Fietsen op leeftijd? Ontdek wat een extra wiel kan doen.

fietsenBent u op hoge leeftijd, wilt u graag fietsen maar bent u bang om te vallen? Denk dan eens aan fietsen met extra wielen. U kunt uw eigen ‘oude’ fiets laten aanpassen of een kant- en klare driewieler aanschaffen. Alleszelf.nl zet de mogelijkheden op een rij.

Fietsen met stabiliteit

Lente en zomer tellen veel dagen waarop het heerlijk is om buiten te zijn. De fiets is dan een ideaal vervoermiddel. Maar u kunt ermee vallen. Daarom kan het verstandig zijn om een fiets met extra wielen  te gebruiken; die geven veel stabiliteit. Zowel tijdens het fietsen als bij een eventuele stop. Bij een rood stoplicht kunt u gewoon op uw fiets blijven zitten en weer beginnen met trappen wanneer het licht op groen staat. Bovendien is het makkelijk een mandje te monteren, waardoor u boodschappen kunt meenemen.

Verantwoording

Dit artikel is gebaseerd op eigen bureau-onderzoek. We hebben de oplossingen niet zelf uitgeprobeerd. Hebt u eigen ervaringen of andere informatie? Laat uw reactie dan graag achter onder dit bericht, zodat ook andere mensen daar hun voordeel mee kunnen doen.

Twee soorten fietsen

Veel ouderen hebben nog wel een fiets in de schuur staan maar durven er eigenlijk niet meer goed mee de weg op, vanwege de kans op valpartijen. Dit hoeft u echter niet te weerhouden: u kunt immers zijwielen onder uw fiets laten monteren. Daarnaast is er een andere mogelijkheid: u kunt een kant- en klare driewieler aanschaffen. Wij gingen voor u na wat de verschillen zijn. We onderscheiden:

  • gewone fietsen met later gemonteerde zijwielen;
  • kant- en klare driewielfietsen.

Gewone fiets met zijwielen

fietsen

Set zijwielen geschikt voor de meeste fietsen

Wanneer u nog een goede fiets heeft staan is het te overwegen om zijwielen op uw fiets te (laten) monteren. Voor circa € 350 zijn er standaardsets in de handel, die op praktisch elke fiets te monteren zijn. Dat kan in een uurtje gebeurd zijn, maar wanneer de achtervork niet goed bereikbaar is, moeten de zijwielen door de kettingkast worden gemonteerd. Wanneer de wielen eenmaal gemonteerd zijn, kunnen zij niet zomaar worden verwijderd. Dat betekent dat u de fiets niet meer kunt meenemen op de trekhaakdrager van uw auto. Enkele aanbieders in dit segment zijn Internet-bikes en de Hollandbikeshop.

 

fietsen

Demontabele zijwielen

De Fietsersbond adverteert met een wielenset die bijna € 700 kost, maar dat is dan wel inclusief montage en 45 minuten fietsles. Hoe zo’n fietsles gaat kunt u hier zien. Het voordeel van deze set is wel dat de wielen eenvoudig demontabel zijn, waardoor u de fiets kunt meenemen op een trekhaakdrager.

De zijwielensets wegen circa 4 kilo, zodat uw fiets wat zwaarder zal zijn dan voorheen. Die extra kilo’s zult u vooral merken wanneer u de fiets optilt. Tijdens het rijden merkt u er weinig van: de fiets trapt nagenoeg even licht of zwaar als vanouds.

Wel moet u er rekening mee houden dat een fiets met zijwielen anders fietst dan een driewielfiets. De fiets met zijwielen heeft een wiel voor en drie achter. De zijwielen achter raken niet voortdurend de weg, zeker niet op een bolle weg. Hierdoor zult u wel even moeten wennen aan het fietsen hiermee, maar al snel zult u vooral de voordelen ervaren.

Kant- en klare fietsen voor ouderen

fietsen

Driewielfiets met extra lage instap

Speciale driewielfietsen voor ouderen kunt u nieuw kopen voor prijzen van € 1.400 tot € 3.000. De voordeligste fiets heeft behalve drie wielen ook een zeer lage instap en een flinke mand om bijvoorbeeld boodschappen in mee te nemen. Vanwege het derde wiel trapt deze fiets wel iets zwaarder dan een gewone fiets. Maar door de drie versnellingen kan de zwaarte worden geregeld. Hoewel de fiets breder is dan een gewone fiets, past deze wel door elke standaarddeur. De fiets is bovendien te demonteren, zodat u deze in een auto kunt meenemen. Vindt u het trappen met deze fiets toch nog te zwaar, dan is er de mogelijkheid van trapondersteuning. Deze fietsen zijn echter een stuk duurder en gaan algauw richting de € 2.500. Een voorbeeld van fietsen met een driewielfiets ziet u hier. Aanbieders van driewielfietsen zijn bijvoorbeeld Senzup en ‘t Mannetje.

Sportief op drie wielen

fietsen

Sportieve driewielfiets

Een fiets met drie wielen kan bij sommigen een suf imago hebben. Maar het is natuurlijk prettiger en gezonder dan helemaal niet fietsen. En wanneer u echt flitsend voor de dag  wilt komen, kunt u kiezen voor een van de sportmodellen onder de driewielfietsen. Deze modellen zijn gebaseerd op de ligfiets, waardoor het trappen een stuk lichter gaat dan met een reguliere fiets. Hierdoor ligt het ook minder voor de hand om te kiezen voor trapondersteuning.

Tips voor de aankoop

  • Maak een uitgebreide proefrit. Vraag liever bedenktijd dat dat u overhaast een fiets aanschaft die later misschien toch tegenvalt.
  • Denk na over de plaats van de stalling. Heeft u genoeg ruimte in de berging? Of heeft u ruimte in de tuin over waar de fiets onder een afdekzijl kan staan?
  • Driewielfietsen zijn omvangrijker dan gewone fietsen en u tilt deze minder makkelijk op. Ga na of de fiets voldoende wendbaar is om uw stallingsplaats te bereiken.
  • Welke accessoires wilt u? Denk aan een mandje, wandelstokhouder, spiegels of een zadel met een rugleuning.
  • Indien u trapondersteuning overweegt, kunt u nadenken over de afstand die u per dag maximaal wilt fietsen.
  • Overweeg een abonnement op de “Fietswegenwacht” te nemen. Via de ANWB bent u dan voor € 32 per jaar verzekerd van hulp onderweg. Indien de pech niet onderweg te verhelpen is, wordt u met uw fiets naar een fietsenmaker of naar huis gebracht.

Conclusie

Een kant- en klare driewieler is over het algemeen duurder dan een gewone fiets met zijwielen. Daar staat tegenover dat de stabiliteit groter is, omdat alle wielen altijd contact met de weg maken. Bovendien is er meer ruimte voor bagage. Wie de fiets vooral gebruikt om boodschappen te doen, zal baat hebben bij een driewielfiets. Wie vooral tochtjes wil maken met extra stabiliteit zal voldoende hebben aan een set zijwielen.

Tot slot

Heeft u zelf ervaring met het fietsen met extra wielen? En welke tips zou u aan onze lezers willen geven? Geeft u dit hieronder aan ons door!

Wilt u elke 2 weken een gratis update ontvangen zoals dit artikel over fietsen met een extra wiel? Klik hier en schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Deel dit artikel
9 reacties op “Fietsen op leeftijd? Ontdek wat een extra wiel kan doen.
  1. marty jager schreef:

    Ja hoor dit soort dingen is altijd zó leuk voor mij. Veel jaren geleden ook geprobeerd met zo’n fiets. de fiets is met handremmen en dat kan niet als je o.a. reuma hebt dan zijn de remmen niet goed in te knijpen.

  2. Ton Visschers schreef:

    Marty ,als je met mij contact opneemt weet ik zeker dat ik jou aan het fietsen krijg
    Ton Visschers
    Revalidatie technicus
    Specialisatie revalidatie fietsen
    Al mijn advies is gratis
    tonvisschers@home.nl
    0634457636

  3. Ton schreef:

    Graag zou ik het onderwerp :als gewoon fietsen niet meer gaat.wat verder toegelicht zien.Vaak zijn wat oudere mensen in ons land ervaren fietsers.Dat het moeilijker gaat kan liggen aan de hogere leeftijd en of aan een beperking. Gelukkig zijn er zeer goede en fraaie oplossingen. Echter het is wel afwijkend van een gewone fiets. Een zeer goede voorlichting van een onafhankelijke deskundige is belangrijk. Het gaat tenslotte om een middel wat in het openbaar gebruikt wordt.Een verkeerd advies kan tot problemen of ongelukken lijden .Ik zelf het ruim 32 jaar ervaring als revalidatie technicus.Mede hierdoor maar ook omdat ik zelf een enthousiast fietser ben kan ik een goed advies geven

  4. Jose schreef:

    Heb zelf een driewielfiets ( met trapondersteuning), mijn tip is: onderschat niet hoe lang het duurt voor je daadwerkelijk kunt fietsen. Fietsen op een driewieler is heel anders dan op een gewone fiets. Je moet alle correcties met het stuur doen en dat vergt veel oefening. Ik ben getraind door een hiermee ervaren ergotherapeut en heb daar geen seconde spijt van gehad. Nu ik het fietsen op een driewieler onder de knie heb geniet ik elke dag!

  5. Lauw Meijers schreef:

    Als revalidatie adviseur kom ik het regelmatig tegen dat men graag een driewielfiets wil omdat men bang is om te vallen met een 2 wieler. Maar dan komt het als men daadwerkelijk op de driewielfiets gaat zitten. De meesten vinden het doodeng en zijn teleurgesteld omdat het fietsen niet meteen lukt. Zoals Jose aangeeft is gaat er tijd en training in zitten om dat onder de knie te krijgen. Maar volhouden en vooral niet bang zijn helpt. Als het dan toch niet lukt is het beste alternatief de zitfiets Easy Rider van vanRaam. Daar fietsen de meeste mensen meteen op weg en het oogt nog sportief ook. Het opstappen is een stuk makkelijker omdat je op een stoel gaat zitten die lager is dan een zadel. Succes verzekerd.

  6. Tom schreef:

    Dit artikel gaat nu alleen over stabiliteit van de fiets, maar een ander probleem is dat veel ouderen nog willen blijven fietsen op de manier zoals ze dat jaren terug deden. Echter alles wordt stijver en strammer in deze groep hetgeen ze meet kwetsbaar maakt in het verkeer. Goed omkijken lukt niet, hand uitsteken is eng, gehoor is minder. Daarentegen is het verkeer veel drukker en veranderen regels. Fietslessen voor ouderen zouden een goede manier zijn om hier een gedragsverandering en bewustwording in te creëren.

    Bij de fietsaanpassingen zou ik zeker ook een paar spiegels benoemen en fatsoenlijke fietstassen om tassen aan het stuur te vermijden.
    (sorry, mijn moeder is vorige maand vandaar fiets gereden en met zwaarletsel afgevoerd, vandaar deze reactie van mij.)

  7. els schreef:

    We zijn nu op zoek naar resultaten van testen van zijwielen aan de (elektrische fiets).

    Ik heb er geen verstand van, maar je zou aan de volgende zaken kunnen denken:

    Stijfheid constructie (geen vering) in stangen (bij vering minder makkelijk na bocht weer fiets recht kunnen krijgen)
    Schuinstaande zijwielen
    Doorsnede/grootte zijwiel
    Gewicht zijwielen en stangen
    Geluidsvrije of -arme zijwielen
    Bandbreedte zijwielen
    Breedte van zijwiel tot zijwiel (past in stalling en op meeste fietspaden)
    Spatborden aanwezig
    Reflectoren / licht op zijwielen
    Vering in zijwielen door opblaasbare banden met NL ventielen
    Kracht nodig bij starten
    Voorkeur van montage dat zijwielen net bovengrond zijn of continu aan de grond.
    Extra energie nodig als zijwielen continu aan de grond zijn als gefietst wordt.
    Roll-over rate (na een bocht de fiets weer snel op gang krijgen).
    Mogelijkheid te monteren bij achter / midden / voor motor bij elektrische fiets
    Gemak demonteren (bv bij plaatsen op fietsdrager)
    Mogelijkheid gewone fietstassen aan beide zijden achterwiel
    Mogelijkheid meenemen rollator en/of stok op fiets
    Moeilijkheid / verschil ten op zichtte van fietsen zonder zijwielen
    Tijd nodig om te leren fietsen (fietslessen en iemand mee om te fietsen)
    Wel of geen professional (bv ergotherapeut) nodig om te leren fietsen en mee om te gaan
    Tractie fiets met zijwielen (kracht kwijt kunnen op ondergrond en goed kunnen sturen in de bochten)
    Gemakkelijk op- en afstappen
    Veiligheid op- en afstappen
    Op fiets kunnen blijven zitten voor bv stoplicht
    Degelijkheid
    Robuustheid
    Niet gemakkelijk te stelen
    Universele zijwielen, op meerdere fietsen te gebruiken.
    Zelf kunnen monteren / makkelijk zelf te monteren
    Compleetheid zijwielpakket (alles aanwezig)
    Prijs zijwielpakket
    Prijs installatie
    Prijs onderhoudsbeurt
    Fietsmaker voor installatie, onderhoud en reparatie dichtbij
    Daling inruilwaarde
    Levensduur
    Garantie

  8. els schreef:

    Een korte zoektocht op internet naar Zijwieltjes aan (elektrische) fiets:

    Zonder vering:
    http://www.jpteshop.nl/parts-zijwielen-voor-volwassenen.html
    http://www.missioncycles.co.uk/adult-training-wheels-p-127.html
    http://www.stabilizerwheels.com/
    http://hollandbikeshop.com/fietsonderdelen-stadsfiets/zijwielen-volwassene-fiets/reha-mobil-volwassenen-zijwielen-tbv-24-28-inch-fietsen/

    Met vering (gaat de fiets bij bocht wel terug in rechte stand?):
    http://www.ez-trainer.com/?c=prod&sp=adult bij Harbin, Fahrenheitstraat 3c, 6716 BR Ede of http://swingingwheels.b2-products.nl/ (spatborden nog erbij?)
    http://www.revalidatiefietsen.nl/fietsen/driewielers/zijwielen
    Telescopisch geveerde zijwieltjes van Isocure (of Haverich)
    http://www.haverich-reha.de/pdf/Product_Catalog_2010.pdf (500 tot 580 euro)

    Wie heeft ervaring en kennis welke in welk geval de beste is?

  9. els schreef:

    Zijn ideeën gebruik bij bv kinderkarren, fietskarren, bagagekarren achter fiets, stabilisator caravan, motor, etc, ook te gebruiken voor verbeteren zijwieltjes?

    http://www.utnieuws.nl/nieuws/61882/SOFIETS_moet_ouderen_gaan_helpen Als je je snelheid verhoogt, gaat het zadel omhoog, zodat je de pedalen goed kunt rondtrappen. Kom je onder een bepaalde snelheid, dan gaat het zadel omlaag. Daarnaast zijn de afmetingen van de fiets wat kleiner dan bij een normale fiets en is ook de instap lager.

    http://techniekpromotie.nl/nieuws23 Zo ontwierpen kinderen van de Bosschool uit Alkmaar een fiets met zijwieltjes voor ouderen. De wieltjes klappen automatisch uit zodra de fietser minder snel gaat dan drie kilometer per uur of als de fiets schuin gaat: een situatie waarin ouderen makkelijk uit balans blijken te raken.

    Kantelsysteem voor wendbaarheid en stabiliteit, bv hydraulisch systeem om kantelen van de fiets te begrenzen of actief, computergestuurd kantelsysteem waarbij de beide zijwielen, samen met achtervork en aandrijflijn, niet kantelen maar zijn met een kogelophanging verbonden aan de fiets. Ook omvat het kantelsysteem hydraulische cilinders, die tot 45 graden kantelen mogelijk maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Langer en beter zelfstandig wonen
Zoek direct een dienst in de buurt of aan huis: