Tips van een topchef: gezond eten – van levensbelang!

gezond eten[Gastbijdrage Paul van Staveren] Tot op hoge leeftijd zelfstandig wonen? Gezond eten en verantwoord (blijven) eten is van cruciaal belang! Natuurlijk is goede voeding voor iedereen belangrijk, dat staat niet ter discussie. Maar de biologische veranderingen naarmate mensen ouder worden hebben invloed op onze gezondheid en zorgen ervoor dat we meer bepaalde voedingsstoffen nodig hebben. Goede voeding helpt hen niet alleen bij de lichamelijke gezondheid, het helpt ook duidelijk met de geestelijke gezondheid. Lees hier mijn adviezen, tips en suggesties om u te inspireren (weer) gezond te gaan eten.

Vijf adviezen voor ouderen

  1. Om de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen is het raadzaam om voedingsmiddelen met ongezonde vetten, zoals transvetten en verzadigde vetten, te vermijden. Beperk het eten van verwerkt voedsel, vlees, gevogelte en volle zuivel. Gebruik liever olijfolie in plaats van boter en eet vette vis zoals zalm.
  2. Botten verliezen hun kracht bij het ouder worden. Om dit te voorkomen zijn vitamine D en calcium belangrijke voedingsstoffen. Vitamine D wordt aangemaakt als onze huid wordt blootgesteld aan zonlicht. Er bestaan zuivelproducten en vruchtensappen die verrijkt zijn met vitamine D. Calcium is te vinden in zuivel, groene bladgroenten en amandelen.
  3. Ter ondersteuning van het immuunsysteem is het belangrijk om de inname van ongezonde vetten (zie 1) te verminderen en de inname van voedingsmiddelen met probiotica, zoals yoghurt, te verhogen.
  4. Ouderen hebben een verhoogde kans op depressies, mogelijk mede veroorzaakt door een tekort aan vitamine B-6. Het eten van groene groenten, vis, bananen en volle granen kan dit tekort aanvullen.
  5. Beperk het gebruik van veel zout, om de kans op een te hoge bloeddruk te voorkomen. Gebruik meer kruiden ter vervanging, of kook met van nature natrium arm zeezout.

Liever wel of niet eten?

Gezond eten? Hieronder heb ik een overzicht gezet met producten die u beter wel of niet kunt eten.

Liever wel etenLiever minder eten
Olijfolie(Room)boter
Vette visRood vlees
(Verse) kruidenZout
Magere zuivelVolle zuivel
PeulvruchtenSnoep
GroenteKoek
Vers fruitFruit uit blik
Amandelen, walnotenBorrelnootjes
Volkorenbrood en volkorenpastaWit brood en gewone pasta
ZilvervliesijstWitte rijst
Vers bereide maaltijdenGeconserveerde producten, kant- en klaarsauzen etc

Zelf koken?

  1. Zelf dagelijks verse maaltijden bereiden van verse ingrediënten is natuurlijk het beste. Het is een leuke activiteit en het doen van de boodschappen zorgt voor wat lichaamsbeweging, ook niet onbelangrijk. Lukt het niet om zelf te koken, of heb je er gewoon geen zin in, dan zijn er gelukkig gezonde alternatieven:
  2. De meeste supermarkten verkopen kant en klare maaltijden. Kies dan wel voor gezonde, verse maaltijden, zonder kunstmatige toevoegingen. Veel kant en klare maaltijden bevatten relatief veel verzadigde vetten en zout.
  3. Kijk op www.thuisafgehaald.nl of er in uw buurt een thuiskok is die vers bereide maaltijden aanbiedt.
  4. Misschien zit er bij jou in de buurt een goede traiteur?
  5. Er zijn diverse aanbieders die vers bereide maaltijden aan huis bezorgen. Let ook hier erop of er geen kunstmatige toevoegingen gebruikt worden en of de maaltijden niet ingevroren zijn (geweest). Hoe verser hoe beter. Er zijn lokale aanbieders, zoals Fraiche in Breda en Marleen kookt in Amsterdam. Doortje kookt levert vers bereide maaltijden zonder kunstmatige toevoegingen aan huis door heel Nederland.

Uw ideeën en ervaringen met gezond eten?

Welke ervaringen hebt u met gezond eten? Hebt u tips die anderen kunnen gebruiken om makkelijker, meer of beter gezond te eten en langer zelfstandig thuis te blijven wonen?

Wilt u elke 2 weken een gratis update ontvangen zoals dit artikel over gezond eten? Klik hier en schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Deel dit artikel
2 reacties op “Tips van een topchef: gezond eten – van levensbelang!
  1. Hans Beute schreef:

    Niet voor iedereen is het eenvoudig om boodschappen te doen voor een warme maaltijd en zelf te koken. Verschillende thuiskoks van Thuisafgehaald.nl bieden de mogelijkheid een vers gekookte maaltijd bij u aan huis af te leveren. Zie voor de informatie over deze service http://www.bijzonderthuisafgehaald.nl.

    Als u met meerdere mensen eens gezamenlijk wil ontbijten, lunchen of dineren, een verjaardag of jubileum wil vieren kunt u via de site van Thuisafgehaald.nl ook een thuiskok vinden die dit graag voor u wil verzorgen, tegen redelijke kosten.

    Thuiskoks zijn via de site van Thuisafgehaald.nl in uw buurt te vinden

  2. Arjan van de Vrande schreef:

    Thuis Afgehaald is een prima optie en zeker leuk om op die manier én kennis te maken met je buurtbewoners én lekker te eten.

    Doortje kookt is bedoeld als een wekelijkse service, om je minimaal drie avonden per week te ontzorgen. Doortje kookt levert ook soepen (prima als voor- of lunchgerecht), desserts en zelfs ontbijtproducten. Doortje kookt levert aan huis door heel Nederland (met uitzondering van de Waddeneilanden) en is uitstekend te combineren met bijvoorbeeld Thuisafgehaald.

Langer en beter zelfstandig wonen
Zoek direct een dienst in de buurt of aan huis: