VrijwilligersEr zijn steeds meer online marktplaatsen waar ouderen en hun mantelzorgers vrijwillige hulp  vinden om zelfstandig te kunnen blijven wonen. In dit bericht een overzicht en eerste indruk van de belangrijkste aanbieders van deze marktplaatsen. Wat vindt u van deze initiatieven, hoe effectief zijn ze voor ouderen en zijn er nog andere initiatieven die in dit overzicht niet mogen ontbreken?

Makkelijker vrijwilligers vinden

Om tot op de hoogste leeftijd zelfstandig te kunnen blijven wonen, is het voor ouderen en hun mantelzorgers vaak nodig om hulp in te schakelen. Denk hierbij het huishouden, de administratie, boodschappen doen of sociaal contact. Ouderen kunnen gebruik maken van hun eigen netwerk, professionele hulp die door overheid of zorgverzekeraar wordt vergoed of diensten inkopen bij particuliere aanbieders via sites zoals Wezorgen, Beterthuis of Croqqer. Niet iedereen kan of wil van deze mogelijkheden gebruik maken. Daarom is het zo goed dat er in Nederland veel vrijwilligers zijn. Maar hoe vindt je de vrijwilliger die bij jou en je hulpvraag past? Tegenwoordig zijn er digitale ‘marktplaatsen’ waar vraag en aanbod samen komen.

Overzicht informele marktplaatsen

Tot op heden heb ik de volgende marktplaatsen voor vrijwillige hulp kunnen vinden:

  • Buuv
  • Vraagelkaar
  • WeHelpen
  • Zorgvoorelkaar.com

Elk van deze marktplaatsen brengt ‘vraag en aanbod’ bij elkaar via een website. Hier kunnen mensen die hulp zoeken een oproep plaatsen of bladeren door het beschikbare hulpaanbod. Ook kunnen mensen die als vrijwilliger iets voor anderen willen doen zich aanmelden en zoeken naar mensen met een hulpvraag.

Quick review

Hierna geef ik een eerste indruk van elk van genoemde initiatieven. Ik bekijk deze vanuit het perspectief van een mantelzorger of oudere die behoefte heeft aan hulp of ondersteuning. Hij of zij heeft dus een concrete hulpvraag en wil deze zo snel mogelijk kunnen inschakelen. Hij of zij gebruikt hiervoor een zondagmiddag en gaat geen diepgravend onderzoek doen of met allerlei mensen bellen. Zó heb ik het ook gedaan: dit onderzoek is geen officiële, gestructureerde review of vergelijking en ook niet gebaseerd op eigen ervaring met de aanbieders.

1. Buuv

Buuv schrijft over zichzelf: “BUUV is de buurtmarktplaats voor en door bewoners. Bij BUUV gaat het om diensten die je als bewoners voor elkaar kan doen. Zonder dat er direct iets tegenover staat. Dit kan van alles zijn: koken, gezelschap, het uitlaten van de hond, een lift naar de dokter, een klusje in huis of hulp in de tuin. Iedereen heeft wel eens een vraag en ook iets te bieden. Bij BUUV is het niet voor wat hoort wat. Als BUUV hoeft u echt niet altijd klaar te staan. U kunt ook af en toe een handje helpen; gewoon wanneer het u uitkomt. Want wat voor u een kleine moeite is, kan voor een ander juist heel veel betekenen. Beter een goede BUUV dan een verre vriend.” Buuv

  • Buuv is actief in Haarlem, Zaanstad, IJmond (Beverwijk, Heemskerk en Velsen) en Amsterdam Zuid. (Update 15 december 2014: ook in Oude IJsselstreek, Amsterdam Oost en vanaf januari 2015 Heerhugowaard).
  • Aanbod: Buuv biedt de volgende diensten: computer en administratie, gezelschap, hobby, huisdieren, huishouden en boodschappen, klussen buitenshuis en tuinieren, klussen in huis, koken, onderwijs, vervoer, verzorging en begeleiding.
  • Eerste indruk: Buuv komt heel sympathiek over door een nadrukkelijk beroep te doen op het ‘burengevoel’. In de overzichten lopen ‘vraag en aanbod’ door elkaar heen. Hierdoor is het gericht zoeken naar vrijwilligers voor een concrete hulpvraag onnodig onoverzichtelijk. Ook staan er veel oude oproepen op de site, die de indruk wekken dat er geen oplossingen zijn geboden voor hulpvragen.

2. Vraagelkaar

Vraagelkaar is nog in bèta en omschrijft zichzelf als volgt: “Vraagelkaar is nieuw. En handig. En gratis. Voor jou en voor iedereen in jouw omgeving! Want op Vraagelkaar kun je elkaar – zonder enige verplichting – alles vragen én aanbieden: aan jouw vrienden en/of bekenden van jouw vereniging. Gewoon omdat je iets zoekt, wat je nodig hebt of omdat je het leuk vindt om iets voor een ander te doen. Zo kun je veel voor elkaar betekenen.” Vraag elkaar

  • Het is niet direct duidelijk in welk gebied Vraagelkaar actief is. Gelet op de partijen die het mogelijk maken en geplaatste oproepen ga ik er vanuit dat het voor inwoners van de provincies Groningen, Friesland en Flevoland is.
  • Aanbod: Vraagelkaar biedt de volgende diensten: administratie en belasting, bezoek en gezelligheid, cultuur en vermaak, eten, hobby, huisdieren, huishouden, huiswerk en studie, kinderen, klussen, pc-tablet-telefoon, sport, tuin, vervoer-verhuizen-logistiek, en zorg.
  • Eerste indruk: Vraagelkaar activeert mensen om, zoals de naam doet vermoeden, elkaar vragen te stellen en dit ‘gewoon te doen’. Dat is een mooie missie. Hierbij kan ik als gebruiker vrienden uitnodigen, groepen aanmaken of in openbaar aanbod zoeken. Hoewel mooie functies, zijn dit ook hoge drempels om als hulpzoekende ‘gewoon’ direct een vrijwilliger te vinden die mij kan helpen.

3. WeHelpen

WeHelpen omschrijft zichzelf als volg: “WeHelpen is een online marktplaats voor het vinden en verbinden, organiseren en delen van hulp. U kunt met wehelpen.nl hulp vragen en aanbieden, maar ook hulp organiseren – voor uzelf of een ander – binnen een hulpnetwerk van familie en vrienden. WeHelpen maakt hulp zoeken, bieden en organiseren eenvoudig. Via WeHelpen organiseert u zelf hulp én biedt u anderen uw hulp aan. Meedoen is gratis en voor iedereen. Hulp vragen en aanbieden kan tussen iedereen die lid is van wehelpen.nl of alleen via bekenden in een eigen hulpnetwerk of een groep. WeHelpen wil ervoor zorgen dat mensen elkaar vinden en dat elkaar helpen weer vanzelfsprekend wordt.” WeHelpen

  • WeHelpen is niet locatie-gebonden; een  kaart met hulpaanbieders toont beschikbaarheid van aanbod in heel Nederland.
  • Aanbod: WeHelpen onderscheidt het volgende aanbod: administratie/financiën, computer, gezelschap, huishoudelijke hulp, klussen in huis en tuin, vervoer en verzorging.
  • Eerste indruk: bij WeHelpen zijn mensen aangesloten uit heel Nederland. Daardoor kan het voor veel mensen nuttig zijn en heeft het een grote potentie. Het beschikbare aanbod kan pas bekeken worden na het aanmaken van een account. Dat is drempelverhogend. Het zoeken, vinden en vergelijken zou ook makkelijker kunnen als er per pagina meer dan vijf resultaten getoond worden en dit gebeurt via aanvinken in plaats van zelf omschrijven van gemeente en gewenste hulpvraag.

4. Zorgvoorelkaar.com

Zorgvoorelkaar.com omschrijft zichzelf als volgt: “Zorgen voor elkaar wordt steeds belangrijker in onze samenleving. De huidige ontwikkelingen in de Nederlandse zorg- en welzijnssector vragen om een vernieuwende aanpak. Out-of-the-box oplossingen die ervoor zorgen dat mensen weer de zorg en hulp krijgen die ze verdienen. Zorgvoorelkaar.com biedt een gebruiksvriendelijk platform waar mensen met een hulpvraag eenvoudig zelf de hulp kunnen vinden die ze nodig hebben. Of het nu gaat om een oudere die gezelschap vindt in de vorm van een vrijwilliger of een moeder die professionele begeleiding zoekt voor haar gehandicapte kind. Zorgvoorelkaar.com biedt voor iedereen een passende oplossing. Door ons lokale karakter ook nog eens bij hen in de buurt. Zo dragen wij ons steentje bij aan een zorgzame samenleving in Nederland.” Zorgvoorelkaar.com

  • Zorgvoorelkaar.com is beschikbaar in 24 gemeenten: Aalsmeer, Alkmaar, Asten, Breda, Delft, Deurne, Eindhoven, Etten-Leur, Geldrop-Mierlo, Gilze en Rijen, Goeree-Overflakkee, Gouda, Helmond, Hillegom, Laarbeek, Lopik, Midden-Delfland, Roosendaal, Rotterdam, Someren, Veldhoven, Vught en Zwijndrecht.
  • Aanbod: Zorgvoorelkaar biedt de volgende diensten: vervoer, oppas & kinderopvang, klussen & techniek, huishoudelijk & maaltijden, administratie, activiteitenbegeleiding, boodschappenhulp, individueel sociaal contact, hulpverlening, computer, internet & IT, verpleegkundige zorg, professionele begeleiding, persoonlijke verzorging.
  • Eerste indruk: zoeken en vinden is makkelijk en de site biedt veel keuze- en selectiemogelijkheden, hoewel op de startpagina iets te veel opties en informatie te vinden is. Op voorhand is niet duidelijk dat Zorgvoorelkaar.com vooral in genoemde gemeenten actief is en het aanbod, naar ik aanneem, daar het grootste is.

Conclusies

Zoals gezegd, dit overzicht is geen gedegen, onderbouwd en afgewogen onderzoek naar de verschillende marktplaatsen. Toch deel ik een aantal observaties en ideeën:

  • het is supermooi dat deze marktplaatsen bestaan! Het is een mooie en eigentijdse manier om mensen aan vrijwillig hulpaanbod te koppelen;
  • ik kan het niet hardmaken, maar ik heb het gevoel dat deze marktplaatsen nog ‘aan het begin’ staan. Zoeken en vinden van aanbod kan bij veel sites makkelijker en ik vermoed dat het nog véél gewoner kan en zal worden om hulp te zoeken en te vinden. Ook intensieve en langdurende marketing van deze initiatieven zouden daar bij helpen;
  • het is lang niet altijd mogelijk om direct te bellen met iemand die hulp aanbiedt. Mij lijkt dat wél een belangrijke voorwaarde, omdat je als hulpvrager direct wilt weten of het klikt, het aanbod nog geldig is en zo mogelijk meteen een afspraak wilt maken. Althans: zo zou ik als mantelzorger, op een moment dat ik voor iemand hulp zoek, dit ter plekke in orde willen maken en niet afhankelijk willen zijn van mailverkeer dat vaak lang duurt en ook vrijblijvend kan zijn;
  • de marktplaatsen zijn niet doelgroepgericht. In een ander bericht hoop ik hier aandacht aan te besteden, maar ik ben er van overtuigd dat het voor maximaal bereik en impact noodzakelijk is om doelgroepen te onderscheiden: de vragen van mensen met een verstandelijke beperking of van ouderen met dementie verschillen wezenlijk van elkaar, net zoals deze hulpvragen een ander ‘type’ hulpverlener vragen. Nu bieden deze platforms nog geen doelgroepgerichte opties aan. Zo kun je ook anders aankijken tegen het samenbrengen op één pagina van hulpvragers en hulpaanbieders. In de praktijk zijn dit héél andere doelgroepen, met eigen behoeftes en drijfveren. Die zou ik dan op een ieder op eigen wijze willen benaderen. (Vergelijk bijvoorbeeld vraag en aanbod van woningen: de site Funda.nl is gericht op huizenkopers, terwijl makelaars hun eigen pagina hebben op Fundadesk.nl)
  • hoe verschillend de platforms zijn, ze ‘vissen ook in dezelfde vijver’. Aan de ene kant is variatie mooi, omdat elk initiatief op eigen wijze probeert zoveel mogelijk vrijwilligers te vinden en te binden en daarmee maximale kracht gevonden kan worden. Aan de andere kant maakt zo’n versnippering het vinden van de juiste vrijwillige hulp lastiger. Zouden er mogelijkheden zijn om het aanbod en de vragen van de verschillende platforms (‘aan de achterkant’) aan elkaar te verbinden?
  • meer onderzoek en informatie zijn nodig om deze platforms daadwerkelijk te waarderen. Hierbij denk ik onder andere aan de naamsbekendheid onder het ‘brede publiek’, de gebruikstevredenheid met het platform, het aanbod (omvang, variatie, keuzemogelijkheid), de successcore (hoeveel procent van de vragen wordt daadwerkelijk opgelost), de gemiddelde snelheid/doorlooptijd waarmee vrijwilligers vragen oppakken en de kwaliteit van de geleverde diensten.

Tot slot

Kent u nog andere platforms? Hebt u ervaringen met de hier genoemde initiatieven en ideeën hoe deze nog beter voor ouderen en mantelzorgers kunnen worden? Welke conclusies trekt u? Laat uw reactie achter!

Kijk ook hier voor een compleet overzicht van alle marktplaatsen

Deel dit artikel
14 reacties op “De 5 marktplaatsen die ouderen helpen aan vrijwilligers
  1. Hallo Hugo, dank voor je review van Zorgvoorelkaar.com en andere marktplaatsen. Ik ben het helemaal met je eens dat het goed zou zijn als er een uitgebreidere review van de verschillende initiatieven zou komen. Je merkt dat er steeds meer marktplaatsen opkomen, maar niet elke marktplaats is even succesvol in het samenbrengen van vraag en aanbod. En dat is waar we het met zijn allen uiteindelijk toch voor doen, nietwaar?! Hoop dat een onafhankelijke partij de handschoen van een dergelijk onderzoek binnenkort oppakt. Verder dank voor je tip, ben het met je eens dat onze homepage te veel opties en info biedt en dit zal binnenkort ook aangepakt worden om de gebruikerservaring verder te vereenvoudigen.

  2. Janet Turkstra schreef:

    Hallo Hugo,

    Hartelijk dank voor jouw vermelding van Vraagelkaar.nl. Goed idee om verschillende initiatieven onder de loep te nemen. Feedback helpt ons om te verbeteren. We zijn toegankelijk in heel Nederland maar het meest actief in Friesland, Groningen, Flevoland waar we onder meer samenwerken met de Provincies, zorg en onderwijsinstellingen en in Noord-Holland (vooral in Amsterdam waar we in het najaar gaan uitbreiden). Door het winnen van de zorginnovatieprijs: ‘Betere zorg mijn idee 2014!’ bouwen we nu een speciale app die oa geschikt is voor ouderen. Veel succes met jouw initiatief!

  3. Arjan in't Veld schreef:

    Hugo, mooi overzicht! Je zou http://www.miess.nl er nog aan kunnen toevoegen. Daarnaast wemelt het van de lokale ‘startups’. Kijk eens op http://www.mijnbuurtje.nl bijvoorbeeld. Verder is het interessant om ook ‘duurzaamheid’ te belichten. Sommige van de genoemde initiatieven dateren al uit 2009 en daarvoor, anderen zijn er pas net of nog in beta. Hoe zijn zij gefinancierd en lukt het ze om langer dan een aantal jaar te overleven? Is er een businessmodel na de eerste ‘subsidie’? De businesscase voor informele hulp blijft een ingewikkelde namelijk. Gemeentes wijzen naar de zorg, die op haar beurt weer naar de verzekeraar, enz., enz.

  4. Rob Bos schreef:

    Goedemiddag Hugo

    Wat een mooi initiatief en dank voor je zorgvuldigheid ons even in te lichten!

    In je 1e indruk zeg je de website nogal saai te vinden en het telefonisch contact een grote stap. Graag geef ik je een korte toelichting:

    We hebben bewust gekozen voor een directe telefonische benadering met een website als secundaire ondersteuning op basis van een meerjarige pilot-fase in een aantal gemeenten. De belangrijkste redenen zijn:

    a. Vertrouwen: uit het evaluatieonderzoek bleek dat mensen die hulp vragen graag eerst iemand aan de telefoon willen krijgen om hun verhaal te doen, het is ook minder anoniem dan een website; de buurtgerichte benadering heeft trouwens een aardige spin-off: regelmatig horen we van mensen dat ze “buiten de burenhulpcentrale om” iemand die ze hebben leren kennen helpen.

    b. Kwaliteit dienstverlening: het telefoonnummer wordt bemensd door lokale medewerkers van een al bestaand informatiepunt van de lokale welzijnsorganisatie, zoals bijvoorbeeld de i-shops in Den Haag. Zij hebben een goed beeld en overzicht van het totale aanbod aan „informele diensten”. Ze vragen altijd even door om ervoor te zorgen dat mensen krijgen wat ze nodig hebben en kunnen dat ook direct regelen.

    c. Responstijd: telefonisch uitbellen bleek de snelste respons te geven onder de groep mensen van circa 40 jaar en ouder. Uit recent onderzoek bleek dat jongeren de voorkeur geven aan een app: die zijn we op dit moment aan het ontwikkelen.

    d. Beschikbaarheid tijdens kantooruren: Buiten kantooruren (door lokale partners zelf in te stellen) is de burenhulpcentrale ook beschikbaar voor acute hulp: uit de pilotfase bleek dat het dan vooral gaat om boodschappen doen en hond uitlaten. Buiten kantooruren werkt het systeem volledig automatisch met een klein keuzemenu (1 voor boodschappen en 2 voor hond uitlaten). In de praktijk wordt van deze mogelijkheid overigens maar beperkt gebruik gemaakt.

    Hartelijke groet

    Rob Bos
    Landelijk coordinator burenhulpcentrale.

  5. Dag Hugo en anderen,
    Mooi overzicht. Ze schieten inderdaad als paddenstoelen uit de grond. Ik had ook al een aantal nieuwkomers op een rij gezet. Er zit wat overlap in met de hiervoor genoemde namen. Vergeet ook de offline initiatieven niet. En organisaties als Leger des Heils, die zichzelf opnieuw uitvindt, maar dan in een 3.0 versie.

    ONLINE

    http://www.wehelpen.nl

    http://www.wezorgen.nl

    http://www.zorgvoorelkaar.com

    http://www.vraagelkaar.nl

    http://www.standbyvoorzorg.nl

    http://www.nederlandcares.nl

    http://www.ikzouwillendat.nl

    http://www.betrokkenbuur.nl

    http://www.burenhulpcentrale.nl

    http://buuv.nu

    http://www.mijnbuurtje.nl

    http://www.aiidb.nl (altijd iemand in de buurt)

    http://www.miess.nl

    http://thuiswoonservice.nl/

    http://www.tuys.nl

    http://www.beterthuis.nl

    http://www.croqqer.com

    OFFLINE
    BurenBond
    Wijkringen

  6. mevrouw Ringelberg schreef:

    Ik heb bij wehelpen.nl contact gezocht met 2 vrijwilligers die zich aanboden. Heb echter nooit iets van hen vernomen. Dat geeft niet veel vertrouwen.

  7. Dorine Snel schreef:

    Beste Hugo,
    zoals ik via e-mail al liet weten: objectieve waarneming en ervaringen helpen ons altijd verder met de doorontwikkeling van de website http://www.wehelpen.nl. We nemen de tips en adviezen dan ook graag ter harte. Het is overigens niet nodig om een account aan te maken om het aanbod of een specifieke vraag in een bepaalde stad te zien. Bij de volgende release wordt dit duidelijker weergegeven. Alleen de persoonlijke gegevens van de hulpbieder of -vrager worden pas vertoond nadat je bent ingelogd, in verband met privacy.

    Mevrouw RIngelberg,
    dat is heel vervelend om te horen en zeker niet de bedoeling! Vanuit WeHelpen kunnen we contact opnemen met deze hulpbieders en informeren of er omstandigheden zijn waardoor ze (tijdelijk) niet kunnen of willen helpen. We stellen hun account dan voor een bepaalde periode op ‘non-actief’, zodat mensen die hulp nodig hebben weten waar ze aan toe zijn. Daarnaast zijn er mogelijkheden om uw vraag onder de aandacht te brengen bij u in de buurt, zodat u geholpen wordt. Neem gerust contact met ons op via info@wehelpen.nl.

    Met vriendelijke groetjes
    Dorine Snel
    WeHelpen

  8. Gerard Maassen schreef:

    Dag Hugo,

    Een mooie start. Het zal beslist nog meerdere vervolgen krijgen. Het gevaar van ‘door de bomen het bos niet meer kunnen zien’ ligt op de loer. Het zou enorm helpen dat de genoemde en nieuwe initiatieven / platforms / app’s achter de schermen gekoppeld zijn zodat het voor de betreffende vrager of aanbieder slechts één vijver is.

    De consument kan kiezen: dat is heel positief.

    De meeste van deze initiatieven konden waarschijnlijk de start maken omdat er subsidiegelden beschikbaar waren. Ik ben benieuwd naar welke verdienmodel(len) deze partijen kunnen ontwikkelen om de continuïteit een kans van slagen te geven.

    Alvast succes met de volgende editie!

  9. Anoniem schreef:

    goed gedaan, bedankt voor het delen van je bevindingen.

