Slecht slapen: ontdek waarom en gebruik deze tips

slecht slapen[Gastbijdrage] Ongezonde gewoonten en onderliggende aandoeningen dragen bij aan een slechte slaap. Na een nachtje goed slapen, ziet de wereld er kleurrijk en zonnig uit. Maar wanneer de slaap vaak wordt onderbroken, wordt het een ander verhaal. Bij een gebrek aan slaap wordt het moeilijker om na te denken en raak je gemakkelijk geïrriteerd en angstig. Op lange termijn verhoogt een tekort aan slaap het risico op overgewicht, diabetes, hartaandoeningen, een hoge bloeddruk en zelfs een vroegtijdig dood. Het is dus primordiaal om uit te zoeken waarom u niet goed kunt slapen en er dan vervolgens wat aan te doen!

Symptomen

Er zijn enkele veel voorkomende tekenen die er op wijzen dat u misschien niet genoeg slaap krijgt. Enkele van deze zijn:

  •   Moeite met concentreren
  •   Overmatige slaperigheid overdag
  •   Prikkelbaarheid
  •   Gebrek aan energie
  •   Stemmingswisselingen
  •   Vertraagd denken
  •   Slechte aandacht spanne
  •   Slecht geheugen
  •   Moeite met beslissingen nemen

Als u ’s nachts niet kunt slapen, kunt u zich de volgende dag groggy en slaperig voelen. Het kan ook zijn dat u overdag indommelt of dat u te veel koffie gaat drinken om wakker te blijven.

Waarom kunt u niet slapen?

Er zijn veel verschillende factoren die aan slaapproblemen kunnen bijdragen. Keuzes in levensstijl, slechte slaapgewoonten, stress en medische aandoeningen zijn allemaal factoren die een rol kunnen spelen.

Stress

Waarschijnlijk de meest voorkomende niet-medische reden voor kortdurende slapeloosheid zijn zorgen en stress. Overdag leiden de activiteiten van het leven je af, maar als je eenmaal in bed ligt, zijn je gedachten vrij om rond te dwalen. De meeste mensen denken niet aan het goede in hun leven, maar piekeren eerder over de negatieve aspecten.

Alcohol

Een enkel glas wijn hoeft geen invloed te hebben op slaap. Maar als u veel meer alcohol drinkt voor het slapengaan, zult u waarschijnlijk merken dat uw slaap wordt verstoord.

Het eerste effect van alcohol is ontspanning, dus u zult waarschijnlijk snel in slaap vallen na het drinken ervan. Maar alcohol verstoort je slaapcyclus, vooral de REM-slaap waarin je droomt. Het resultaat is een gefragmenteerde, niet-verfrissende rust. Bovendien is de kans groot dat je ’s nachts wakker wordt en naar het toilet moet, wat je slaapkwaliteit zeker negatief beïnvloedt.

Slechte slaapgewoonten

Uw slaapgewoonten kunnen ook een rol spelen bij slecht slapen. Gewoontes die het moeilijker maken om in slaap te vallen en te blijven, zijn onder andere:

  •   Te laat opblijven
  •   Televisiekijken in bed
  •   Op uw telefoon spelen in bed
  •   Een onregelmatig slaapschema hebben

Gelukkig kunnen deze problemen worden verholpen door relatief kleine veranderingen aan te brengen in uw slaaphygiëne.

Samen Slapen

Uw bed delen met iemand, of het nu een mens of een viervoeter is, vermindert de kwaliteit van uw slaap aanzienlijk – vooral als uw partner snurkt, de dekens inpikt of u op een andere manier ongemakkelijk maakt. Het kan ook zijn dat u en uw partner niet goed op elkaar zijn afgestemd wat betreft de gewenste slaapomstandigheden, zoals temperatuur, geluidsniveau en licht.

Slechte slaapomgeving

Slaapdeskundigen raden meestal aan om uw slaapkamer ’s nachts op een gematigde temperatuur te houden, maar veel mensen besparen graag op energiekosten door de thermostaat ’s winters op de vriesstand te zetten en ’s zomers de airco uit te zetten. Voor de meest verkwikkende slaap, moet uw lichaam ’s nachts echter een beetje afkoelen. Dat is onmogelijk in een te warme slaapkamer. Een te koude kamer daarentegen maakt u wakker.

Cafeïne

Het is algemeen bekend dat een kopje koffie voor het slapengaan een slecht idee is, maar wist u dat de halveringstijd van cafeïne drie tot vijf uur is? Dat betekent dat alleen maar de helft van de dosis in die tijd wordt uitgescheiden, waardoor de resterende helft in je lichaam blijft hangen. Daarom kan een kopje cafeïne in de late namiddag je slaap later die nacht ook verstoren.

Lichaamsbeweging

Een wandelingetje rond het blok met uw hond laat op de avond is prima (vooral als het de wektijd van uw huisdier dichter bij die van u brengt). Maar een cardiotraining met veel hartkloppingen en zweetdruppels binnen de drie uur voor het slapengaan, is wat te veel van het goede. Uw lichaamstemperatuur en hartslag dalen van nature als u in slaap valt. Lichaamsbeweging verhoogt die twee lichaamsfuncties en stimuleert je hele zenuwstelsel, waardoor het moeilijker wordt om in te dommelen.

De verkeerde snack

Is uw typische bedtijdsnack een stuk pizza of een zakje chips? Zo ja, dan moet je niet raar opkijken als je wakker naar je plafond ligt te staren. Een volle lading vet of eiwit vlak voor het slapengaan zet je spijsverteringsstelsel in overdrive, waardoor je moeilijk kunt slapen en mogelijk brandend maagzuur krijgt. Maar hongergevoel kan je ook wakker maken, net als een plotselinge daling van de bloedsuikerspiegel gedurende de nacht.

Gevolgen van niet slapen

Slaaptekort kan een groot aantal negatieve gevolgen voor de gezondheid hebben. Enkele van de belangrijkste gevolgen voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid zijn:

  • Angst
  • Bipolaire stoornis
  • hart- en vaatziekten
  • Depressie
  • Hoge bloeddruk
  • Hormonale onevenwichtigheden
  • Reflux
  • Slaapapneu (ook kinderen kunnen hieraan lijden)
  • Diabetes
  • Rusteloze benen syndroom (RLS)
  • Hormonale veranderingen (puberteit/ menopauze)
  • Narcolepsie
  • Chronische pijn
  • Nachtmerries
  • Slaapwandelen
  • Een slecht kussen of een onaangepaste matras.

Voor dit laatste bent u bij Hypnia aan het juiste adres.  Op onze website kun je in zes gemakkelijke stappen nagaan welke matrassen het best bij uzelf en uw slaapgewoonten past.

Slaap speelt duidelijk een cruciale rol in zowel de lichamelijke als de geestelijke gezondheid. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat u elke nacht de aanbevolen hoeveelheid slaap krijgt, maar het is ook essentieel om ervoor te zorgen dat de slaap die u krijgt herstellend is. Als u moeite heeft met slapen, of ’s nachts meerdere keren wakker wordt, dan zijn er dingen die u kunt doen om uw slaapproblemen te verhelpen.

Begin met veranderingen aan te brengen in uw levensstijl die verband houden met een goede nachtrust. Goede slaapgewoonten aanleren, een rustgevende omgeving creëren, cafeïne beperken, op uw alcoholgebruik letten en regelmatig sporten zijn allemaal dingen die u kunt doen om beter te slapen.

Wilt u weten wat onze klanten van ons denken? Lees dan vlug de Hypnia reviews erop na!

Wilt u gratis updates ontvangen zoals dit artikel over slecht slapen?
Klik hier en schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Slaapt slapen aanpakken

We hopen dat u geholpen bent met deze tips om de reden te achterhalen en er daardoor ook iets aan kunt doen aan slecht slapen Deel gerust uw ervaringen in een reactie onder dit bericht. Lees ook Goed slapen zonder pillen met negen tips voor nachtrust van Alleszelf.nl.

slecht slapen hypnia[Gastauteur:] De missie van matrassenspecialist Hypnia is ‘Een betere nachtrust voor iedereen. Daarom hebben zij elke stap, van productie tot de levering, opnieuw bedacht zodat ook u het beste matras vindt tegen een betaalbare prijs. Hypnia levert ook bedbodems, kussens en beddengoed voor een optimaal slaapcomfort.

Deel dit artikel
Een reactie op “Slecht slapen: ontdek waarom en gebruik deze tips
  1. Pieter.Vonk schreef:

    Af en toe duurt het lang voordat ik inslaap, wel een uur , ik ga dan uit bed en eet een boterham met jam of zoet fruit. En dan val ik meestal vrij snel in slaap. Ik val al mijn levenlang ( ben nu 88 jr.) nooit snel in slaap.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Langer en beter zelfstandig wonen
Zoek direct een dienst in de buurt of aan huis: