Zó kijkt Alleszelf.nl – wat vindt u daarvan?

Wist u dat er in Nederland echt héél veel diensten voor ouderen zijn? Maar dat het moeilijk is om deze te vinden, te vergelijken en te kiezen? En dat het daarmee onmogelijk is om als oudere of mantelzorger ‘eigen regie’ te voeren? En ook dat vrijwilligers of betaalde hulpverleners u daar niet bij kunnen helpen, omdat ook zij het totale aanbod zelden kennen? Alleszelf.nl wil dit helpen veranderen. Lees hoe Alleszelf.nl hier tegenaan kijkt. En help Alleszelf.nl met uw reactie!

Inspireren en helpen

Alleszelf.nl wil ouderen, mantelzorgers en hulpverleners inspireren en helpen om tot op de hoogste leeftijd zelfstandig te blijven wonen en alles maximaal zélf te regelen. Dit doet Alleszelf.nl met onafhankelijke, deskundige berichten, overzichten en vergelijkingen. Met inbreng van bezoekers van Alleszelf.nl komt op die manier een uniek platform tot stand waar mensen zelf direct gebruik van kunnen maken.

Zoveel mogelijkheden

De ervaring leert dat er voor ouderen ontelbaar veel voorzieningen zijn in ons land: van telefooncirkels tot bezoekdiensten, van klusjesmannen en thuiszorg tot hulp bij de computer, smartphone, huisdieren, administratie en aanpassing van de woning. En wat te denken van ontmoetingsgelegenheden, cursussen, informatie, advies, maaltijden en alarmeringsdiensten? Sommige organisaties die deze diensten aanbieden werken alleen in bepaalde wijken en buurten; andere aanbieders werken voor hele dorpen, steden of regio’s. Soms zijn ze in het hele land actief. Het aanbod verschilt ook op de manier waarop deze beschikbaar is. De diensten worden soms geleverd door individuele vrijwilligers, andere keren door georganiseerde vrijwilligers. Ook is aanbod beschikbaar via organisaties die uit belasting- of premiegeld door de overheid betaald worden. Tot slot zijn er steeds meer private, commerciële aanbieders. Kortom: er is heel veel keuze.

Zelf kiezen

Veel ouderen en mantelzorgers willen graag de regie houden over hun leven, ook op de hoogste leeftijd. Maar met zo’n ontzettend groot en divers aanbod is dat vaak heel moeilijk. Zelfs voor professionals is het vaak moeilijk om een totaalbeeld te hebben. Terwijl dat juist nodig is om  zorg en ondersteuning te kunnen regelen die 100% past. Dit is vaak niet mogelijk.

Kritisch zijn is belangrijk

De zorg en ondersteuning voor mensen op hoge leeftijd is vaak belangrijk voor hen. Bovendien gaat het in veel gevallen over een langdurige relatie tussen de oudere en de zorg- of hulpverlener, om ondersteuning bij mensen aan huis en soms zelfs aan lijf en leden. Dit zijn redenen om heel bewust te kiezen. Dit gebeurt lang niet altijd.

Vergelijken

Vaak kiezen ouderen en mantelzorgers diensten die andere mensen aan hen voorstellen. Dat kan natuurlijk prima uitpakken. Tegelijkertijd weten we dat het beschikbare aanbod zeer groot is; de kans dat een andere aanbieder of een andere oplossing daarom (nog) beter past is daarom groot. Het is dan ook belangrijk om goed en eenvoudig diensten te kunnen vergelijken. Hier zijn weinig mogelijkheden voor.

Direct gebruiken

Als ouderen, hun mantelzorgers of hulpverleners een dienst hebben gevonden die ze willen inschakelen, is het ook belangrijk dat dat vrijwel per omgaande kan gebeuren. Immers: met dank aan de technologische vooruitgang zijn steeds meer mensen eraan gewend om zaken snel te regelen: via een emailadres, een webformulier, een aanmeldbevestiging en/of een iDealbetaling is vaak direct duidelijk wanneer producten of diensten ontvangen worden. ‘Vandaag besteld vóór 22.00 uur; morgen geleverd’, staat op steeds meer sites. Voor zorg- en dienstverlening aan ouderen is dit zelden van toepassing.

Een wereld te winnen

Kortom: als mensen steeds langer thuis willen en moeten blijven wonen, dan is het van groot belang om er alles aan te doen om hen dat mogelijk te maken. Daar is nog een wereld te winnen: “bomen en bos”, “kastje en muur” zijn alom aanwezig. Alleszelf.nl wil eraan bijdragen dat mensen maximaal zelfstandig hun zorg en ondersteuning kunnen regelen.

Wat vindt u?

Hoe ervaart u, als oudere of mantelzorger, het aanbod en de mogelijkheid om dit goed en makkelijk te gebruiken? En hoe is dat voor u, als vrijwilliger of betaalde hulpverlener die een oudere adviseert of ondersteunt? Hebt u suggesties voor Alleszelf.nl? Deel ze hieronder via uw reactie!

Deel dit artikel
3 reacties op “Zó kijkt Alleszelf.nl – wat vindt u daarvan?
  1. Frans de Jel schreef:

    Het is best goed
    Maar het probleem zit in de gedachtengang die er al jaren is
    Ik heb zelf een boodschappenservice (wijbezorgenthuis.nl) en we werken ook met thuiszorg organisatie
    Maar het als we met nieuwe klanten contact op nemen dan vinden ze het een uitkomst maar als je dan over de kosten gaat horen we heel vaak is dit niet gratis
    En hoe komt dat ze dat denken
    Het is al jaren dat thuiszorg organisatie de boodschappen deden voor hun klanten en ze hadden ook altijd het idee dat het gratis was omdat het bij de kosten gerekend werd die ze al hadden maar dat ze voor de boodschappen gewoon 21 euro betaalden om dat de hulp een uur weg was dat wisten ze niet ze dachten dat het gratis was
    Nu de wmo er is en de gemeente de uren van de hulp in de huishouding verkorten en ze diensten moeten gaan aanbieden voor te strijken ramen te zemen en om boodschappen te gaan doen en dat ze deze kosten zelf moeten gaan betalen is het een groot probleem dus dan gaan ze de mantelzorgers meer belasten

  2. Carla Kost schreef:

    Volgens mij is er aanbod genoeg wat marktplaatsen betreft. Het probleem zit hem in de cultuuromslag bij cliënten en hun mantelzorgers, of dat nu ouderen, gehandicapten of mensen met een psychiatrisch aandoening zijn. Veel mensen hebben ook niet financieel geanticipeerd op de ‘kanteling’ in de zorg en zijn daar ook niet bij geholpen door hun huidige zorgaanbieders en verzekeraars.

  3. Het is mijn werk, maar ik ben er ook volop privé mee bezig. Waarschijnlijk omdat ik zoveel heb gezien in mijn werk; zoals ik het wel/niet wil. Ik ben 60 en ja, nu kan ik nog zelf volop klussen verhuizen e.d., dus moet ik er nu over nadenken. Ik wil, zoals ik er nu over denk, altijd de regie blijven houden, dus zelfstandig blijven wonen.
    Een bungelow lijkt me fijn, geen drempels, met een onderhoudsvriendelijke tuin, waarbij ik niet al teveel hoef te bukken in de toekomst. Inloopdouche erin waar ik ook met rollator in kan (hoop dat dat nog heel lang duurt), zitplek bij het aanrecht, domotica zoals deurbel met camera en die je automatisch kunt openen met een druk op de knop. In misschien een extra kamer voor een inwonend verzorgende voor in de hele verre toekomst. Deuren die breed genoeg zijn om er met een rolstoel doorheen te kunnen en veel sociale contacten opbouwen in de nieuwe buurt, misschien nieuwe projectjes opzetten?

2 Pings/Trackbacks op "Zó kijkt Alleszelf.nl – wat vindt u daarvan?"
  1. […] Het is heel begrijpelijk dat veel mensen boos, teleurgesteld, angstig of onzeker zijn over alle veranderingen. Het gaat immers over zorg en ondersteuning die voor hen -nu of in de toekomst- heel belangrijk is. Tegelijkertijd lijkt het moment nu gekomen om te accepteren dat de veranderingen er sowieso gaan komen. Zou het dan niet mooi zijn om van ‘de nood een deugd’ te maken? En te zorgen dat we van de situatie gebruik maken om écht meer zeggenschap, regie en onafhankelijkheid te realiseren? Dat past goed bij de visie van Alleszelf.nl. […]

  2. […] de visie van Alleszelf.nl kijkt Alleszelf.nl […]

Langer en beter zelfstandig wonen
Zoek direct een dienst in de buurt of aan huis: