Migraine is niet zomaar een beetje hoofdpijn

migraine[Gastbijdrage] Iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Bijvoorbeeld doordat u zich teveel hebt ingespannen of doordat u in uw stoel hebt geslapen met uw nek in een vreemde houding. Het is dan vaak een kwestie van even rusten en een paracetamolletje en dan gaat het wel weer. Maar wat nu als u zomaar hoofdpijn krijgt waar geen rust of paracetamolletje tegen lijkt te helpen? Wat als het om een terugkerende hoofdpijn gaat die uw leven beïnvloedt? Dan kan het zijn dat u lijdt aan migraine.

Migraine: Wat kunt u dan het best doen?

Het spreekt voor zich dat u eerst een afspraak maakt met uw huisarts. Uw huisarts zal u controleren en beoordelen. Misschien krijgt u medicatie of misschien krijgt u dan deze migraine tips:

1. Houd een hoofdpijndagboek bij

Door in kaart te brengen en bij te houden wanneer u last hebt van hoofdpijn, kunt u nagaan of er een bepaalde regelmaat te vinden is in wanneer u hoofdpijn hebt. U kunt dan zelf uitvinden wanneer de hoofdpijn bij u toeslaat. U weet dan al een beetje wat te doen tegen migraine.

2. Eet gezond en met regelmaat

Regelmatig eten zorgt ervoor dat uw hersenen telkens weer worden voorzien van energie. Natuurlijk kiest u dan voor gezonde maaltijden en tussendoortjes. Ook het drinken van voldoende water en thee kan bijdragen aan minder hoofdpijn.

3. Beweeg voldoende

En dan het liefst ook nog in de frisse buitenlucht. Een wandeling, fietstochtje of yoga zorgen ervoor dat u het gelukshormoon endorfine aanmaakt. Dit kan hoofdpijn voorkomen.

4. Neem de tijd voor uzelf

Doe eens iets echt voor uzelf. Neem een uitgebreid bad of ga lekker tuinieren. Rusten wil niet zeggen dat u naar bed moet, maar dat u rust neemt van de drukte van alledag. Lees een boek of luister naar mooie muziek, knuffel met de hond of de (klein) kinderen. Of ga met een dekentje op de bank zitten en binge een serie.

Keuzehulp langer thuis >>

5. Zorg voor minder stress bij migraine

Wanneer u veel last hebt van stress, zullen de migraineklachten toenemen, langer duren en korter op elkaar voorkomen. De stress helemaal uit uw leven bannen zal moeilijk zijn, maar u kunt er toch zelf goed aan werken. Neem iedere dag de tijd om te mediteren of om ademhalingsoefeningen te doen. Ook is het belangrijk dat u voldoende slaapt. Hoeveel dat is, dat is voor iedereen weer anders.

Migraine en uw ervaringen

We zijn benieuwd of u geholpen bent met deze tips tegen migraine en als u meer tips heeft laat deze dan ook hieronder achter in een reactie.

[Gastauteur:] Het hulpplatform Care4migraine is een initiatief van Teva Nederland en wil mensen met migraineklachten helpen om meer grip te krijgen op hun migraine.

Wilt u gratis updates ontvangen zoals dit artikel over migraine?
Klik hier en schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Deel dit artikel
Een reactie op “Migraine is niet zomaar een beetje hoofdpijn
  1. Tiny schreef:

    Bij mij verdween de migraine, waar ik zeker 50 jaar last van heb gehad, als sneeuw voor de zon toen ik dagelijks MagnesiumCITRAAT ging slikken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Langer en beter zelfstandig wonen
Zoek direct een dienst in de buurt of aan huis: