Alleszelf.nl ALLESZELF.NL
 |  | 

Ondersteuning (Wmo) en Zorg (Wlz)

Met heldere en goed vindbare informatie geeft het CAK klanten inzicht en overzicht in hun persoonlijke situatie. Zodat iedere klant zelfstandig de juiste keuzes kan maken.

    Direct naar Ondersteuning (Wmo) en Zorg (Wlz)

    Aanvullende informatie

    Dekkingsgebied(en)
    Nederland
    Kenmerken
    Geven van algemene informatie en advies, Geven van persoonlijk advies, Verwijzen naar voorzieningen, hulp en ondersteuning
    Specialisaties
    Wet- en regelgeving
    Kanalen
    Aan loket/op eigen locatie, Per e-mail, Telefonisch
    Wie levert de informatie of het advies?
    Een professional
    Betaling
    Geen/gratis

    Het CAK

    Het CAK is een publieke dienstverlener die voor de overheid regelingen uitvoert en zorgt voor de vertaling van wetten en regels naar persoonlijke en begrijpelijke dienstverlening. Met heldere en goed vindbare informatie geeft het CAK klanten inzicht in en overzicht van hun persoonlijke situatie. Hierdoor kan iedere klant zelfstandig de juiste keuzes maken.

    Onze kerntaken

    Voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) voeren wij 5 wettelijke taken uit:

    • Vaststellen en innen van de eigen bijdrage op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz).
    • Vaststellen en innen van de eigen bijdrage op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) voor de gemeenten.
    • Verrichten van betalingen aan zorgaanbieders op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz).
    • Legaliseren van verklaringen voor het meenemen van medicijnen naar het buitenland (Schengenverklaringen).
    • Regelingen voor klanten die anders buiten het Nederlandse zorgstelsel vallen: de regeling wanbetalers, de regeling onverzekerden, de regeling gemoedsbezwaarden, de regeling onverzekerbare vreemdelingen en de buitenlandregeling (verdragsgerechtigden).
    Ook valt het Nationaal Contactpunt grensoverschrijdende zorg (NCP) onder het CAK. Het doel is om patiënten die zich binnen de Europese Unie willen laten behandelen, te informeren over de medische behandeling in een ander EU-land.

    Persoonlijke en begrijpelijke dienstverlening
    Het CAK vertaalt deze wetten en regels voor ruim 1,5 miljoen klanten naar persoonlijke en begrijpelijke dienstverlening. Met heldere en goed vindbare informatie geeft het CAK klanten inzicht en overzicht in hun persoonlijke situatie. Zodat iedere klant zelfstandig de juiste keuzes kan maken.

    Delen: 
    Kloppen de gegevens niet (meer)?
    Geef een wijziging door.
    Kloppen de gegevens niet (meer)?
    Geef een wijziging door.