WeZorgenHet borrelt en het bruist bij dienstverlening voor ouderen. Al een paar jaar bestaan ‘Wehelpen.nl‘, ‘Zorgvoorelkaar.com‘ en ‘Thuiswoonservice.nl‘: platforms die vrijwillige hulp matchen met de vraag van zorgvragers. Voor betaalde diensten is er nu ‘Wezorgen.nl‘. In dit bericht een review: wat is het, hoe werkt het en de plus- en minpunten.

Startpagina is helder

Wezorgen is op dit moment actief in Amsterdam en Den Haag. Na de keuze voor een stad ziet de startpagina er heerlijk fris, overzichtelijk en uitnodigend uit. Het is direct duidelijk wat de mogelijkheden zijn.

Meer dan twintig soorten diensten

Wezorgen introduceert zichzelf als volgt: “Een vertrouwd gezicht aan huis. Welkom op de eerste plek waar u gratis kennismaakt met vriendelijke, betrouwbare en betaalbare dienstverleners voor thuis. Wij hebben het eerste gesprek al voor u gevoerd, bekijk de filmpjes en maak zelf een afspraak.” Op de site kunnen gebruikers op zoek naar diensten, zoals een thuiskapper, maaltijdservice, woningaanpassing of administratieve diensten. In totaal zijn er meer dan twintig soorten diensten beschikbaar.

Wezorgen.nl algemeen

Vergelijken

Als proef op de som kies ik voor de categorie ‘Tuinmannen’ (datum van onderzoek: 13 juli 2014). In Den Haag blijken er twee beschikbaar te zijn. Beide stellen zich met een  foto en korte omschrijving voor. Hiermee kan ik een eerste keuze maken: wie komt het meest sympathiek over, hoe spreekt het aanbod me aan? En ook: wat vind ik van de prijs? De ene tuinman geeft geen tarief, de ander is beschikbaar voor €30/uur. Ik kan vervolgens doorklikken om een introductievideo van de tuinman en meer informatie te zien. Dan blijkt dat één van de twee tuinmannen níet werkt in Den Haag, terwijl ik wel binnen ‘Den Haag’ zoek. Dit zal een opstartfoutje zijn. Omdat er op dit moment slechts twee tuinmannen aangeboden worden, is het nog makkelijk te vergelijken. Maar bij een groter aanbod, zou de presentatie anders moeten voor een makkelijker inzicht en overzicht van de verschillende tuinmannen.

Wezorgen.nl tuinmannen

Gebruiken via een hobbel

Om de tuinman van mijn keuze te kunnen benaderen, moet ik eerst mijn eigen mailadres en telefoonnummer geven. Hier zal Wezorgen een reden voor hebben, maar als gebruiker is dit onprettig. Ik wil niet míjn gegevens aan iemand anders doorgeven, ik wil juist de gegevens van de aanbieder krijgen! Als ik deze hobbel toch neem, krijg ik direct het mailadres en mobiele nummer van de tuinman van mijn keuze te zien. Ook krijg ik de gegevens per email en sms. En kan ik zelf contact opnemen.

Wezorgen.nl contactgegevens

Per saldo

Mij lijkt Wezorgen een kansrijk concept. Het initiatief bevindt zich nog in de beginfase. Dat blijkt niet alleen uit een beperkt aanbod van steden en aanbieders daarbinnen en een onjuiste aanduiding van iemands werkgebied. Ook is nog niet van alle aanbieders een gebruikerstevredenheidsscore en een Verklaring omtrent gedrag beschikbaar. Belangrijkste kritiekpunt is dat Wezorgen uitsluitend betaalde dienstverlening aanbiedt. Steeds meer mensen willen en kunnen tegenwoordig betalen, maar er zijn ook veel mensen die liever gebruik maken van vrijwilligers, informele of gesubsidieerde diensten. Tot slot ontbreekt één belangrijke dienst: een ontmoetingservice, voor een praatje, een kop koffie of samen iets doen. Ik denk dat hier veel mensen mee geholpen zijn.

Plus

  • Aantrekkelijke, uitnodigende vormgeving
  • Makkelijk in gebruik
  • Direct zelf contact leggen; geen ‘tussenpartij’
  • Breed aanbod
  • Ontvangst gegevens per mail en sms

Min

  • Nog geen landelijke dekking
  • Alleen betaalde diensten, geen informeel of vrijwilligersaanbod
  • Noodzaak eigen contactgegevens doorgeven
  • Moeilijk vergelijken bij groter aantal aanbieders

En (n)u?

Wat vindt u van Wezorgen? Zou u hier gebruik van maken? Wat spreekt u aan en wat kan beter? Ik ben heel benieuwd!

Deel dit artikel
3 reacties op “Kent u deze nieuwe marktplaats voor ouderen al? [review]
  1. Paul Feldbrugge schreef:

    Beste Hugo, dank voor de beoordeling! Graag reageer ik op je ‘min’-punten, want daar zit wel een idee achter.

    De landelijke dekking beogen we zeker, we zijn nu aan het opstarten in Haarlem, ‘t Gooi, Eemland en rondom Veenendaal / Ede / Wageningen. We willen dit wel beheersbaar doen, omdat we de kwaliteit van service willen borgen. Vandaar dat we overal stadscoördinatoren willen hebben. Dit gaat niet van de ene op de andere dag.

    We willen een aanvulling zijn op het aanbod van (gemaks-)diensten aan huis. Dus geen concurrent van de Ondersteunende Hulp Diensten. Soms wenst iemand een vrijwilliger (om budgetreden of om de intrinsieke motivatie), soms is er de behoefte aan professionele inzet, met daarbij een daadwerkelijke afrekening. Zo kan men ook kwaliteit eisen, of bijvoorbeeld tijdstip van actie.

    De noodzaak van het doorgeven van telefoonnummer / emailadres is voor ons belangrijk. We willen hier niet een gebruikersprofiel mee genereren, maar we willen borgen dat de aangesloten dienstverlener kwaliteit levert. Gebruikers krijgen na verloop van tijd een mail met de vraag of de dienst wel bevallen is. We bellen gebruikers ook in willekeur soms terug. We kunnen ons namelijk voor stellen dat men bij een negatieve ervaring niet de moeite neemt / behoefte heeft om dit uit eigen initiatief uitgebreid terug te koppelen. Tot nu toe hebben we niet 1 negatieve ervaring gehoord en zijn beoordelingen ruim voldoende en meer.

    Uw laatste punt kunnen we nu nog niet goed inschatten. We zijn hier ons wel van bewust. Voorop staat dat iedere bezoeker in 3 stappen een goede inschatting van de dienstverlener kan krijgen, plus de beschikking heeft over de (gratis verkregen) contactgegevens. Maar bij groei zullen we hier zeker op moeten blijven toezien.

    Excuses voor een wellicht lang epistel. Om zoveel mogelijk maatschappelijke impact te kunnen creëren, zijn we heel blij dat er ook kritisch naar WeZorgen gekeken wordt en willen we elke spiegel gebruiken om nog beter onze dienstverlening te kunnen inrichten. Daarom ook de enthousiaste reactie. Mocht dit nog vragen oproepen, dan kan je mij altijd bereiken via Paul@WeZorgen.nl of algemeen info@WeZorgen.nl.

    Met vriendelijke groet,

    Paul Feldbrugge
    Coordinator WeZorgen in de Buurt

  2. leanne bogers schreef:

    een heel mooi initiatief en zeer gewenst lijkt me. hoe hebben jullie het verdienmodel ingebed? betalen de aanbieders om op deze site te mogen staan?

  3. Paul Feldbrugge schreef:

    De gebruiker betaalt zoals gezegd niets aan WeZorgen. De dienstverlener betaalt op dit moment abonnementsgeld (per maand) aan ons.

    We zijn aan het onderzoeken of het wenselijk is om hier een bedrag per lead te maken. Dit omdat we de plek voor dienstverleners willen zijn om een goede online reputatie op te bouwen en met trots naar te kunnen refereren bij (potentiele) klanten. Dan moet het verdienmodel je niet voor de voeten lopen (focus bij abonnement is hoe veel levert het me direct op, terwijl wij de kwaliteit veel belangrijker vinden).

    Wil je hier graag meer over vertellen, maar wellicht is dat hier niet opportuun. Je kan dan altijd contact met ons opnemen!

1 Pings/Trackbacks op "Kent u deze nieuwe marktplaats voor ouderen al? [review]"
  1. […] maar nu is het ‘Dinst‘ (eerder presenteerde Alleszelf.nl een uitgebreide review van WeZorgen). Dinst biedt de mogelijkheid te zoeken naar diensten in vijf hoofdcategorieen: […]

Langer en beter zelfstandig wonen
Zoek direct een dienst in de buurt of aan huis: