Gezond ouder worden met deze 10 tips

gezond ouderIedereen wil gezond ouder worden. Hoe u dat doet, ontdekt u in dit artikel. Dit zijn tien tips om tot op hoge leeftijd te genieten van een gezond lichaam:

1. Eet verse en onbewerkte voeding

Verse en onbewerkte voeding zit boordevol voedingsstoffen die ons lichaam kan benutten om gezond te blijven. Denk aan vezels, vitamines en mineralen. Laat bewerkte producten uit pakjes en zakjes dus vaker staan en kies voor voedingsmiddelen van de versafdeling. Het mooie is dat je je niet alleen fitter en vitaler voelt door gezond te eten. Volgens wetenschappers zou je hiermee zelfs een gunstige invloed uitoefenen op genen die verband houden met ouderdomskwalen.

2. Gezond ouder met vlees en vis zonder toevoegingen

Als u vlees en vis koopt, kiest u het beste voor producten zonder toevoegingen als suiker, conserveringsmiddelen en overmatig veel zout. Ook vlees en vis met marinades of krokante jasjes kunt u het beste laten staan, net als de meeste vleeswaren. De genoemde toevoegingen belasten uw gezondheid, wat niet meewerkt als u gezond ouder wil worden.

3. Maak zelf marinade

Een lekkere marinade voor vlees en vis maakt u gemakkelijk zelf van gezonde ingrediënten als yoghurt, kruiden, specerijen, zeezout en extra vierge olijfolie. Een gezond krokant jasje kunt u ook zelf maken van amandelmeel of havermout. Op het internet vindt u veel recepten.

4. Zink voor een langere levensduur

Zink is een mineraal dat volgens onderzoekers alle bouwstoffen levert voor een langer leven. U vindt dit mineraal in schaal- en schelpdieren, noten, zaden en pitten. Vooral oesters, hennepzaad en pompoenpitten zijn rijk aan zink. Zet deze voedingsmiddelen dus vooral op het menu.

5. Gezond ouder? Eet veel groenten en fruit

Mensen die veel fruit en groenten eten, hebben een lagere kans op geheugenverlies. Dat blijkt uit onderzoek. Ook hartziekten schijnen minder vaak voor te komen bij iedereen die groenten en fruit rijkelijk in zijn dieet opneemt.

6. Neem ook groente en fruit bij uw ontbijt en lunch

Je kunt groenten en fruit gemakkelijk in uw dagelijkse eetpatroon verwerken door de dag te starten met een ontbijtje in de vorm van een groene smoothie. Deze bevat zowel fruit als groenten. Ook yoghurt, kwark of havermout met fruit zijn prima manieren om meer van deze gezonde voedingsmiddelen binnen te krijgen. Groenten bij uw lunch kan in de vorm van groentesoep en salade. Maak daar een goede gewoonte van.

Keuzehulp Maaltijden & Boodschappen >>

7. Eet meer eiwitten

Als je ouder wordt, heb je meer eiwitten nodig om spierverlies tegen te gaan. Uit onderzoek blijkt dat eiwitrijke voeding ook bijdraagt aan je geheugen. Het is dus een goed idee om vaker eiwitten op tafel te zetten. Voorbeelden van eiwitrijke voeding zijn eieren, peulvruchten, kip en vis.

8. Vitamines voor een langer leven

Er is onderzoek gedaan naar specifieke vitamines die de levensduur te verlengen. Dit zijn ze:

De meeste van deze vitamines kunt u uit verse en onbewerkte voedingsmiddelen als groenten en fruit halen. Zo bevatten zonnebloempitten veel folaat (natuurlijke vorm van foliumzuur) en leveren paprika’s en zwarte bessen bijzonder veel vitamine C. Vitamine E vind je vooral in zonnebloempitten en hazelnoten. De beste bron van vitamine D is zomers zonlicht. In de late herfst, vroege lente en winter heeft de zon niet genoeg kracht om bij te dragen aan de vorming van vitamine D in onze huid. In deze periode zijn we daarom vaak aangewezen op supplementen.

9. Polyfenolverbindingen helpen mee

Bepaalde verbindingen in planten, zoals in resveratrol, druivenpitextract en curcumine, dragen net als de genoemde vitamines en zink bij aan een langere levensduur. Deze voedingsstoffen vind je in planten, hoewel soms in kleine hoeveelheden. Dat is bijvoorbeeld het geval bij curcumine, dat je in geringe doses in geelwortel ofwel kurkuma vindt. Als u van het gezonde effect van deze stof wil profiteren, kunt u het beste voor een product met een geconcentreerde hoeveelheid curcumine kiezen.

10. Lekker bewegen en gezond ouder

Lichaamsbeweging, zoals bijvoorbeeld wandelen, is belangrijk als u gezond ouder wil worden. Uw lijf blijft hierdoor sterk en soepel, zodat u zich zelf beter kan corrigeren als u uw evenwicht verliest. Daardoor valt u minder snel. Ook voor uw botten en spieren is het goed om te bewegen. Uw spiermassage blijft hierdoor beter op peil en de botten worden er sterker van. Blijf dus iedere dag actief, dan profiteert u daar tot op hoge leeftijd van.

Ook zo gezond ouder?

Met deze 10 tips blijft u dus vitaler en gezond. Lukt het om uw gewoonten nog verder te verbeteren of heeft u ook nog een ‘Alleszelf’-tip? Geef uw reactie dan hieronder.

Wilt u gratis updates ontvangen zoals dit artikel over gezond ouder worden?
Klik hier en schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

[Bronnen gezond ouder worden:]

  • The Norwegian University of Science and Technology (NTNU) (2011). Feed your genes: How our genes respond to the foods we eat. ScienceDaily.
  • Xu, X. et al (2020). Eating and healthy ageing: a longitudinal study on the association between food consumption, memory loss and its comorbidities. International journal of public health, 65(5):571-582.
  • Boccardi, V. et al (2016). Nutrition and lifestyle in healthy aging: the telomerase challenge. Aging (Albany NY), 8(1): 12–15.
  • Felez-Nobrega, M. et al. (2021). Moving more, ageing happy: findings from six low- and middle-income countries. Age Ageing, 50(2):488-497.
  • Foto gezond ouder door A. Koolshooter via Pexels
Deel dit artikel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Langer en beter zelfstandig wonen
Zoek direct een dienst in de buurt of aan huis: