Ouderen en hun mantelzorgers kunnen vanaf nu makkelijker kiezen voor alarmering. Voor het eerst staan zeven landelijke aanbieders van personenalarmering op een rij. Onderzoek door Alleszelf.nl levert informatie over het gebruik, de keuzes en een vergelijking op een speciale pagina: alleszelf.nl/alarmering. In dit bericht een overzicht en eerste conclusies. Wat vindt u hiervan?

Landelijke aanbieders op een rij

Het is niet altijd eenvoudig om in de eigen woonplaats personenalarmering te vinden. Dit toonde Alleszelf.nl eerder aan. Daarom heeft Alleszelf.nl geprobeerd alle partijen in kaart te brengen die hun dienstverlening landelijk en rechtstreeks aan particuliere gebruikers aanbieden. Het gaat om CSI ServiceIGCNLivesafeRSVO AlarmeringStichting ATAVeilig op stap en Wuzzi Alert.

112, Passief alarm en alarm voor thuis en op pad

Duidelijk wordt dat naast het bellen van 112 voor acute, levensbedreigende situaties er verschillende opties zijn.  Sinds kort bestaat het de ‘groene alarmknop’ van Salvidas. Dit is een app die in de basisversie één keer per dag een bericht stuurt naar een gebruiker. Reageert hij of zij daar niet op, dan stuurt Salvidas automatisch een alarmbericht uit, waarmee de ontvanger hulp in gang kan zetten. Een meer actieve en veelgebruikte oplossing voor in en om huis is de installatie van een alarmkastje op de internet- of telefoonaansluiting, met gebruik van een pols- of halsband waarop een ‘rode’ alarmknop zit en die als zendertje fungeert. Voor gebruik buitenshuis hebben sommige aanbieders een mobiele ‘tracker’ die mensen kunnen meenemen als ze op pad gaan. Als mensen iets overkomt, dan drukken ze op de rode knop; dit zendt een alarmoproep uit, waarna een verbinding tot stand komt en hulp geregeld kan worden.

Genoeg keuzes te maken

Het onderzoek leert dat mensen genoeg keuzes kunnen maken. Is alarmering buitenshuis gewenst? Willen ze dat de alarmopvang plaatsvindt door een professionele meldcentrale die 24/7 beschikbaar is of dat de alarmoproep bij iemand uit het eigen netwerk beschikbaar komt? Welke keuze maken ze voor het openen van de deur voor toegang tot de hulpverlener? Zijn persoonlijk advies en installatie door de aanbieder gewenst?

Kosten en vergoedingen

Het overzicht laat zien dat aanbieders verschillende vaste en maandkosten hanteren. De variatie in kosten heeft onder andere te maken met het huren of kopen van apparatuur en de keuze voor alarmopvang door het eigen netwerk of door een professionele meldcentrale. Voor een goede prijsvergelijking is het ook nodig dat ouderen navraag doen bij hun verzekeraar en gemeente of zij in aanmerking voor vergoeding komen. Hier genoemde prijzen zijn exclusief deze mogelijke vergoeding.

Het overzicht

Alle toelichtende informatie staat op de speciale pagina alleszelf.nl/alarmering, terwijl de overzichtstabel ook hieronder staat.

Alleszelf.nl - Personenalarmering Nederland v 1.2

Conclusies: lastig vergelijken en kiezen

Naast de verschillen die uit het overzicht blijken, leert dit onderzoek het volgende:

  • het is buitengewoon lastig om te vergelijken en zelfstandig te kiezen voor een bepaalde leverancier. Deze ‘markt’ is geen volwassen markt met transparantie voor gebruikers.
  • het is niet mogelijk om zelfstandig inzicht te krijgen in de mogelijke vergoeding van een zorgverzekeraar of gemeente. Hiervoor moet altijd contact worden opgenomen met een aanbieder, de zorgverzekeraar en/of gemeente.

Wat nu?

Ik ben heel benieuwd wat u van het overzicht vindt. Welke conclusies trekt ú daaruit? Ook ben ik benieuwd naar uw ervaringen met aanbieders, uw keuzes en uw aanvullingen.

Deel dit artikel
13 reacties op “Eerste overzicht van landelijke aanbieders alarmering voor ouderen
  1. Mariëtte van de Ven schreef:

    Ik ken via verschillende demonstraties alleen de Wuzzi Alert. Lijkt een prima apparaat. nu blijkt het nog als goedkoopste en beste uit de test te komen.
    Het opzoeken van vergoedingen voor dit soort hulpmiddelen in verzekeringspolissen is inderdaad geen eenvoudige klus.

  2. familie Evenblij schreef:

    StIk mis toch een grote aanbieder van personenalarmering in dit rijtje.
    Wij hebben resent personenalarmering met dwaadetectie systeem + uit bed detectie voor mijn moeder aangeschaft van stichting Welthuus.
    Na eerst een intake gesprek met iemand van de stichting die ons probleem gelijk herkende, zijn wij nu als mantelzorgers minder ongerust nu mijn moeder dit systeem heeft.
    Daarom hoort stichting Welthuus ook te staan in dit rijtje.

    • Geachte familie Evenblij, dank voor uw reactie. Fijn dat u goede ervaringen met Welthuus hebt. Ik neem deze suggestie mee voor een volgende versie van het overzicht. Als ik het goed begrijp, behelst het standaard werkgebied van Welthuus voor plaatsing van apparatuur Groningen, Friesland (m.u.v. de eilanden), Drenthe, Overijssel, Flevoland en Gelderland en tegen meerkosten in andere plaatsen in Nederland. Met vriendelijke groet, Hugo van den Beld

  3. Ursela Milano schreef:

    Nou, ik ben verrast maar nu ook geïnformeerd over de diversiteit aan mogelijkheden om jezelf en je familie te beveiligen. Wat mij opvalt gaat het bij de meeste om drukknoppen; alarm knop, contactknop, contact per telefoon, smartphone of tablet en slechts één biedt de direct hulp aan. Wat ik echter mis is, een vorm van een stille alarm die je inwerken kan stellen, door bijvoorbeeld een bepaalde signaal af te geven. Ik denk daarbij aan ouderen of mensen die overvallen worden in hun woning. Dit gebeurd onverwacht, soms wordt je zelf in je slaap overvallen, je wordt vast gebonden en gekneveld waardoor je niet in staat ben op de alarmknop te drukken noch bij de telefoon te komen. Hier voor moet iets worden uitgevonden is mijn mening.

  4. Nora schreef:

    Mijn moeder heeft internet/telefoon van KPN. Er is door 3 monteurs (via Bretano) geprobeerd te installeren maar door een update in de modem is het niet mogelijk om met de meldkamer contact te krijgen.
    Is er ook een mobiele versie? Suggestie was dat we dan naar een andere provider over moeten stappen.
    Graag een oplossing.
    BVD
    Nora

    • Beste Nora, wat vervelend voor jou en je moeder! Wellicht wil je ook eens kijken op deze pagina: https://www.alleszelf.nl/alarmering. Als je dan kijkt naar oplossingen waar ‘alarmering onderweg en buitenshuis’ bij staat, dan weet je dat die via het mobiele netwerk werken. Je kunt ook prijzen en contactgegevens vinden. Hopelijk kun je daar mee verder. Succes! Hugo

  5. An Slinger schreef:

    Gisteren ben ik benaderd aan de deur door iemand van Sociale-Contrôle.nl (samen staan we sterk) om me een persoonlijk alarm , ook voor buiten, te verkopen. Op zich lijkt me dat wel
    fijn, maar is dit een betrouwbaar adres. De argwaan is wel groot, hoewel het allemaal
    goed georganiseerd lijkt. Algemene voorwaarden, Kamer van Koophandel, etc.
    Binnen 14 dagen is er nog de mogelijkheid om de overeenkomst te annuleren, dacht ik, dus ben ik op zoek gegaan naar meer informatie. Maar in uw rijtje komt het bedrijf niet voor.
    Eenmalig betaal ik (aktie) 59,- euro en maandelijks 24,95, dus wel vergelijkbare prijzen
    met uw rijtje. Hun telef.nr 085-4018314
    Graag hoor ik of u inmiddels van dit bedrijf op de hoogte bent. Hun adres is in A’dam.
    Gillis van Ledenberchstraat 53-3, 1052VA

  6. Robert Arnoldy schreef:

    Geachte mevrouw Slinger, beste An,

    Wat goed dat u kritisch naar een aanbod kijkt, zeker als dit onverwachts aan de deur wordt aangeboden. Deze aanbieder staat inderdaad niet op Alleszelf.nl maar dat zegt niets over de betrouwbaarheid. Wij kunnen geen waardeoordeel geven maar zullen deze aanbieder zeker meenemen bij een volgende update.

    In het algemeen is het inderdaad altijd goed om naar algemene voorwaarden, betalingscondities, opzeggingsmogelijkheden en onafhankelijke referenties te kijken. En een aanbod moet altijd schriftelijk natuurlijk. Betaal ook niets aan de deur en/of vooruit. De door u genoemde tarieven staan overigens niet op hun site. Googelen op bedrijfsnaam, ook in combinatie met woorden als ‘klacht’, ‘probleem’, ‘opgelicht’ e.d., kan inzicht geven maar is nooit een garantie. Ons credo: bij twijfel of argwaan: (nog) niet doen maar eerst goed gefundeerd vergelijken op het moment en in het tempo dat u zelf wilt! Hopelijk heb ik u zo toch wat verder geholpen. Met vriendelijke groet, Robert

  7. Mari schreef:

    Geachte,
    Ik reageer op bovenstaande vraag of Sociale Controle ook op de lijst hoort.

    Ik ben vandaag werkzaam geweest als ambulante pedicure in gemeente Rozenburg zh en trof bij enkele cliënten een situatie aan van irritatie aan.

    Het bedrijf Sociale Controle verkoopt zich via zeer opdringerige verkoopsters, waaronder een dame die zich erg opdringde om de woning binnen te stappen. Tot drie keer toe stelde ze voor “laten we binnen even praten” maar mijn cliënt bleef herhalen, nee, dat hoeft van mij niet.

    Mijn cliënten hadden veel moeite om deze dame af te houden, mijn cliënten wonen in galerijflats, de dame ging van deur tot deur. Ze begint haar verkoopgesprek steevast met:
    ” bent u bekend met de alarmering van Careyn?”
    Dat is de (enige) thuiszorggroep in onze gemeente. Veel mensen zijn zeer bekend met Careyn.
    “Wist u dat hun systeem buiten helemaal niet werkt, ons systeem werkt wel en zelfs buiten de deur.”

    Kortom: alleen al de verkoopmethode zou ik hem niet in de lijst vermelden.
    In Gorinchem is er laatst een waarschuwing geweest voor dit bedrijf, las ik op internet. De prijs is vandaag 60,- eenmalig en abonnement van 30,- per maand.

  8. Jos schreef:

    Gisteren is de firma Sociale-Controle.nl ook bij mijn schoonmoeder aan de deur geweest.
    Ik kan het bericht van Mari bevestigen.

    De verkoopster is zeer opdringerig en heeft zelfs het lef om in de administratie van mijn schoonmoeder rond te neuzen. U moet weten dat mijn schoonmoeder afasie heeft en zich dus geen woorden kan geven aan dat wat ze wel en niet wil. De verkoopster had dit binnen 1 a 2 zinnen moeten ontdekken, maar blijkbaar is de verkoopster in staat geweest om een contract af te sluiten. Daarbij moet ze in de administratie en adresboekjes van mijn schoonmoeder hebben gekeken. Ze heeft namen, telefoonnummers en zelfs bankrekeningnummers overgeschreven.

    Gisterenavond direct contact gehad met de betreffende firma en gelukkig hebben ze begrip voor ons verhaal en hebben we de gelegenheid om de koop binnen 14 dagen te annuleren.
    Maar dat is gewoon een consumentenrecht. Verder komt de firma op internet en aan de telefoon prima over, maar de wijze waarop men dit product verkoopt gaat mij echt te ver.
    Navraag aan de telefoon bleek dat het verkoopsters zijn die men inhuurt en als je de naam van de verkoopster intikt op google merk je snel genoeg dat het hier om 19 jarige (ex-)studentes gaat. Dan je je als bedrijf daarmee inlaat en niet het vermogen hebt om eigen verkopers in dienst te hebben, zegt mij genoeg.

    Over de dienstverlening van sociale-controle.nl kan ik niet oordelen en wil dat ook eigenlijk niet. Zeker niet als ik zie hij zij dit product aan de man brengt.

  9. - schreef:

    Gisteren ook een mannelijke verkoper van sociale-controle.nl aan de deur bij mijn oma. Deze verkoper was ook wederom brutaal en opdringerig. Toen hij binnen aan de tafel zat pakte hij gelijk een formulier erbij en vinkte het kruisje voor advieskosten 50 euro gelijk aan. Vervolgens werd hij kwaad dat mijn oma niet wilde tekenen.

    Al met al gewoon een **** bedrijf met respectloze verkopers wat iedereen direct moet afwijzen en niet moet binnenlaten.

  10. Aad schreef:

    Ook mijn moeder is door een opdringerige respectloze verkoper overrompeld.
    Het wordt tijd dat het programma opgelicht hier in duikt.

  11. f.s. schreef:

    hier nog een klacht zeer opdringerige verkoper had alle telefoonnummers al ontfutseld en zelfs haar eigen 06-nummer die ze zelf niet weet.Dus hij heeft haar telefoon gebruikt en als hij echt zo bijdehand is als hij zich gedroeg dan had hij kunnen zien dat er al div. alarmknoppen op haar mobiel bevinden en dat zo’n alarm dus echt overbodig is.Heb wel gelijk een mail gestuurd en kreeg daarna antwoord dat ze het ongedaan zouden maken.En hun verkoper aan zouden spreken op z’n gedrag maar als ik andere reacties lees hadden ze dat al veel eerder moeten doen!!

Langer en beter zelfstandig wonen
Zoek direct een dienst in de buurt of aan huis: