken van 45 minuten met een vaste coach.
€ 0,00
per uur
Meer informatie »
Ergotherapiepraktijk Emergo

Ergotherapiepraktijk Emergo

door Ergotherapiepraktijk Emergo
Mensen met lichamelijke of cognitieve klachten kunnen praktische problemen ondervinden bij het uitvoeren van de dagelijkse activiteiten. Een ergotherapeut richt zich niet op de aandoening maar op de praktische gevolgen daarvan en helpt u met het vinden van oplossingen.
Meer informatie »
Regil Financieel: Infobalie

Regil Financieel: Infobalie

door Regil Financieel
Voor algemene informatie op sociaal-maatschappelijk gebied, persoonlijk advies op allerlei gebieden, onder andere over organisaties die uw vraag verder kunnen beantwoorden (doorverwijzing). Hulp bij administratieve zaken.
€ 15,00
per uur
Meer informatie »
Cretio: Praktische ondersteuning bij ingrijpende levensveranderingen

Cretio: Praktische ondersteuning bij ingrijpende levensveranderingen

door Cretio
Bij ingrijpende veranderingen in uw eigen leven of dat van uw naasten komt er veel op u af. Er moet het nodige geregeld worden en vaak vergt het een heroriëntatie op het persoonlijke vlak. Waar staat u? Wat heeft u nodig? Hoe verder? Cretio helpt u een nieuw perspectief te vinden.
van € 45,00 tot € 89,50
per uur
Meer informatie »
De Buur(t)vrouw Capelle: Informatie en advies

De Buur(t)vrouw Capelle: Informatie en advies

door De Buur(t)vrouw
De Buur(t)vrouw kan u helpen bij het geven van informatie en advies om zo uw zelfredzaamheid vast te houden. We werken met inschrijving en een overeenkomst.
€ 25,00
per uur
Meer informatie »
Parento Thuiszorg: Ouderenadviseur

Parento Thuiszorg: Ouderenadviseur

door Parento Thuiszorg
Parento thuiszorg heeft een professionele oudere adviseur. Wij geven advies aan oudere 55+, wegwijzer, hulp bij het invullen van formulieren, PGB aanvragen, overige zorg vragen.
€ 44,50
per uur
Meer informatie »
Logo Informatie & Advies

Ergotherapiepraktijk Emergo

door Ergotherapiepraktijk Emergo
Mensen met lichamelijke of cognitieve klachten kunnen praktische problemen ondervinden. Een ergotherapeut richt zich niet op de aandoening maar op de praktische gevolgen daarvan en helpt u met het vinden van oplossingen.
Meer informatie »
DCOZ: Hulpdienst, informatie en advies

DCOZ: Hulpdienst, informatie en advies

door DCOZ
Ik kan u helpen met adviseren en geven van informatie over diverse administratieve zaken. Ondersteuning en advies bij aanpassingen in de woning en aanschaf hulpmiddelen.
€ 21,50
per uur
Meer informatie »
Dementie-winkel.nl

Dementie-winkel.nl

door Dementie-winkel.nl
Kom vroeg bij ons langs, liefst vanaf het moment van diagnose of bij vermoeden van dementie nog voordat de dementie echt als probleem wordt ervaren. Kijk rond en ontdek onze oplossingen.
Meer informatie »
Toon meer