Informatie & AdviesInformatie en advies

Wanneer u ouder wordt, krijgt u met nieuwe omstandigheden te maken. U hebt soms behoefte aan informatie en advies, bijvoorbeeld rond uw inkomen, uw woning of uw gezondheid. Wellicht hebt u vragen over regelingen, vergoedingen, voorzieningen, verlies van naasten of mogelijkheden voor ontmoeting of contact?

Gelukkig zijn er in Nederland verschillende mensen en organisaties die u daarbij kunnen helpen. De ene dienstverlener biedt andere mogelijkheden dan de andere. Hieronder een toelichting op de verschillende mogelijkheden.

Zoek een dienst in de buurt of aan huis.
Geef een locatie en uw wensen aan in het menu, vergelijk en maak uw keuze:

- Kenmerken

  • Geven van algemene informatie en advies: de adviseur kan uw vragen in algemene zin beantwoorden. 
  • Algemeen verkennen van de behoefte aan zorg en ondersteuning: de adviseur zal oppervlakkig kunnen nagaan wat uw behoefte is, zonder daar diep op in te gaan.
  • Uitdiepen van individuele hulpvraag: de adviseur zal heel gericht en persoonlijke vragen aan u stellen over uw specifieke situatie. 
  • Geven van persoonlijk advies: u krijgt advies op maat, optimaal rekening houdend met uw situatie.
  • Regelen van voorzieningen: de adviseur geeft niet alleen informatie en advies, maar kan ook voorzieningen voor u regelen.
  • Sociaal-emotionele begeleiding: de adviseur is er niet alleen voor ‘praktische vragen’, maar is ook beschikbaar om u te helpen met tegenslag of verlies, bijvoorbeeld door te luisteren en mee te leven.
  • Overleg met en coördinatie van hulpverleners: de adviseur stemt uw ondersteuning door verschillende hulpverleners af op uw wensen en situatie.
  • Vast aanspreekpunt: sommige aanbieders bieden de mogelijkheid om u voor langere tijd aan één vaste adviseur te koppelen. Op die manier kan hij/zij u goed leren kennen en hoeft u niet telkens uw verhaal te vertellen.

- Specialisaties

Sommige aanbieders van informatie en advies geven aan gespecialiseerd te zijn in één of meer onderwerpen. Dit komt in de toelichting bij de diensten aan bod. Op die manier kunt u de adviseur vinden die het beste bij uw vragen past. Het gaat om de volgende specialisaties.
  • Belastingen: deze adviseur is gespecialiseerd in belastingen.
  • Dementie: deze adviseur kan u goed helpen bij vragen over dementie.
  • Verzekeringen: deze adviseur is gespecialiseerd in verzekeringen.
  • Woningaanpassing: deze adviseur kan u goed helpen bij het aanpassen van uw woning, zodat u zo lang mogelijk zelfstandig  kunt blijven wonen. Bijvoorbeeld rond slimme technische oplossingen en aanpassingen aan entree, badkamer en trap.
  • Wet- en regelgeving: deze adviseur weet veel over wet- en regelgeving, bijvoorbeeld de Wmo, de Wet Langdurige Zorg en de zorgverzekeringswet.
  • Hulp bij formulieren: deze adviseur kan goed helpen bij het invullen van formulieren.

- Kanalen

Er zijn verschillende manieren om gebruik te maken van de informatie- en adviesdiensten. Dit komt in de toelichting bij de diensten aan bod. Op die manier kunt u de adviseur vinden die het beste bij uw voorkeur past. Het gaat om de volgende manieren van contact:
  • Aan loket / op eigen locatie: u moet naar de dienstverlener toegaan.
  • Per e-mail: u kunt uw vragen per e-mail stellen.
  • Telefonisch: u kunt bellen met uw vragen.
  • Huisbezoek: de adviseur komt bij u thuis.

- Wie levert

Hoewel het niets over de kwaliteit hoeft te zeggen, vindt u het misschien van belang om te weten of de adviseur een vrijwilliger is of dat hij/zij de advies- en informatietaak beroepsmatig uitoefent.

- Betalingsmogelijkheden

In de toelichting bij de aanbieders komen verschillende betalingsmogelijkheden voor. Het is afhankelijk van uw situatie of u hiervoor in aanmerking komt. Houd ook rekening met een eventuele eigen bijdrage.

Meer informatie lezen? Bekijk onze berichten over Informatie en Advies.

Aantal Wmo-loketten dat Alleszelf.nl voor u heeft gevonden : 436
436 diensten
Filters:Regelen van voorzieningen, hulp en ondersteuningWet- en regelgevingAan loket/op eigen locatieEen professionalGeen/gratis5 Filters
Actie: Geef uw coronahulp een ThuisPluim

Actie: Geef uw coronahulp een ThuisPluim

door Alleszelf.nl
Deel uw positieve ervaringen met coronahulp zodat iedereen met een hulpvraag sneller en beter geholpen wordt. Doe mee met onze actie “Geef uw coronahulp een ThuisPluim”.
Meer info »
  • Doe mee
  • Geef een #ThuisPluim
  • Voor de beste hulp
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Urk

door Gemeente Urk
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Leiden

door Gemeente Leiden
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Balie inkomen en zorg (Wmo-loket) gemeente Kampen

door Gemeente Kampen
Gemeentelijk wmo-loket. Voor deze balie 'inkomen en zorg' is het maken van een afspraak niet nodig. Open van maandag t/m vrijdag: 9.00 - 16.00 uur.

Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Menameradiel

door Gemeente Het Bildt
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Zorgservice

door Kruiswerk Achterhoek en Liemers
Heeft u een wens of een vraag over zelfstandig wonen, zorg of welzijn? De Zorgservice consulenten van Kruiswerk kennen het Achterhoekse zorglandschap en helpen u verder. De Zorgservice is gratis voor leden van Kruiswerk.
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Doesburg

door Gemeente Doesburg
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Ondersteuning en zorg WIJ Vinkhuizen

door WIJ Groningen
Hebt u een vraag over ondersteuning? Dan kunt u terecht bij WIJ Vinkhuizen. Samen met u kijken medewerkers naar wat u nodig heeft. En hoe u dat kunt regelen. Eigen verantwoordelijkheid en elkaar helpen staan daarbij centraal.
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Uitgeest

door Gemeente Uitgeest
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Raalte (Sociaal Loket)

door Gemeente Raalte
Het kan voorkomen dat u bijvoorbeeld door een ziekte, ouderdom of een beperking niet meer alles zelf kunt doen. De medewerkers van het Sociaal Loket kijken naar uw vraag en bespreken met u wat mogelijk is om u te helpen. Een van onze medewerkers maakt met u een afspraak voor een (keukentafel)gesprek. Uw persoonlijke situatie is ons uitgangspunt. We kijken samen naar wat u zelf kunt doen, wat uw omgeving voor u kan betekenen en welke ondersteuning vanuit de gemeente bij u past.
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Sliedrecht

door Gemeente Sliedrecht
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Haarlemmermeer

door Gemeente Haarlemmermeer
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Tiel

door Gemeente Neerijnen
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Aalsmeer

door Gemeente Aalsmeer
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Logo Informatie & Advies

Wmo-loket gemeente Hillegom

door Gemeente Hillegom
Gemeentelijk wmo-loket
Meer info »
Toon meer