  10. Josephine Dries schreef:

    Dag Hugo, mijn ervaring is dat er naast deze 5 er op lokaal niveau (b.v. in Rotterdam) nog heel veel andere initiatieven zijn die vrijwillige hulp aanbieden of hulp tegen een kleinere of grotere vergoeding. Helaas denk ik dat wanneer je de gemiddelde oudere in Crooswijk vraagt welke initiatieven hij kent, hij er geen een kan noemen. Marketing van dit type initiatieven is ingewikkeld en vaak is er geen of weinig geld voor beschikbaar. Ik gun ze allemaal groot succes maar denk dat de opmerkingen van Arjan terecht zijn: alleen die met een goed business model zullen ook de eerste periode van subsidie kunnen overleven. Er moet echt een grotere schaal gehaald worden, anders kost 1 koppeling van hulpvraag en aanbod bij wijze van spreken 2500€ (er gaan geluiden…) dat is voor niemand vol te houden.

  11. Carel van der Zanden schreef:

    Dag Hugo,

    Goed initiatief! Ook een interessante site is: http://www.cubigo.nl/
    In Sterksel zijn we al langer bezig met ontwikkeling van een Virtueel Plein: http://www.sterksel.nu/
    We gaan één van de marktplaatsen hieraan linken. Toch blijft o.i. de belangrijkste succesfactor voor matching van vraag en aanbod de menselijke factor. Zowel bij het actief werven van vrijwilligers en het signaleren van vragen als om mismatches te voorkomen. We proberen daartoe o.a. een laagdrempelig netwerk van buurtcontactpersonen op te zetten. Wordt vervolgd.

    Vriendelijke groet,

    Carel van der Zanden

  12. Benko Menger schreef:

    Hallo Hugo,

    Ik heb je stuk met belangstelling gelezen, waarvoor dank!

    Stuk voor stuk prima initiatieven om vraag en aanbod van mantelzorgers e/o vrijwilliger bij elkaar te brengen. Echter, ik zie ze als stand-alone oplossingen. Een meer integrale oplossing biedt voor alle betrokkenen ‘proces’ meer synergie. Dat klinkt misschien wollig, maar is het zeker niet. Ik licht het kort toe.

    Principe: Zelfregie door de burger? Dan ook keuzevrijheid.
    Dus stel dat marktplaats X in jouw gemeente actief is. Maar jij wilt Y, dan moet dat toch kunnen?
    Immers, marktplaats X of Y is geen doel maar slechts (ICT) middel ter facilitering transitie van verzorgingsstaat naar participatie samenleving, toch?

    Stel dat je als burger jouw marktplaats van keuze KUNT ontsluiten op één platform voor communicatie en integratie. Waar ook bijvoorbeeld een sociale kaart is en relevante informatie uit jouw buurt samenkomt.
    Met een ook voor ‘digibeten’ makkelijke, uniforme en logische interface. Een open platform dat door zowel burgers, gemeenten, zorginstellingen, mantelzorgers etc te ontsluiten én te delen is.

    Graag merk, device (apparaat) en OS (Android, Windows, IOS) onafhankelijk.
    Oh ja, graag eigen tablet/smartphone/pc (BYOD) kunnen gebruiken.
    En ook nog gratis voor burgers. De professionele gebruikers (Gemeente, Zorginstellingen etc) betalen graag hun relevante deel van de kosten; zeer korte ROI.
    (En ja, hiervoor zijn reeds businesscases/verdienmodellen!).

    Rocket science? Toekomst muziek?
    Nee hoor, het bestaat al. Het wiel is in de meeste gevallen al uitgevonden.
    Nu gaat het erom dat met name Gemeenten en Zorginstellingen dit weten.
    Zodat zij op basis van wensen/eisen/ambities etc NU de juiste keuzes maken ter facilitering 3D kanteling MORGEN.
    Daar ondersteun ik hen bij met mijn bedrijf http://www.synergieconnect.nl

    Techniek is zelden een beperking; dit in tegenstelling tot ‘de beren op de weg’ in hoofden van mensen.
    Klein beginnen, groots eindigen is mijn credo.

    Ik kijk uit naar je volgende blog.

    Groeten,
    Benko Menger
    Synergie Connect

  13. Henk Doorenspleet schreef:

    Dank voor je overzicht.
    Ik kwam http://www.nette.nu. Nettie is de ‘regeltante’

1 Pings/Trackbacks op "De 5 marktplaatsen die ouderen helpen aan vrijwilligers"
  1. […] vrijwillige hulp vinden om zelfstandig te kunnen blijven wonen. Vorige week gaf ik een overzicht van vijf van dergelijke marktplaatsen. Dat overzicht leverde zóveel respons op, dat ik in dit […]

Langer en beter zelfstandig wonen
Zoek direct een dienst in de buurt of aan huis: