Hoe hoger uw leeftijd, hoe groter de kans dat u hulp of ondersteuning nodig hebt om lang zelfstandig te blijven wonen. Maar hoe is de zorg te vinden die precies bij u past en die ú wilt? Voor uzelf, als naaste of als mantelzorger? Ons nieuwste stappenplan biedt de meest actuele verwijzingen en nieuwe inzichten om uw stem maximaal te laten klinken. Kies stap voor stap voor bijvoorbeeld liefdevolle zorg of twee rechter handen.
Stappenplan voor mensen op hoge leeftijd
Stap 1: voorbereiden voor het beste resultaat
- Neem de tijd: in veel gevallen zoekt u hulp of ondersteuning voor langere tijd, bij u aan huis en/of in de buurt. Dan is het belangrijk om zorgvuldig te werk te gaan. Dat vraagt tijd en aandacht, maar betaalt zich later terug in een prettige hulp, passend bij uw eigen situatie, wensen en mogelijkheden.
- Houd vol: er zijn veel plaatsen, mensen en organisaties die u verder kunnen helpen. Vaak gaat het van het kastje naar de muur. Dat is heel vervelend, maar (nog) niet te vermijden.
- Er is meer dan u denkt: Nederland is een rijk land met (nog steeds) veel voorzieningen. Er zijn ontelbaar veel vrijwilligers, de overheid en uw zorgverzekeraar vergoeden veel diensten én u kunt ook zelf diensten inkopen. Hieronder staat een lijst met diensten die beschikbaar zijn. Welke
diensten zouden u kunnen helpen? - Stel u op als consument: u hebt écht hulp of ondersteuning nodig en de aanbieders van zorg en diensten zijn er voor ú!
- Op Alleszelf.nl vindt u een overzicht van diensten waar u van gebruik kunt maken. Denk daarbij aan o.a.: administratie, advies, cursussen, hulpmiddelen, geestelijke zorg, huishoudelijke zorg, boodschappenhulp, hulp bij computer, smartphone en internet, klussendienst, maaltijden aan huis, ontmoetingsmogelijkheden, personenalarmering, thuiszorg, vervoersdiensten, was- en strijkservices, woningaanpassing en zorgcoördinatie.
Stap 2: zoeken en vergelijken
- Een goede eerste bron van informatie is de gemeentegids van uw gemeente. Deze kunt u ophalen of telefonisch bestellen bij uw gemeente. Op deze site staan de telefoonnummers van elke Nederlandse gemeente.
- Een tweede bron is de welzijnsorganisatie in uw gemeente. Zo’n organisatie is in vrijwel elke gemeente aanwezig en dé organisatie die u kan helpen de weg te vinden, bijvoorbeeld via ouderenadviseurs.
- Ook het Wmo-loket van uw gemeente of het wijkteam kan behulpzaam zijn. Elke gemeente heeft zo’n loket voor hulp, advies en ondersteuning. Via Alleszelf.nl/allewmoloketten vindt u de contactgegevens.
- Belangrijke tips:
– u kunt er helaas niet van op aan dat de mensen die u spreekt bij de welzijnsorganisatie of de gemeente het volledige aanbod kennen. Zoek altijd uitgebreid op Alleszelf.nl/diensten-voor-ouderen en vraag daarom verder!Direct alles zoeken en vinden >>
– vraag om keuze: u mag van de mensen die u spreekt, verwachten dat zij u keuzemogelijkheden aanbieden. Dus dat zij u niet één oplossing aanbieden, maar in variatie denken. Want alleen dán kunt u kiezen wat bij ú past.
Stap 3: kiezen en gebruiken
- Terwijl u zich oriënteert komt u achter allerlei eigenschappen van aanbieders. Denk daarbij aan:
– de flexibiliteit: hoe snel kunnen ze u helpen, hoe goed denken ze mee?
– de bereikbaarheid: hoe makkelijk kunt u de aanbieders vinden en bereiken?
– de communicatie: communiceren zij op de manier en het tijdstip dat u dat wilt?
– de prijs: zijn de diensten gratis via vrijwilligers, worden ze (deels) vergoed door de gemeente of uw zorgverzekeraar of moet u zelf betalen? En hoe komt de prijs tot stand? Betaalt u per vijf minuten of in grotere tijdseenheden?
– de kwaliteit: wat komt u te weten over de kwaliteit van de dienstverlening? - Bepaal wat voor ú de belangrijkste onderwerpen zijn en hoe de verschillende aanbieders daarop scoren.
- U kunt de aanbieder(s) van uw keuze bellen of langs laten komen voor nadere kennismaking en/of een eerste dienstverlening. Doe dit wel veilig! Daarna kunt u bepalen of u met deze aanbieder verder wilt.
Tip: u zit nooit aan een aanbieder vast! Bevalt iets u niet? Zeg het meteen aan de persoon die u helpt. Verbetert het niet? Vraag om een andere persoon of wissel van leverancier.
Stap 4: zelf en samen beslissen
Vooral bij hulpvragen die niet zo eenvoudig zijn, praten andere mensen daar over mee. Denk aan de hulpverlener, de adviseur, de verkoper of de bemiddelaar in situaties zoals: hoeveel en hoelang thuiszorg; wel of niet een nieuwe computer, kunstheup of traplift? Hoe zorgt u er voor dat u met deze mensen overlegt én uw wensen voldoende gerealiseerd worden?
Op Alleszelf.nl/zelfsamen staan 12 praktische tips, opgesteld door Dr. Carolien Smits, Lector innoveren met ouderen aan Hogeschool Windesheim. Onder andere zegt zij:
“Informeer uzelf goed, bepaal wie u wel of niet wilt betrekken bij besluitvorming. Vraag naar voor- en nadelen, bedenk wat u zelf belangrijk vindt. Luister naar uw gevoel, luister goed én… vraag bedenk- en/of probeertijd!”
Stap voor stap ook met uw ervaringen en tips
Wat zijn uw ervaringen, hoe kan dit stappenplan beter of anders? Hebt u suggesties of aanbevelingen voor een steeds mooier stappenplan? Deel ze onder dit bericht.
Ik ben blij met deze gegevens want ik was steeds op zoek,waar, wanneer het nodig is kan ik dan terecht. De gemeente doet hierover aan de oudere geen enkele mededeling als je er niet om vraagt.
Het zal wel aan je zelf liggen maar ik ben 85 en niet gewend te vragen.
H.D.
Mw. Stuyver
IK kan zo boos worden als ik bovenstaande lees, ik heb al een keer eerder met de gemeente contact aan de vraag van client gehad en het is ,wordt steeds slechter,ik moet worden geopereerd en moet via het WMO diensten regelen. Men kan niet meer ten kantore verschijneen neen via computer met digide en wachtwoord moet men het contactformulier opvragen en over zes weken krijg je dan een “keukentafelgesprek”waarna men beoordeelt of er gevolg wordt gegeven aan de vraag.Tijdens deze procedure wordt er heel betuttelend gedaan.Ik ben nota bene 88 jaar en tot vorig jaar geheel zelfstandig en na een valincident (gebroken nek!!) afhankelijk van hulp, partner kan ook niet alles meer en helpt zonodig, en dit loopt al vanaf september 2017,praat mij daarbij niet van de gezondheidszorg.Dat ik nog niet in een zware depressie zit geeft wel aan dat ik een sterke onfhankelijke rouw ben die geen hossana roep tegen al die techbnische ontwikkelingen waaraan een deel van de bevolking verslaaft is. Enfin hier maar even stoppen. maar ik kom terug, Willemien
Beste mevrouw,
Daarom is het goed eerst te kijken of u een vertrouwenspersoon kunt vinden die u daarbij kan helpen. Gelukkig kunnen wij met Kiezpunt onze cliënten goed begeleiden bij alle processen.
Beste mevrouw,
Deze digitale wereld levert ook enorm veel stress op bij mensen die niet zo vaardig zijn. Ook voor u geldt dat u beter eerst in uw woonomgeving kunt zoeken naar een vertrouwenspersoon. Wij werken met Kiezpunt in onze woonomgeving juist bewust voor onze cliënten aan dit aspect. Wetende uit ervaring dat niet iedereen vaardig is.