[Gastbijdrage] U zoekt een oplossing, u kunt iets niet meer of u heeft hulp nodig. Als u bijvoorbeeld een pot niet meer open krijgt, koopt u een pot-opener. Of beter nog een alles-in-een opener omdat u waarschijnlijk ook last heeft met de dop van een fles. Met de hulpmiddelenwijzer kiest u het passende hulpmiddel!
Hulpmiddelenwijzer
Op de Vilans Hulpmiddelenwijzer vindt u onafhankelijke en betrouwbare informatie over hulpmiddelen, hoe het werkt, waarvoor het dient en wat belangrijk is om te weten. U zoekt op activiteit (eten, slapen, zorgen en verzorgen) maar ook op aandoening of ziekte.
In deze gastbijdrage vindt u tips voor de aanschaf maar ook informatie over het vergoeden van hulpmiddelen.
Tips voor het aanschaffen van een hulpmiddel:
- Bedenk en beschrijf in detail waarvoor u een oplossing nodig hebt. Wat zijn hiervoor de handigste oplossingen, ook zonder hulpmiddelen? Soms kan een mantelzorger of vrijwilliger dé oplossing zijn. Of kan dienstverlening uitkomst brengen, bijvoorbeeld maaltijden aan huis als koken het probleem is.
- Als u op een hulpmiddel uitkomt, ga dan na waar u het gaat gebruiken (is de ruimte geschikt?), hoe lang en hoe vaak u het wilt gebruiken en welk resultaat u wenst: wat wilt u straks weer of nog kunnen. Voeg dit toe aan de details van het probleem.
- Als u het probleem en de oplossing op papier hebt, bijvoorbeeld in het kort: ik heb last van trillende handen door Parkinson en wil graag zonder morsen eten. Kan de uitkomst zijn: uw partner vragen om u eten te geven, maar u kunt ook een verzwaarde polsband nemen die het trillen onderdrukt waardoor u zelf kunt eten.
Stappen hulpmiddelenwijzer
Deze tips zijn onderdeel van Tips bij het kiezen van een hulpmiddel en vindt u op de Hulpmiddelenwijzer, Er is ook een uitgebreid stappenplan dat u verder op weg helpt.
Laatste tip: Probeer het hulpmiddel uit! Vraag het hulpmiddel op proef of bezoek een verkoopadres (winkel) waar u het hulpmiddel kunt zien, vasthouden en ervaren.
Wie gaat het betalen?
De meeste (kleine) hulpmiddelen koopt u zelf
Ze zijn te vinden bij Hulpmiddelenspeciaalzaken of via het internet. Op Waar kan ik het Hulpmiddel kopen? vindt u alle informatie, ook over tweedehands mogelijkheden.
Heeft u “speciale” hulpmiddelen nodig vraag dan advies van uw behandelaar, arts of ergotherapeut. Dit advies is belangrijk om goed in te schatten of het hulpmiddel u daadwerkelijk gaat helpen en het probleem oplost. Het voorkomt een verkeerd gebruik, teleurstelling en dat het hulpmiddel ongebruikt in de kast belandt. Vaak is een advies ook nodig om in aanmerking te komen voor een vergoeding.
Vergoeding uit de basisverzekering
Deze hulpmiddelen zijn te vinden in het reglement hulpmiddelen op de website van uw Zorgverzekeraar. Met een aanvullende verzekering zijn er misschien nog meer mogelijkheden voor vergoedingen van hulpmiddelen die niet in het reglement genoemd worden.
Vergoeding via de Gemeente of het Zorgkantoor
Heeft u een hulpmiddel nodig om deel te nemen aan het dagelijks leven of om zelfstandig te blijven wonen? Dan maakt u een afspraak met het WMO-loket van uw gemeente. Vergeet ook niet een onafhankelijk cliëntadviseur mee te nemen naar het keukentafelgesprek. Valt u onder de Wet langdurende zorg en heeft u hiervoor een indicatie van het CIZ, dan kunt u met vragen terecht bij uw Zorgkantoor.
Twijfelt u bij wie u moet zijn voor vergoeding?
Op de Hulpmiddelenwijzer vindt u bij iedere beschrijving van een hulpmiddel het onderdeel Wordt het vergoed? U kunt ook een eerste check doen op de Keuzewijzer Vergoedingen. Daar vindt u alles over vergoedingen, wie wat en wanneer. Komt u er niet uit? Neemt u dan contact op met www.juisteloket.nl van de Overheid.
Belangrijk is dat u niet al vast iets koopt of verplichtingen aangaat, dan krijgt u zeker geen vergoeding meer.
[Gastauteur:*]
De Hulpmiddelenwijzer
is een initiatief van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en wordt uitgevoerd door Vilans, kenniscentrum voor langdurende zorg. De Hulpmiddelenwijzer is openbaar en door iedereen te raadplegen: van eindgebruiker tot zorgprofessional. Dit artikel is geschreven door Annemieke Koning, adviseur bij Vilans.
Geweldig overzicht, de hulpmiddelenwijzer. Idem deze 10 tips! Dank.
Heel goed dat jullie deze tips op een rijtje zetten! Voor mijn moeder heb ik al een paar keer iets besteld omdat ze niet met internet kan om gaan. Maar ze belt wel zelf met de webshop Hulpwinkel om dingen na te vragen. Hier wordt ze altijd netjes te woord gestaan en heeft ze toch het idee dat ze het zelf in de hand heeft. gr Stefanie
Zolang ik zelf hulpmiddelen kan betalen, koop ik deze zelf. Heb zelf een rollator, een verstelbare wandelstok, een postoel en een grijpstok aangeschaft. Een dekselopener en blikjesopener heb ik al lang, gekocht bij de Blokker.
niet alles hoeft vergoed te worden vind ik als je dit zelf kan betalen.
een scootmobiel heb ik al jaren geleden van de gemeente gekregen, net zoals een verhoogd toilet en muursteun in toilet en douche
een beetje vooruit denken zouden meer mensen moeten doen.
op een dag heb je deze dingen hard nodig.
vriendelijke groet
mia maurik
Erg handige lijst. Wij bestellen onze hulpmiddelen altijd bij Revahulp. Hier worden we altijd vriendelijk geholpen en wordt er met ons meegedacht door de klantenservice. Gr. Ria
Handige rubriek. Voor de kleine beurs is het soms fijn dat je het product ook tweedehands kunt aanschaffen, die mogelijkheid is er in Amsterdam Zuidoost bij verschillende bedrijven. Zelf heb ik ervaring met het kopen van een tweedehands sta-op stoel bij,
http://www.thuis-zorgoutletamsterdam.nl, werd ook keurig thuisbezorgd.
Of bij http://www.uwhulpmiddelenoutlet.nl. Groet van Hennie