Vaker iemand telefonisch spreken? Deze telefoondiensten zijn er voor gemaakt.

telefoondienstHebt u op hoge leeftijd minder aanspraak en toch behoefte aan persoonlijk contact? Misschien wilt u dan gebruik maken van één van de telefoondiensten die in Nederland voor u beschikbaar zijn. Alleszelf.nl geeft het overzicht en helpt u op weg: welke zou u kiezen?

Ga direct naar het overzicht >>

Verantwoording

Onderstaande informatie is gebaseerd op bureauonderzoek. De diensten zijn niet door ons uitgeprobeerd. Kent u nog andere telefoondiensten die in heel Nederland werken? Laat uw reactie onder dit bericht achter.

Telefoondienst

Een telefoondienst zorgt ervoor dat u dagelijks of wekelijks gebeld wordt. Hierdoor hebt u geregeld persoonlijk contact voor een gezellig praatje. En kunt u laten weten hoe het met u gaat. Als u onverhoopt niet kunt opnemen, dan signaleren sommige diensten dit en kunnen ze hulp inroepen. Sommige diensten werken met vrijwilligers, voor andere moet u betalen.

Algemeen: telefooncirkels

In veel gemeenten van Nederland organiseert het lokale Rode Kruis of de welzijnsorganisatie zogenaamde ‘telefooncirkels’. Dit zijn “groepen zelfstandig wonende ouderen die, vaak gecoördineerd door een vrijwilliger, dagelijks of op een aantal afgesproken dagen telefonisch contact met elkaar hebben, zodat het opgemerkt wordt als het niet goed met hen gaat, en ze wat (extra) aanspraak hebben”. Kijk via ons Rode Kruisoverzicht of onze Keuzehulp of ook in uw gemeente zo’n telefooncirkel actief is.

Goedendag!Service

Goedendag!Service

Kruiswerk Achterhoek biedt de Goedendag!Service aan. Hierover zegt de organisatie: “deze beeld- en belzorg is speciaal voor mantelzorgers en hun alleenwonende vader of moeder. De ouder wordt dagelijks benaderd voor een gezellig praatje waarin onze medewerkers direct even kunnen controleren of alles goed gaat.” Naar keuze kan gebruik worden gemaakt van beeldbellen of de gewone telefoon. Er zijn twee keuzes:

  • 5 dagen per week een kort praatje van maximaal 5 minuten;
  • 1 keer per week een langer gesprek van maximaal 25 minuten.

Vanuit de Achterhoek is deze dienst in heel Nederland beschikbaar voor € 65/maand, plus € 15/jaar administratiekosten en lidmaatschap van Kruiswerk Achterhoek voor € 19,50/jaar. In geval van nood is er altijd een verpleegkundige op de achtergrond. Ook vindt terugkoppeling plaats naar een mantelzorger als geen contact gelegd kan worden.

Thuisgebeld

Thuisgebeld

Thuisgebeld zegt over zichzelf: “Thuisgebeld is de telefonische dienstverlener gericht op de ouderenzorg. We bieden de dagelijkse oplossing voor de behoefte naar een goed gesprek. Door dagelijks structuur en zekerheid aan te bieden, moet leiden tot vergroting van de zelfredzaamheid van deze kwetsbare groep. Tevens moet dit dagelijkse contactmoment de eenzaamheid onder deze groep verkleinen, zo niet wegnemen”. Thuisgebeld biedt twee mogelijkheden:

  • op werkdagen eenmaal per dag 3 minuten gebeld worden voor € 59,00 / maand;
  • op werkdagen tweemaal per dag in totaal 6 minuten gebeld worden voor € 99,00 / maand.

Daarbij geeft Thuisgebeld aan dat het belmoment bespreekbaar is. Ook werkt Thuisgebeld met een noodtelefoon: als u binnen 15 minuten na 3 pogingen uw telefoon niet hebt opgenomen, neemt Thuisgebeld contact op met een contactpersoon of instelling naar keuze.

Zilverlijn (Het Nationaal Ouderenfonds)

Zilverlijn

Het Nationaal Ouderenfonds omschrijft de eigen telefoondienst als volgt: “De Zilverlijn is onze nieuwe belservice. Iedereen kan zich hiervoor aanmelden. Vervolgens wordt u regelmatig gebeld door een Zilverlijn-vrijwilliger. De Zilverlijn-vrijwilligers bieden u een luisterend oor of een goed gesprek. Maar u kunt natuurlijk ook gewoon samen de week doornemen en een gezellig praatje maken.” Meer informatie ontbreekt; zo is niet duidelijk hoe vaak u gebeld wordt, hoelang gesprekken duren en of u keuze hebt met wie en wanneer u wilt spreken.

Overzicht

Hieronder staat het overzicht van de hierboven met naam genoemde diensten.

NaamKostenTelefoonE-mailWebsite
Goedendag!Service (Kruiswerk Achterhoek )€65/maand+€15/jaar administratie+€19,50/jaar lidmaatschap Kruiswerk0314-357430info@kruiswerk.nlhttp://www.kruiswerk.nl/ onze-diensten/ zelfstandig-thuis/beeldzorg

Thuisgebeld€59-€99/maand + €25 inschrijfgeld070-8209954info@thuisgebeld.nlwww.thuisgebeld.nl


Zilverlijn (Het Nationaal Ouderenfonds)gratisVia deze contactpaginaVia deze contactpaginaVia deze contactpagina

Uw ervaringen

Wat zijn uw ervaringen met deze telefoondiensten? Kent u andere landelijke aanbieders? Zou u ook in het weekend gebeld willen  worden? Laat uw reactie hieronder achter; dan helpen we elkaar!

Wilt u elke 2 weken een gratis update ontvangen zoals dit artikel over telefoondiensten? Klik hier en schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Deel dit artikel
4 reacties op “Vaker iemand telefonisch spreken? Deze telefoondiensten zijn er voor gemaakt.
  1. Annetje Bootsma, Ouderenpraktijk Amsterdam schreef:

    Bellen is iets wat je bij uitstek ook kunt regelen met de familie, voor kleinkinderen of de zoon of dochter die wat verder weg woont.
    Bellen op vaste momenten is zeker als je geheugen wat achteruit gaat heel belangrijk.
    Het geeft houvast aan de daginvulling, en houdt mensen langer ” bij de tijd” .

    Tips voor het gesprek:
    Voor wie het zich kan veroorloven, liefst via FaceTime of skype: dan kan je g=het gesprek combineren met samen koffie drinken en is het een stimulans om tevoren te zijn aangekleed.

    vraag hoe iemand geslapen heeft of wat de plannen zijn voor vandaag.
    vraag naar hoe iets voor iemand is. Dus niet alleen zeggen dat het warm weer is, maar ook vragen wat iemand er van vindt, of iemand maatregelen neemt.
    Open vragen dus, die uitnodigen om wat te vertellen.
    vraag door, maar maak er geen overhoring van.
    wees niet bang voor stiltes, wacht even 5 lange tellen voor een nieuwe zin.

    vertel zelf ook iets wat je aansprak van televisie, uit de buurt of uit het nieuws.
    sluit af met een verwijzing wanneer je weer belt.
    gewoon samen delen dat je koffie drinkt, boodschappen doet, er bent, is belangrijker dan de inhoud van het gesprek.

  2. Caroline van Voorthuysen schreef:

    De Mantellijn hoort ook in dit rijtje thuis. De Mantellijn focust zich op inhoudelijke gesprekken met zorgvragers. Wij geven de ruimte voor het ventileren van emoties en brengen elk gesprek een lach.
    Daarnaast houden wij contact met de mantelzorger, zodat wij weten wat er speelt en daar naar kunnen vragen of helpen bij zaken die de zorgvrager als lastig ervaart.
    Wij bellen altijd op afspraak en met een vaste contactpersoon. een intake met zowel mantelzorger als zorgvrager hoort standaard bij ons pakket, zodat men weet wie er belt.

    Vanaf € 44,95 per maand bellen wij 1x per week.
    Voor € 109,95 per maand bellen wij meerdere keren per week, op maat en heeft de zorgvrager de gelegenheid ons te bellen wanneer er iets gebeurt en de mantelzorgers niet bereikbaar zijn.
    Voor € 18,50 per maand bieden wij een abonnement op onze zorggids, waarbij we maandelijks de stand van zaken doornemen en adviseren voor welke vergoedingen men in aanmerking komt en waar en hoe deze zijn aan te vragen

    http://www.mantellijn.nl zorg door contact, op afspraak en op maat.

  3. J.Sikkema, vrijwilliger schreef:

    Sensoor is dag en nacht bereikbaar voor een gesprek van mens tot mens. Is dus 24 u. per dag, elke dag, bereikbaar, er zitten altijd vrijwilligers aan de telefoon die mensen even aandacht kunnen geven, of met hen kunnen bespreken wat er eventueel aan de hand is. Tel. 0900 0767 (of een regionaal nummer)

  4. L.G. Lensen schreef:

    Sensoor is een telefonische hulpdienst die 24 per dag en alle dagen van de week via verschillende media ( telefoon, chatten, mail) bereikbaar is.
    Zie hiervoor op de website: https://www.sensoor.nl/

Langer en beter zelfstandig wonen
Zoek direct een dienst in de buurt of aan huis: