Op een veilige manier betrouwbare diensten thuis ontvangen. Daarmee kunt u in veel gevallen tot op de hoogste leeftijd zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. In ons land kan dat vaak heel goed maar de huidige coronacrisis vraagt wel om alertheid. Alleszelf.nl helpt u er graag bij. Maar misschien twijfelt u soms of u te maken hebt met een betrouwbare aanbieder? Of hebt u nare verhalen gelezen of gehoord over misbruik en fraude? Of wilt u voorkomen dat u eventueel het slachtoffer wordt van mensen met verkeerde bedoelingen? In dit artikel krijgt u elf tips om u te helpen de juiste aanbieders in te schakelen en veilig diensten te ontvangen. Ook in deze corona-periode…
Verantwoording
Alleszelf.nl helpt u op een positieve manier om tot op de hoogste leeftijd zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. We gaan er vanuit dat organisaties die Alleszelf.nl vermeldt dezelfde goede intenties hebben en u zo goed mogelijk zullen ondersteunen. En we zijn ervan overtuigd dat dit bijna altijd goed gaat. Om u desondanks te helpen eventueel wangedrag, misbruik, fraude of andere vervelende situaties te voorkomen hebben we dit artikel voor u gemaakt. Het is gebaseerd op onze praktijkkennis en aanvullend onderzoek naar tips en adviezen op sites zoals Marktplaats, Tros Radar en de Consumentenbond. De informatie in dit bericht hoeft hiermee niet compleet te zijn. Wellicht hebt u andere suggesties over veilig diensten ontvangen? Laat die achter in een reactie onderaan dit artikel!
1. Eigen verantwoordelijkheid eerst
Op Alleszelf.nl vindt u concrete oplossingen, keuzemogelijkheden en een steeds completer aanbod. Alleszelf.nl heeft een eigen veiligheidsbeleid maar u blijft altijd zelf verantwoordelijk voor het inschakelen van aanbieders van producten of diensten. Zekerheid om veilig diensten te ontvangen is er natuurlijk nooit maar u kunt wel het risico tot een minimum beperken.
De aanbieders in onze Keuzehulp zijn zelf verantwoordelijk om de corona-richtlijn van het RIVM te volgen. Zij bepalen daarom ook zelf of de service wel of niet wordt verleend. Houdt u zelf ook rekening met deze RIVM-maatregelen bij het ontvangen van diensten aan huis.
2. Volg uw gevoel
Als u aanbiedingen of voorstellen krijgt die ’te mooi zijn om waar te zijn’, dan zijn ze dat meestal ook. Hebt u een ‘niet-pluisgevoel’? Ga er dan maar vanuit dat uw gevoel klopt. Ons advies is om bij twijfel of argwaan altijd eerst aanvullend ‘onderzoek’ te doen. En pas daarna eventueel te handelen.
3. Samen onbekenden thuis ontvangen
Als u diensten aan huis ontvangt en u verwacht iemand voor de eerste keer: dan is ons advies om hierbij altijd een bekende aanwezig te laten zijn. Dat kan gewoon een goede buur zijn die even bij u aanschuift. En als er onverwacht een onbekende aan de deur staat: met deze tips kunt u voorkomen het slachtoffer te worden van zogenaamde ‘babbeltrucs’.
4. Vreemde vragen niet accepteren
Vraagt men gegevens zoals uw BSN-nummer die helemaal niet horen bij een bepaalde transactie? Niet afgeven en niet in zee gaan met deze aanbieder.
5. Vrijwilligers via bekende organisaties
Bent u op zoek naar een vrijwilliger? Maak dan bij voorkeur gebruik van bestaande zorg-, welzijns- en vrijwilligersorganisaties en -platforms. Ontdek hier de belangrijkste digitale platforms om een vrijwilliger te vinden. En hier vindt u steeds meer welzijnsorganisaties die u kunnen helpen.
6. Onderzoek doen naar de aanbieder
Twijfelt u en wilt u, voordat u een dienst of product bestelt, meer weten van een aanbieder? Dan kunt u tegenwoordig relatief gemakkelijk meer informatie verzamelen via internet. Hieronder doen wij u suggesties die u daarbij helpen.
- Zoek via Google naar de naam van de organisatie en bekijk de informatie over deze organisatie. Zoek ook op een combinatie van de organisatienaam samen met woorden als ‘klacht’, ‘probleem’, ‘opgelicht’, afspraak nakomen’.
- Ook kunt u op internet nagaan hoelang een organisatie bestaat. Het zegt niet alles, maar als een bedrijf langer bestaat en meerdere werknemers heeft, heeft u mogelijk niet met een ‘vluchtige’ aanbieder te maken. Maar besef dat ook een kleiner bedrijf en een enkele, zelfstandige ondernemer betrouwbaar kan zijn, zeker als deze aan veel andere voorwaarden voldoet.
- Als de aanbieder geen vast (bezoek)adres heeft of geeft dan kan dit een onbetrouwbare aanbieder zijn. Daarnaast geeft een zakelijke domeinnaam in het mailadres meer vertrouwen, maar is geen garantie. Deze domeinnaam staat achter het ‘@’-teken in het mailadres en bevat gewoonlijk de bedrijfsnaam.
- U kunt hier controleren of de aanbieder staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Op enkele uitzonderingen na is inschrijving bij de Kamer van Koophandel verplicht.
- U kunt de algemene voorwaarden van de aanbieder beoordelen. Algemene voorwaarden zijn overigens niet verplicht.
- Ervaringen van andere consumenten kunnen een indruk geven van de kwaliteit van het aanbod. Deze ervaringen vindt u vaak in reviews, bijvoorbeeld op de site van de aanbieder. Referenties kunnen positief of negatief zijn. Besef dat niet alles wat u terugleest op waarheid hoeft te berusten. Iets negatiefs kan uit een soort rancune geplaatst zijn en positieve reacties kan men ook zelf (laten) aanmaken.
- Beoordeel de communicatie van de aanbieder. Daarbij gaat het om concrete zaken als de site, de correspondentie, de reclame. Maar ook de manier en toon waarop u benaderd wordt. Bekijk bewust welke indruk dit geeft. Komt de communicatie betrouwbaar op u over?
7. Keurmerk
Een keurmerk geeft aan de aanbieder zich aan een bepaalde gedragscode houdt. Via dit overzicht van Consuwijzer kunt u lezen waar de verschillende keurmerken voor staan. Oftewel: welke voorwaarden mag u verwachten. Ook Tros Radar maakt u hier verder wegwijs in de vele keurmerken.
8. Aansluiting branche- of beroepsorganisaties
Sommige aanbieders zijn aangesloten bij een branche- of beroepsorganisatie. Deze aansluiting kan u extra zekerheid geven over de kwaliteit van de dienstverlening. Kijk op internet goed na waar de genoemde brancheorganisatie voor staat en vraag desnoods bij hen na of de aanbieder inderdaad lid is. Alleszelf.nl geeft onder sommige categorieën van diensten de bijbehorende branche- of beroepsorganisaties aan.
9. Aankopen via internet
Als u direct via internet een aankoop wilt doen dan gelden er om veilig diensten te ontvangen extra aandachtspunten:
- herken een nepwebshop: lees hier de tips van Radar;
- shop veilig diensten online: lees hier de tips van de Consumentenbond.
10. Misleiding en agressieve verkoop
De wet spreekt van oneerlijke handelspraktijken als er sprake is van misleiding of agressieve verkoop. Bij misleiding is de verkoper niet eerlijk over zijn bedoelingen of hij onthoudt u relevante informatie. In het geval van agressieve werving wordt u op indringende wijze onder druk gezet om een product of dienst te kopen. De consumentenbond geeft hier voorbeelden, informatie over uw rechten en nader advies.
11. Politiemeldingen
Op deze pagina van de Politie kunt u checken of er meldingen zijn gedaan over de verkoper van diensten.
Meer over veilig wonen
Naast bovenstaande informatie gaf Alleszelf.nl eerder informatie over veilig wonen:
- Babbeltrucs: zeven tips om geen slachtoffer van babbelaars te worden.
U wilt veilig uw deur open kunnen doen voor mensen die aanbellen. Met deze tips gaat kunt u voorkomen dat u slachtoffer wordt van oplichters aan de deur. - Ouderenmishandeling: u laat het toch niet gebeuren?
Hoe kunt u herkennen of u of een ander wellicht mishandeld wordt; en wat kunt u doen? Alleszelf.nl zet de informatie op een rij. - Personenalarmering, een veilig gevoel.
Met personenalarmering kunt u eenvoudig direct hulp inschakelen. Dat is nuttig als u alleen woont, zich minder veilig voelt of klachten hebt. Hier vindt u een overzicht met het aanbod van personenalarmering en leest u alles over de mogelijkheden.
Uw ervaringen met veilig diensten ontvangen
Hopelijk help ik u met dit artikel om een betrouwbare aanbieder te selecteren en zo veilig diensten te ontvangen. Wat zijn uw ervaringen bij deze keuze? Kent u nog andere manieren om een aanbieder te beoordelen op betrouwbaarheid? Laat het ons weten in een reactie onder dit artikel.
Wilt u elke 2 weken een gratis update ontvangen zoals dit artikel over veilig diensten ontvangen? Klik hier en schrijf u in voor onze nieuwsbrief.
nuttig
Geweldig! Dank je voor dit artikel. Heel nuttig om te lezen, want je kunt hiermee veel ellende voorkomen. Ik las wel niets over het plaatsen van een deurspion of zelfs een keybox. Is dat een handige tip om erbij te hebben?
Geweldige artikel met een aantal nuttige punten! Vooral voor de ouderen. Je kan gewoon niet een ieder vertrouwen in deze tijd. Ik maakte dit zelf mee bij mijn vorige buren (een ouder echtpaar) die van onbekenden bezoek kregen, maar omdat ik erbij was gingen ze meteen weg.
ik ben halfzijdig verlamd,sinds 23 jaar gebruik ik om mij te verplaatsen een scootmobiel voorheen geleverd door: harting bank nu medipoint steeds tot volle tevredenheid. gedurende een aantal jaren schiet m.i. de levering van service en diensten van medipoint ernstig tekort.lange wachttijden m.b.t. afspraken, levering van onderdelen e.d. wat tot gevolg heeft dat ik dagenlang de deur niet uit kan. bijv.:
ma.24 juli bel voor afspraak
vr.28 juli monteur komt,ontdekt los schroefje bij accu
za.29 juli ik ontdek: mankement niet verholpen
ma.31 juli bel voor nieuwe afspraak
vr. 4 aug. nieuwe afspraak
bijna 2 weken mij niet veilig kunnen verplaatsen ervaar ik als grote belemmering en zeer frustrerend