Hebt u op hoge leeftijd minder aanspraak en toch behoefte aan persoonlijk contact? Misschien wilt u dan gebruik maken van één van de telefoondiensten die in Nederland voor u beschikbaar zijn. Alleszelf.nl geeft het overzicht en helpt u op weg: welke zou u kiezen?
Verantwoording
Onderstaande informatie is gebaseerd op bureauonderzoek en lezerstips na een eerder bericht. De diensten zijn niet door ons uitgeprobeerd. Kent u nog andere telefoondiensten die in heel Nederland werken? Laat uw reactie onder dit bericht achter.
Telefoondiensten
Een telefoondienst zorgt ervoor dat u dagelijks of wekelijks gebeld wordt. Hierdoor hebt u geregeld persoonlijk contact voor een gezellig praatje. En kunt u laten weten hoe het met u gaat. Als u onverhoopt niet kunt opnemen, dan signaleren sommige diensten dit en kunnen ze hulp inroepen. Sommige diensten werken met vrijwilligers, voor andere moet u betalen. Let op: u maakt mogelijk ook zelf belkosten. Vergelijken voor het goedkoopste telefoon abonnement kan voordeel opleveren.
Algemeen: telefooncirkels
In veel gemeenten van Nederland organiseert het lokale Rode Kruis, Humanitas* of de welzijnsorganisatie zogenaamde ‘contactcirkels’, oftewel telefooncirkels. Dit zijn groepen zelfstandig wonende ouderen die, vaak gecoördineerd door een vrijwilliger, dagelijks of op een aantal afgesproken dagen telefonisch contact met elkaar hebben. Zodat het opgemerkt wordt als het niet goed met hen gaat, en ze wat (extra) aanspraak hebben”. Kijk ook via onze Keuzehulp of in uw gemeente zo’n telefooncirkel actief is ; Vink dan in de categorie Ontmoeting het filter ‘Telefooncirkels’ aan onder ‘Ontmoetingsvarianten’.
* In Alkmaar, Amsterdam, Bergen, Borger-Odoorn, Diemen, Emmen, Heerhugowaard, Utrecht en Zwolle.
De Mantellijn telefoonservice
Deze telefoonservice ontzorgt (tegen betaling) mantelzorgers of vervangt deze deels door regelmatig telefonisch contact met de zorgvrager.
De Mantellijn legt uit: “Wij doen dit op maat en passen onze dienst aan de wens van de mantelzorgers aan. Wij werken met vaste contactpersonen, zodat u weet wie er belt. Wel zo vertrouwd. Aandacht voor de zorgvrager is het sleutelwoord en geeft de gelegenheid dát te vertellen wat de zorgvrager bezighoudt.”
Na doorklikken vanaf de homepage is duidelijk dat dit om een betaalde dienst gaat. Het zou mooi zijn als dit ook op de homepage direct helder is. De tariefrange voor de verschillende ‘belpakketten’ loopt (incl, intake) van € 45,- tot € 109,95. Ook een toelichting dat de Mantellijn onderdeel uitmaakt van de organisatie CCIMA is welkom.
De luisterlijn
De Luisterlijn profileert zich helder: “In het holst van de nacht, in de vroege ochtend of op een feestdag. De Luisterlijn is dag en nacht, het hele jaar door, bereikbaar voor mensen die behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek. Per mail, alle dagen van de week per chat en 24/7 per telefoon. Met dank aan ruim 1500 vrijwilligers die daarvoor training en begeleiding krijgen door deskundige beroepskrachten.”
Naast een algemeen landelijk nummer geeft de homepage ook lokale nummers weer. Dat maakt een gedegen en persoonlijke indruk. Ook de driedeling voor telefoon, chat en e-mailen is bijzonder klantgericht. De kosten voor het landelijke 0900-nummer zijn helaas niet duidelijk te vinden. Het zou mooi zijn als homepage ook de belkosten gratis/betaald vermeld.
Thuisgebeld (in opdracht)
Thuisgebeld stelt dat dagelijks tientallen studenten bellen met alleenwonende ouderen:
“Eén positief telefoongesprek kan al een groot verschil maken in hun leven. Onze studenten gaan met ouderen in gesprek over thema’s die belangrijk voor hen zijn, zoals beweging, voeding, slaap en hun sociale leven. Niet alleen om hun gezondheid te monitoren, maar ook om bij te dragen aan een positieve ervaring van hun leefsituatie. Elk gesprek een goed gevoel, daar streven wij naar.”
Het is op de site [NB redactie: medio maart 2020 is de site (even?) niet bereikbaar] onduidelijk of ouderen zelf kunnen bellen. Het lijkt er meer op dat deze dienst inmiddels gewijzigd is in ‘bellen in opdracht’ voor zorgpartners als gemeentes, zorginstanties en verzekeraars.
Zilverlijn belservice
Het Nationaal Ouderenfonds omschrijft de eigen telefoondienst als de gratis belservice voor ouderen:
“Vindt u het leuk om regelmatig een praatje te maken aan de telefoon? Meld u aan voor de Zilverlijn van het Nationaal Ouderenfonds. De Zilverlijn is een speciale service voor ouderen. Als u zich aanmeldt wordt u regelmatig gebeld door onze professionele vrijwilligers. Zij bieden u een luisterend oor, een gezellig praatje of een goed gesprek. Precies waar u behoefte aan heeft. Uiteraard zijn alle gesprekken vertrouwelijk en is deelname aan de Zilverlijn volledig kosteloos en vrijblijvend.”
Meer informatie ontbreekt; zo is niet direct duidelijk hoe vaak u gebeld wordt, hoelang gesprekken duren en of u keuze hebt met wie en wanneer u wilt spreken. In het inschrijfformulier kunt uw wel aangeven of u in de ochtend of middag gebeld wilt worden en op welke doordeweekse dag(en).
Uw ervaringen met telefoondiensten
Wat zijn uw ervaringen met deze telefoondiensten? Kent u andere landelijke aanbieders? Zou u ook in het weekend gebeld willen worden? Laat uw reactie hieronder achter; dan helpen we elkaar!
Bellen is iets wat je bij uitstek ook kunt regelen met de familie, voor kleinkinderen of de zoon of dochter die wat verder weg woont.
Bellen op vaste momenten is zeker als je geheugen wat achteruit gaat heel belangrijk. Het geeft houvast aan de daginvulling, en houdt mensen langer ” bij de tijd”.
Tips voor het gesprek:
Voor wie het zich kan veroorloven, liefst via FaceTime of skype: dan kan je het gesprek combineren met samen koffie drinken en is het een stimulans om tevoren te zijn aangekleed.
Vraag hoe iemand geslapen heeft of wat de plannen zijn voor vandaag. Vraag naar hoe iets voor iemand is. Dus niet alleen zeggen dat het warm weer is, maar ook vragen wat iemand er van vindt, of iemand maatregelen neemt. Open vragen dus, die uitnodigen om wat te vertellen.
Vraag door, maar maak er geen overhoring van. Wees niet bang voor stiltes, wacht even 5 lange tellen voor een nieuwe zin. Vertel zelf ook iets wat je aansprak van televisie, uit de buurt of uit het nieuws. Sluit af met een verwijzing wanneer je weer belt. Gewoon samen delen dat je koffie drinkt, boodschappen doet, er bent, is belangrijker dan de inhoud van het gesprek.