Personenalarmering vergelijken, welke kiest u?

personenalarmering vergelijkenMet personenalarmering kunt u eenvoudig direct hulp inschakelen. Dat is nuttig als u alleen woont, zich minder veilig voelt of klachten hebt. In dit soort situaties is het niet altijd mogelijk via de telefoon andere mensen te alarmeren. Dan is het een veilig en prettig idee dat er andere manieren zijn om eenvoudig direct hulp te kunnen inschakelen. Zowel in en om uw huis als onderweg. Het is de hoogste tijd voor personenalarmering vergelijken tot op de hoogste leeftijd.

Uitleg personenalarmering

Alleszelf.nl maakt u graag wegwijs in de wereld van de personenalarmering. Dat doen we met zes antwoorden op veelgestelde vragen. Zo kunt u optimaal personenalarmering vergelijken en kiezen. Ook samen als mantelzorger, naaste of hulpverlener natuurlijk!

1. Wat is het?

Personenalarmering werkt eenvoudig met een klein apparaat, dat u altijd bij u draagt. Bijvoorbeeld als hanger om uw hals of als een horloge om uw pols. Er bestaan ook al apps die u met de smartphone kunt bedienen. Mobiele personenalarmering werkt zowel binnen- als buitenshuis, dit in tegenstelling tot de klassieke huisgebonden personenalarmering. Bij beide systemen kunt u via een knop op het apparaatje hulp van anderen oproepen zodra dat noodzakelijk is. Degene die uw alarmoproep ontvangt, kan hulp voor u inschakelen. Het is nuttig wanneer u niet bij uw telefoon kunt komen of een nummer kunt kiezen om de de hulp van politie, brandweer, ambulance of een naaste in te roepen. U hoeft alleen maar op een knop op het apparaatje te drukken. En soms is dat niet eens nodig. Dan gaat het alarm geheel automatisch af.

2. Voor wie is het?

Personenalarmering is geschikt voor iedereen zich onveilig voelt in de eigen woning of onderweg en bang is geen hulp te kunnen inschakelen als hem of haar wat overkomt. Dat kan zijn als iemand zonder partner woont en bang is om te vallen zonder weer overeind te kunnen komen. Of voor mensen met klachten die tot onverwachte benauwdheid, duizelingen of angst kunnen leiden.

3. Hoe werkt het?

Wanneer u iets overkomt, kunt u op de knop drukken die u veelal om uw hals of pols hebt. Hierdoor vindt een alarmoproep plaats. U kunt zelf kiezen waar de oproep terecht komt:

  • Dit kan bijvoorbeeld een familielid, buurvrouw of mantelzorger zijn. Dat wordt ook wel ‘sociale alarmering‘ genoemd. Wanneer de persoon uit uw netwerk niet beschikbaar is, gaat het alarmsignaal door naar de tweede of volgende persoon.
  • Uw oproep kan ook naar een zorgorganisatie gaan. Veel zorgorganisaties bieden professionele alarmering aan. Vervolgens kunt u met degene die uw alarmoproep ontvangt spreken. Hij of zij kan vragen wat er is gebeurd en advies geven. Indien nodig kan hij/zij zelf komen of de juiste hulp inschakelen.
  • U kunt er ook voor kiezen de melding naar een alarmcentrale te laten sturen. Deze is gegarandeerd dag en nacht bereikbaar. Wanneer de oproep bij een alarmcentrale terecht komt, zal deze nagaan welke hulp gewenst is en de hulp voor u regelen. Dat kunnen mensen uit uw eigen netwerk zijn of professionele hulpverleners, zoals een huisarts. Bij een alarmcentrale moet u zich eerst inschrijven, zodat men het een en ander van u weet. Zoals uw adres, de bereikbaarheid van uw sleutel en informatie over eventueel medicijngebruik. Ook geeft u toestemming dat de centrale deze informatie mag doorgeven aan hulpdiensten, zoals ambulancepersoneel.

4. Welke functionaliteiten zijn er?

Het ene apparaat heeft meer mogelijkheden dan het andere. De belangrijkste functionaliteiten op een rij:

Luisteren en spreken

Sommige apparaatjes werken via een kastje bij de telefoon of in de meterkast. U kunt dan alleen spreken en luisteren wanneer u in de buurt van dat kastje bent. Zender en ontvanger zijn meestal erg gevoelig, dus u kunt in huis een behoorlijke afstand overbruggen. In grote huizen kunt u meerdere kastjes plaatsen. In grote woningen zonder meerdere kastjes, kunt u alleen een alarmsignaal uitzenden, waar de ontvanger naar moet handelen. Er zijn ook mobiele systemen waarmee u overal in en om huis kunt luisteren en spreken. Ook als u bijvoorbeeld in de tuin of in een kamer ver weg in een groot huis bent. Bij dit systeem praat en luistert u via het apparaatje. Vandaar gaat het signaal rechtstreeks naar de contactpersoon.

Automatisch alarm

Het kan voorkomen dat u niet in staat bent om op de knop te drukken. Bijvoorbeeld omdat u gevallen bent en in een ongemakkelijke houding ligt. De volgende functionaliteiten hebben te maken met automatische alarmering.

  • Valdetectie: wanneer uw alarm over valdetectie beschikt gaat uw alarm automatisch af. Het apparaatje registreert dan zelf dat u gevallen bent.
  • Inactiviteitenalarm: het apparaatje geeft een signaal wanneer u langere tijd niet beweegt of niet in sommige delen van de woning verschijnt. Bij een inactiviteitenalarm zal het wat langer duren voordat er een signaal wordt gegeven, maar u kunt erop vertrouwen dat er iemand komt.
  • Gebiedsafbakening: het apparaat geeft een automatische melding wanneer u zich buiten een bepaald gebied bevindt. U kunt programmeren welk gebied dit is en wat de omvang van het gebied is.
  • Dwaaldetectie: Dit apparaatje is bestemd voor gebruik binnen een gebouw. Het apparaatje geeft meteen door waar u zich bevindt, zodat u snel opgespoord kunt worden. Vooral voor mensen die wel eens dwalen (bijvoorbeeld bij dementie) is dit een oplossing.
  • Binnenshuis/buitenshuis: Er zijn aparte systemen voor binnen en voor buiten. Dat hangt samen met het soort signaal waarmee de apparaatjes werken. Let er op of u een apparaat wilt dat binnenshuis en/of buitenshuis mensen kan opsporen.

Waterdicht

Net als bij horloges is het ene apparaat beter tegen water bestand dan het andere. Het is handig wanneer het apparaat waterdicht is, zodat u het kunt omhouden tijdens het douchen. Valt u dan, dan heeft u het alarm immers bij de hand.

Klantportaal

Bij sommige systemen kunnen de contactpersonen via een internetverbinding inloggen en direct inzage krijgen in de status van verschillende alarmeringen. Ook geeft deze informatie over de huidige positie en/of de batterijstatus van het mobiele apparaatje.

5. Wat kost zoiets?

De prijs voor aanschaf bestaat meestal uit een eenmalig bedrag én een maandelijks bedrag als abonnement. Afhankelijk van de aanbieder is dit abonnement in- of exclusief professionele alarmcentrale. Genoemde prijzen zijn inclusief BTW en exclusief eventuele vergoeding door uw zorgverzekeraar en/of gemeente. Wilt u gebruik maken van zo’n vergoeding? Neem dan eerst contact op met uw zorgverzekeraar en/of gemeente; zij werken soms met voorkeursleveranciers.

Voordelig om te weten:

  • Vergoeding via zorgverzekeraar: Mogelijk kan uw zorgverzekeraar het personenalarm vergoeden. Bij die vergoeding kunt u denken aan de aansluiting van het systeem en een bijdrage in de maandelijkse kosten. Elke verzekeraar hanteert eigen regels voor een eventuele vergoeding. De mogelijkheden zijn mede afhankelijk van uw situatie. Via deze pagina kunt u per verzekeraar informatie vinden over onder andere de vergoeding en de voorwaarden. Ook kunt u direct via een aanvraagformulier zelf een vergoeding aanvragen.
  • Vergoeding via gemeente: Mogelijk kunt u ook een beroep doen op uw gemeente voor een vergoeding voor personenalarmering. Dit is afhankelijk van uw situatie en verschilt per gemeente. Als u wilt weten of uw gemeente hiervoor mogelijkheden biedt, kunt u contact opnemen met het Wmo-loket van uw gemeente. Hier vindt u de contactgegevens van alle Wmo-loketten in Nederland.

6. Hoe zit het met de kwaliteit?

Stichting Quality Assurance eHealth (QAEH)personenalarmering vergelijken keurmerk QAEH certificeert organisaties met het WDTM-QAEH ketenkeurmerk. Dit keurmerk is gericht op de ‘hoogst mogelijke betrouwbaarheid voor de eindgebruiker’. Om het keurmerk te verkrijgen, moet de werkwijze van de organisaties aan bepaalde eisen voldoen. Hierbij kunt u denken aan de procedures bij het installeren van de apparatuur, de bemensing van de alarmcentrale en de procedures bij alarmafhandeling. Enkele voorbeelden:

  • bij spoedplaatsing wordt minimaal 90% van apparaten binnen 24 uur geïnstalleerd;
  • op meldingen wordt direct gereageerd: minimaal 75% binnen 90 seconden;
  • medewerkers zijn gekwalificeerd en beschikken over de noodzakelijke diploma’s.

Tip: u hebt vaak recht op korting! Tarieven zijn indicatief en inclusief BTW, maar exclusief vergoeding of korting die u via uw zorgverzekering of gemeente kunt ontvangen. Deze vergoedingen zijn vaak voor u beschikbaar!

Ruim 100 diensten personenalarmering vergelijken!

Met bovenstaande aandachtspunten en uitleg hopen we dat u de juiste keuze kunt maken. Gebruik daarvoor onze Keuzehulp Personenalarmering. Voer uw locatie in en vink uw verschillende keuzewensen aan. Zo kunt u simpel alle personenalarmering vergelijken die Alleszelf.nl in Nederland voor u heeft gevonden. Dat zijn er al meer dan 100! Wij wensen u alle veiligheid tot op de hoogste leeftijd met uw keuze!

Direct personenalarmering zoeken en vinden >>

Deel uw ervaring

Uw beoordeling

Heeft u al een ervaring met een aanbieder van personenalarmering op Alleszelf.nl? Help dan anderen bij het personenalarmering vergelijken bij de juiste keuze. U kunt dan in de Keuzehulp een beoordeling geven over de dienstverlening. Hoe?

  1. Klik in het zoekresultaat bij de aanbieder van uw keuze op hun knop ‘Meer informatie’
  2. Klik daarna op ‘Beoordeling geven’
  3. Geef het aantal sterren dat u de personenalarmerings waard vindt.

Uw tips

We zijn erg benieuwd naar uw tips om tot op de hoogste leeftijd veilig zelfstandig te blijven wonen. Maar ook naar uw algemene ervaringen met personenalarmering vergelijken op Alleszelf.nl. Deelt u ze hieronder in een reactie? Of mist u een aanbieder? Geef dan uw tip via deze link. Alvast bedankt!

Wilt u gratis updates ontvangen zoals dit artikel over personenalarmering vergelijken?
Klik HIER en schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Langer en beter zelfstandig wonen
Zoek direct een dienst in de buurt of aan huis: