[Gastbijdrage] Dat vroeger het leven simpeler was is tegelijkertijd waar en onwaar. Technische ontwikkelingen hebben ons leven namelijk makkelijker gemaakt, maar dan moet je wel weten hoe je ermee moet omgaan. Wat voor sommigen een uitkomst is, is voor andere een bron van stress. Veel van die ontwikkelingen hebben te maken met het internet, en de kans is groot dat u ook thuis internet hebt. Maar wat kunt u doen als u ontevreden bent over uw eigen internetverbinding?
Ontevreden over vaste én draadloze verbinding
Het is belangrijk om te checken waar u precies ontevreden over bent. Gaat het alleen over de wifi, of ook over de internetverbinding op apparaten die met een kabel aan je modem verbonden zijn? Dat kan bijvoorbeeld een pc zijn, of een smart tv. Merkt u dat ook daar de internetverbinding niet naar tevredenheid is, dan is het eerste wat u kunt doen, bellen met uw internetprovider, zodat zij kunnen checken of alles wel naar behoren werkt. Eventueel kunnen ze u door instructies leiden om uw modem te resetten, omdat dat nog wel eens het probleem kan oplossen. Mogelijk komen ze tot de conclusie dat het modem vervangen moet worden. Komt uw internetprovider niet met een oplossing die tot een tevredenheid stemmende internetverbinding leidt, dan zit er weinig anders op dan van internetabonnement te wisselen. Hiervoor kunt u online aanbiedingen voor internet vergelijken. Let er daarbij op dat het nieuwe abonnement beter is dan uw huidige abonnement op het gebied van geboden snelheden. Hebt u nu DSL-internet, dan kan het een goed idee zijn om over te stappen naar sneller en stabieler kabelinternet of glasvezelinternet.
Ontevreden over de wifi
Komt u tot de conclusie dat het eigenlijk alleen de wifi is waar u ontevreden over bent? Dan ligt het in ieder geval niet aan het internetabonnement, maar moet u op zoek naar de juiste technische oplossing voor het probleem. Daarvoor kunt u een aantal dingen zelf uitproberen. De eerste is om de router te verplaatsen naar een meer centrale plek in huis, waar u hem van de grond zet op een plek zonder objecten in de buurt die het signaal kunnen verstoren. Helpt dat niet of onvoldoende? Dan kunt op uw eigen smartphone of die van iemand anders de gratis app Wifi Analyzer installeren, dat laat zien op welk kanaal uw modem het signaal uitzendt. Blijkt dat een kanaal te zijn waar ook andere modems in de buurt op uitzenden, dan kan het helpen om het kanaal aan te passen. Instructies hiervoor zijn te vinden op de website van je internetprovider. Helpt dit ook niet, dan kan het zijn dat het alsnog nodig is om het modem te laten vervangen. Trek zeker aan de bel bij uw provider als u problemen ondervindt met het draadloos internet die u zelf niet kunt oplossen.
Het belangrijkste is in ieder geval om er niet gestrest van te raken, want dat is echt nergens voor nodig. Als u er zelf niet uitkomt, kunt u bellen met uw internetprovider voor hulp. Ook zijn er allicht mensen in uw omgeving die u om hulp kunt vragen. Uw naasten vinden het immers ook prettig als u onder de pannen bent met een werkende internetverbinding waarmee u naar behoefte veilig gebruik kunt maken van het internet.
Artikel Ontevreden over de internetverbinding door Breedbandwinkel incl. fotogebruik.
Geef een reactie