Informatie & AdviesInformatie en advies

Wanneer u ouder wordt, krijgt u met nieuwe omstandigheden te maken. U hebt soms behoefte aan informatie en advies, bijvoorbeeld rond uw inkomen, uw woning of uw gezondheid. Wellicht hebt u vragen over regelingen, vergoedingen, voorzieningen, verlies van naasten of mogelijkheden voor ontmoeting of contact?

Gelukkig zijn er in Nederland verschillende mensen en organisaties die u daarbij kunnen helpen. De ene dienstverlener biedt andere mogelijkheden dan de andere. Hieronder een toelichting op de verschillende mogelijkheden.

Zoek een dienst in de buurt of aan huis.
Geef een locatie en uw wensen aan in het menu, vergelijk en maak uw keuze:

- Kenmerken

  • Geven van algemene informatie en advies: de adviseur kan uw vragen in algemene zin beantwoorden. 
  • Algemeen verkennen van de behoefte aan zorg en ondersteuning: de adviseur zal oppervlakkig kunnen nagaan wat uw behoefte is, zonder daar diep op in te gaan.
  • Uitdiepen van individuele hulpvraag: de adviseur zal heel gericht en persoonlijke vragen aan u stellen over uw specifieke situatie. 
  • Geven van persoonlijk advies: u krijgt advies op maat, optimaal rekening houdend met uw situatie.
  • Regelen van voorzieningen: de adviseur geeft niet alleen informatie en advies, maar kan ook voorzieningen voor u regelen.
  • Sociaal-emotionele begeleiding: de adviseur is er niet alleen voor ‘praktische vragen’, maar is ook beschikbaar om u te helpen met tegenslag of verlies, bijvoorbeeld door te luisteren en mee te leven.
  • Overleg met en coördinatie van hulpverleners: de adviseur stemt uw ondersteuning door verschillende hulpverleners af op uw wensen en situatie.
  • Vast aanspreekpunt: sommige aanbieders bieden de mogelijkheid om u voor langere tijd aan één vaste adviseur te koppelen. Op die manier kan hij/zij u goed leren kennen en hoeft u niet telkens uw verhaal te vertellen.

- Specialisaties

Sommige aanbieders van informatie en advies geven aan gespecialiseerd te zijn in één of meer onderwerpen. Dit komt in de toelichting bij de diensten aan bod. Op die manier kunt u de adviseur vinden die het beste bij uw vragen past. Het gaat om de volgende specialisaties.
  • Belastingen: deze adviseur is gespecialiseerd in belastingen.
  • Dementie: deze adviseur kan u goed helpen bij vragen over dementie.
  • Verzekeringen: deze adviseur is gespecialiseerd in verzekeringen.
  • Woningaanpassing: deze adviseur kan u goed helpen bij het aanpassen van uw woning, zodat u zo lang mogelijk zelfstandig  kunt blijven wonen. Bijvoorbeeld rond slimme technische oplossingen en aanpassingen aan entree, badkamer en trap.
  • Wet- en regelgeving: deze adviseur weet veel over wet- en regelgeving, bijvoorbeeld de Wmo, de Wet Langdurige Zorg en de zorgverzekeringswet.
  • Hulp bij formulieren: deze adviseur kan goed helpen bij het invullen van formulieren.

- Kanalen

Er zijn verschillende manieren om gebruik te maken van de informatie- en adviesdiensten. Dit komt in de toelichting bij de diensten aan bod. Op die manier kunt u de adviseur vinden die het beste bij uw voorkeur past. Het gaat om de volgende manieren van contact:
  • Aan loket / op eigen locatie: u moet naar de dienstverlener toegaan.
  • Per e-mail: u kunt uw vragen per e-mail stellen.
  • Telefonisch: u kunt bellen met uw vragen.
  • Huisbezoek: de adviseur komt bij u thuis.

- Wie levert

Hoewel het niets over de kwaliteit hoeft te zeggen, vindt u het misschien van belang om te weten of de adviseur een vrijwilliger is of dat hij/zij de advies- en informatietaak beroepsmatig uitoefent.

- Betalingsmogelijkheden

In de toelichting bij de aanbieders komen verschillende betalingsmogelijkheden voor. Het is afhankelijk van uw situatie of u hiervoor in aanmerking komt. Houd ook rekening met een eventuele eigen bijdrage.

Meer informatie lezen? Bekijk onze berichten over Informatie en Advies.

Aantal Wmo-loketten dat Alleszelf.nl voor u heeft gevonden : 436
436 diensten
Filters:Regelen van voorzieningen, hulp en ondersteuningWet- en regelgevingAan loket/op eigen locatieEen professionalGeen/gratis5 Filters
Actie: Geef uw coronahulp een ThuisPluim

Actie: Geef uw coronahulp een ThuisPluim

door Alleszelf.nl
Deel uw positieve ervaringen met coronahulp zodat iedereen met een hulpvraag sneller en beter geholpen wordt. Doe mee met onze actie “Geef uw coronahulp een ThuisPluim”.
Meer info »
  • Doe mee
  • Geef een #ThuisPluim
  • Voor de beste hulp
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Berkelland - Eibergen, Rekken

door Gemeente Berkelland - Eibergen
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Midden-Drenthe

door Gemeente Midden-Drenthe
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Tiel

door Gemeente Neerijnen
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Loon op Zand

door Gemeente Loon op Zand
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Strijen

door Gemeente Strijen
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Súdwest-Fryslân

door Gemeente Súdwest-Fryslân
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Geldermalsen

door Gemeente Geldermalsen
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Waadhoeke

door Gemeente Franekeradeel
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Aalten

door Gemeente Aalten
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Veere

door Gemeente Veere
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Gemert-Bakel

door Gemeente Gemert-Bakel
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Kaag en Braassem

door Gemeente Kaag en Braassem
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Teylingen

door Gemeente Hillegom
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Aa en Hunze

door Gemeente Aa en Hunze
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Toon meer