Hulpmiddel nodig? Zo wordt u een consument

hulpmiddelenwijzer[Gastbijdrage] Op hoge leeftijd een hulpmiddel nodig? Dan verwacht u wellicht dat een hulpmiddel voor u wordt uitgezocht, bijvoorbeeld door de gemeente of een zorgverzekeraar. Maar tijden veranderen. Steeds meer hulpmiddelen moet u zelf kopen of met een eigen bijdrage betalen. U bent dan een consument. Hoe kunt u consument zijn bij de aanschaf van hulpmiddelen? We* delen samen met de hulpmiddelenwijzer tien tips met u.

Beter gratis dan goed?

Hebt u behoefte aan een hulpmiddel en wilt u dit aanvragen bij uw gemeente of zorgverzekeraar? Het aanvragen duurt vaak lang en heeft niet altijd het gewenste resultaat. Soms krijgt u geen hulpmiddel, soms een hulpmiddel dat niet bij goed bij u past. Maar door de bank genomen zijn veel mensen al tevreden als ze hoe dan ook iets vergoed krijgen. En hoeven ze ook niet zo nodig te weten welke andere merken er te koop zijn. Of wat anderen van het product vinden. En of er hulpmiddelen zijn die misschien beter bij hen passen. Nee, ze krijgen niet altijd het beste, maar het is beter dan niets.

Andere tijden

Maar: met alle wijzigingen in de zorg, is het steeds minder vanzelfsprekend om hulpmiddelen direct vergoed te krijgen door een gemeente of zorgverzekeraar. Ook zijn veel huidige en toekomstige ouderen mondiger. Zij hebben meer mogelijkheden om zelf keuzes te maken voor oplossingen die bij hen passen. Ook zijn er steeds meer plekken waar u hulpmiddelen kunt kopen, zelfs bij uw huishoudwinkel.

Valt er wel te shoppen?

Er zit niet zo veel verschil tussen de hulpmiddelenmarkt en bijvoorbeeld de markt voor mobiele telefonie. Goed, hulpmiddelen zijn niet altijd even sexy. Wij zien Doutzen Kroes nog niet het nieuwste model scootmobiel aanprijzen. En het risico op impulsaankopen… tja. Een hulpmiddel koop je vaak niet voor je plezier. In andere opzichten is het toch min of meer hetzelfde; er valt genoeg te kiezen. Dus ook bij de aanschaf van een hulpmiddel geldt: wees kritisch!

Tien tips

Een aantal tips bij het vinden van het juiste hulpmiddel:

  1. Bedenk in detail waarvoor u een oplossing nodig hebt. Bedenk wat de handigste oplossingen kunnen zijn, ook zonder hulpmiddelen. Soms kan een mantelzorger of vrijwilliger dé oplossing zijn. Of kan dienstverlening uitkomst brengen, bijvoorbeeld maaltijdverzorging. In veel gevallen zal een mantelzorger of dienst gecombineerd kunnen worden met een hulpmiddel.
  2. Als u op een hulpmiddel uitkomt, ga dan na waar u het gaat gebruiken, en hoe lang en hoe vaak en wat u straks weer/nog wilt kunnen. Schrijf dat op. Meer tips vindt u op de hulpmiddelenwijzer
  3. Ga na of er een mogelijkheid tot vergoeding van het hulpmiddel bestaat. Koop nooit zomaar een hulpmiddel met het idee dat het vergoed wordt. Meer informatie vindt u op Regelhulp en deze pagina van de Hulpmiddelenwijzer.
  4. Zoek informatie over soorten hulpmiddelen die een oplossing kunnen betekenen. Bijvoorbeeld verschillende soorten trapliften. Maar let op! Ook de markt voor hulpmiddelen is commercieel. Reclamefolders, websites van leveranciers en verkoopadviseurs zijn natuurlijk niet objectief. Op de Hulpmiddelenwijzer** vindt u onafhankelijke informatie over hulpmiddelen.
  5. Zoek naar bronnen die kunnen helpen bij het vinden van een passend hulpmiddel. Voor sommige soorten hulpmiddelen bestaan keuzewijzers, deze helpen u stapsgewijs een passend hulpmiddel te vinden. Kijk bijvoorbeeld eens naar de keuzehulp Traplopen.
  6. Verzamel informatie over zoveel mogelijk merken en typen hulpmiddelen die een oplossing kunnen bieden.
  7. Vergelijk de best passende merken en typen. Kijk welke producten voldoen aan de wensen en eisen die u al hebt opgeschreven.
  8. Zoek de verkoopvoorwaarden en prijzen erbij, vergelijk ook verschillende leveranciers. Aan sommige hulpmiddelen kunnen extra kosten zijn verbonden, zoals een abonnement of servicecontract.
  9. Ga na wat de servicevoorwaarden zijn, zeker als het hulpmiddel vele jaren mee moet.
  10. Probeer het hulpmiddel uit! Vraag het hulpmiddel op proef of bezoek een verkoopadres (winkel).

*Co-auteur van dit artikel is Allard Gerretsen, programmamedewerker bij Vilans, opgeleid als ergotherapeut en betrokken bij de Hulpmiddelenwijzer.

** De Hulpmiddelenwijzer is een initiatief van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en wordt uitgevoerd door Vilans, kenniscentrum voor langdurende zorg. De Hulpmiddelenwijzer is openbaar en door iedereen te raadplegen: van eindgebruiker tot zorgprofessional.

Uw ervaringen

Wat zijn uw ervaringen met het zoeken naar, kopen en gebruiken van hulpmiddelen? Hebt u tips voor andere mensen? Laat uw reactie hieronder achter.

Wilt u elke 2 weken een gratis update ontvangen zoals dit artikel over hulpmiddelen en de hulpmiddelenwijzer? Klik hier en schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Deel dit artikel
6 reacties op “Hulpmiddel nodig? Zo wordt u een consument
  1. Gé Turenhout schreef:

    Geweldig overzicht, de hulpmiddelenwijzer. Idem deze 10 tips! Dank.

  2. Stefanie schreef:

    Heel goed dat jullie deze tips op een rijtje zetten! Voor mijn moeder heb ik al een paar keer iets besteld omdat ze niet met internet kan om gaan. Maar ze belt wel zelf met de webshop Hulpwinkel om dingen na te vragen. Hier wordt ze altijd netjes te woord gestaan en heeft ze toch het idee dat ze het zelf in de hand heeft. gr Stefanie

  3. Naam (verplicht)mia schreef:

    Zolang ik zelf hulpmiddelen kan betalen, koop ik deze zelf. Heb zelf een rollator, een verstelbare wandelstok, een postoel en een grijpstok aangeschaft. Een dekselopener en blikjesopener heb ik al lang, gekocht bij de Blokker.
    niet alles hoeft vergoed te worden vind ik als je dit zelf kan betalen.
    een scootmobiel heb ik al jaren geleden van de gemeente gekregen, net zoals een verhoogd toilet en muursteun in toilet en douche
    een beetje vooruit denken zouden meer mensen moeten doen.
    op een dag heb je deze dingen hard nodig.
    vriendelijke groet
    mia maurik

  4. Ria Donkers schreef:

    Erg handige lijst. Wij bestellen onze hulpmiddelen altijd bij http://www.revahulp.nl . Hier worden we altijd vriendelijk geholpen en wordt er met ons meegedacht door de klantenservice. Gr. Ria

  5. Ria Donkers schreef:

    Erg handige lijst. Wij bestellen onze hulpmiddelen altijd bij Revahulp. Hier worden we altijd vriendelijk geholpen en wordt er met ons meegedacht door de klantenservice. Gr. Ria

  6. Hennie Egger schreef:

    Handige rubriek. Voor de kleine beurs is het soms fijn dat je het product ook tweedehands kunt aanschaffen, die mogelijkheid is er in Amsterdam Zuidoost bij verschillende bedrijven. Zelf heb ik ervaring met het kopen van een tweedehands sta-op stoel bij,
    http://www.thuis-zorgoutletamsterdam.nl, werd ook keurig thuisbezorgd.
    Of bij http://www.uwhulpmiddelenoutlet.nl. Groet van Hennie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Langer en beter zelfstandig wonen
Zoek direct een dienst in de buurt of aan huis: