|  | 

WMO-vervoer Leeuwarden

Onbeperkt reizen met een WMO-pas binnen de gemeente Leeuwarden.. Buiten de gemeente kan de WMO-pashouder tot 6 ov-zones vanaf het woonadres reizen, beperkt tot 150 zones per kalenderjaar. 7 Dagen per week, 24 uur per dag op comfortabele wijze van deur tot deur.

    Direct naar WMO-vervoer Leeuwarden

    Aanvullende informatie

    Dekkingsgebied(en)
    Leeuwarden
    Varianten
    Regio- of deeltaxi
    Voorwaarden

    Waar en wanneer rijdt WMO-vervoer? 
    Reizigers met een WMO-pas kunnen onbeperkt binnen de gemeente Leeuwarden reizen. Buiten de gemeente kan de WMO-pashouder tot 6 openbaar vervoer zones (strippen) vanaf het woonadres reizen. Hier geldt echter wel een beperking van 150 zones per kalenderjaar.WMO-vervoer brengt u 7 dagen per week, 24 uur per dag op comfortabele wijze van deur tot deur. Het begin- of eindpunt kan naast een woonadres ook een andere locatie zijn, zoals een treinstation of winkelcentrum. Wilt u vertrekken vanaf een gebouw met een centrale ingang of een flat/wooncentrum, dan haalt de WMO- vervoerder u bij deze centrale ingang op.

    Let op
    Op oudejaarsdag stopt het vervoer om 20.00 uur. Op nieuwjaarsdag start het vervoer weer om 08.00 uur.

    Wat kunt u verwachten?

    Belangrijke reisinformatie
    Het vertrekadres van de heenreis moet altijd in de gemeente Leeuwarden liggen. Daarnaast is het niet mogelijk buiten de gemeente Leeuwarden een
    tussenstop te maken en verder te reizen. U kunt dus bijvoorbeeld niet vanaf uw huisadres in Leeuwarden naar Sneek vervoerd worden en vanaf Sneek vervolgens naar Drachten reizen. Dit is een landelijk bepaalde regel, waar wij niet vanaf kunnen wijken.

    De taxi mag maximaal 15 minuten eerder of later dan het gereserveerde tijdstip arriveren.

    Als u tijdens het reserveren van de rit aangeeft over te willen stappen op een trein of bus, dan garandeert WMO- vervoer dat u op de gevraagde tijd bij de halte of het station aanwezig bent.

    Combineren van ritten
    WMO-vervoer rijdt uitsluitend op verzoek en heeft de mogelijkheid om ritten te combineren. U reist dan met andere personen in hetzelfde voertuig en het kan voorkomen dat u niet via de kortste weg reist. De rit mag echter nooit langer zijn dan anderhalf keer de kortste reistijd. Voor ritten met een rechtstreekse reistijd van minder dan 15 minuten geldt een maximale reistijd van 30 minuten.

    Rolstoelen en scootmobielen
    Wanneer u met een rolstoel of scootmobiel reist, dan dient u dit bij de reservering van uw rit te melden. Wij zorgen dan dat uw taxi toegankelijk is voor een rolstoel of scootmobiel. Wanneer u met een scootmobiel reist, is het niet mogelijk om tijdens de rit op uw scootmobiel te blijven zitten. U dient plaats te nemen op een normale zitplaats. De chauffeur helpt u desgewenst met in- en uitstappen en het opbergen van uw handbagage. Comfortabel vervoer dus!

    Hoe bestelt u een rit?
    Bel 0900 – 369 0000. Als u dit nummer belt, krijgt u de telefonist aan de lijn. Het nummer is 24 uur per dag bereikbaar voor het reserveren van uw rit. Als u met WMO-vervoer wilt reizen, dient u de rit minimaal 30 minuten van tevoren telefonisch te bestellen. Het is verstandig om zodra u weet wanneer u wilt reizen, dit aan de centrale door te geven. Als u regelmatig op vaste dagen en tijden rijdt, kunnen wij hiervoor een vaste afspraak maken, waardoor u niet voor iedere rit apart hoeft te bellen. De kosten van het reserveren bedragen ca. € 0,10 per minuut.

    Terugbelservice
    De terugbelservice geeft u de mogelijkheid om maximaal 5 minuten voordat de taxi voorrijdt, gebeld te worden. U heeft dan de gelegenheid om u gereed te maken voor de rit en om ervoor te zorgen dat u klaar staat bij de voordeur op de begane grond.

    De centrale kan u op meerder nummers terugbellen, bijvoorbeeld op uw vaste nummer voor de heenweg en op uw mobiele nummer voor de terugweg.

    Het gebruikmaken van de terugbelservice brengt geen extra kosten met zich mee!
    Houdt bij het reserveren van uw rit, de volgende gegevens bij de hand:
    - het nummer van uw WMO-vervoerspas;
    - de datum en het vertrektijdstip waarop u wilt reizen;
    - het adres waar u opgehaald wilt worden;
    - het adres waar u naar toe gebracht wilt worden;
    - het aantal personen dat met u meereist;
    - eventueel of u gebruik maakt van rollator, rolstoel of scootmobiel;
    - eventueel uw telefoonnummer ten behoeve van de terugbelservice.

    Wat kost een rit?
    U betaalt per rit een bedrag per zone. De tarieven zijn:
    - WMO-pashouders € 0,45 per persoon per zone
    - WMO-pashouders 65+ € 0,30 per persoon per zone

    Het is mogelijk om een machtiging af te geven waardoor het bedrag maandelijks automatisch geïncasseerd wordt vanaf uw bank- of girorekening. In die gevallen is het niet noodzakelijk om contant af te rekenen bij de chauffeur. Natuurlijk blijft dat wel mogelijk. Wanneer u contant afrekent, dan graag met gepast geld. U ontvangt desgewenst een vervoersbewijs. U betaalt altijd voor de kortste route, ook al rijdt het WMO-vervoer via een omweg. De centrale vertelt u bij het reserveren van de rit wat de reis gaat kosten.

    Begeleiding
    Wanneer u zich niet alleen kunt verplaatsen, is het mogelijk om gratis een begeleider mee te nemen. U moet hiervoor wel een indicatie hebben via het CIZ bureau Wmo. De begeleider dient minimaal 12 jaar oud te zijn en dezelfde reis te maken als de pashouder. Medisch noodzakelijke rolstoelen, blindengeleidehonden en overige hulpmiddelen worden zonder meerkosten vervoerd.

    Kinderen, familieleden en huisdieren
    Maximaal twee kinderen onder de 4 jaar mogen gratis meereizen. Ook voor kleine huisdieren die in een mand of tas met u meereizen, betaalt u niets.

    DVG Personenvervoer

    DVG Personenvervoer (statutaire naam: De Vier Gewesten BV) is een landelijke franchiseorganisatie van taxi- en touringcarondernemingen. Zij streeft naar een optimaal opererend netwerk van personenvervoer dat landelijk kan inspelen op de wensen van ondernemers én opdrachtgevers. Door gebruik te maken van het imago en de expertise van DVG, leveren de zelfstandige ondernemers vervoer met een continue kwaliteit en service in combinatie met een scherpe prijsstelling.

    Door de krachten te bundelen, bieden de zelfstandige ondernemers die bij DVG aangesloten zijn, de door de markt gewenste grootschaligheid. Dit is bevorderlijk voor de efficiëntie en het maakt de exploitatie van regionale vervoersystemen mogelijk. Daarnaast behouden zij de kracht van hun lokale bekendheid en betrokkenheid. Hierdoor leveren aangesloten ondernemers maatwerk en kwaliteit aan de klant. Kortom: DVG koppelt vergaande professionaliteit aan goed ondernemerschap! 
    Voor iedere vervoersvraag een passende oplossing
    DVG bestaat reeds sinds 1992. Het werkgebied van DVG heeft zich in de loop der jaren uitgebreid tot geheel Nederland. Bij de meer dan 100 aangesloten bedrijven (in totaal ongeveer 140 vestigingen) zijn circa 8.000 mensen werkzaam. Ze beschikken gezamenlijk over circa 5.000 voertuigen, variërend van taxi's, taxibusjes, rolstoelbussen, vip-voertuigen tot touringcars. Door de bundeling van taxi- en touringcarbedrijven is DVG in staat voor vrijwel iedere vervoersvraag een passende oplossing aan te bieden. Daarbij kan het gaan om een incidentele vervoersopdracht, maar ook om langlopende contracten met overheden (zoals een gemeente of provincie), bedrijven of instellingen. Hierbij kan worden gedacht aan:

    • Vervoer in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning
    • Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV)
    • Zittend ziekenvervoer
    • Leerlingenvervoer
    • Woon-werkvervoer
    • Directie- en VIP-vervoer
    • AWBZ-vervoer
    • Straattaxi
    • Etc.

    Delen: 
    Kloppen de gegevens niet (meer)?
    Geef een wijziging door.
    Kloppen de gegevens niet (meer)?
    Geef een wijziging door.