[Update] Voor heel Nederland heeft de overheid maatregelen genomen om de verspreiding van het coronavirus (COVID-19) en nu ook de omikronvariant tegen te gaan. Dit is gebaseerd op advies van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Met deze maatregelen om het coronavirus in te dammen en te bestrijden ontstaat er voor kwetsbare groepen weer een lastige situatie. Zeker voor de ouderen die thuis willen of moeten blijven en minder bezoek en aandacht krijgen. Alleszelf.nl geeft graag de mogelijke coronahulp weer voor ouderen en hun mantelzorgers, naasten en hulpverleners. Zo hopen we gevoelens van eenzaamheid te bestrijden en wensen wij dat u deze uitzonderlijke periode zo veilig en goed als mogelijk doorkomt.
Coronahulp: tips voor thuisblijvers
Hieronder geven we de mogelijkheden aan die u op Alleszelf.nl kunt vinden naast speciale initiatieven voor en coronahulp. Of moeten we nu omikronhulp zeggen?
Weet u er meer? Laat dit dan weten onder dit bericht. Zo helpen we elkaar!
Alleszelf roept ook heel Nederland op om positieve ervaringen met coronahulp te delen, zodat iedereen met een hulpvraag sneller en beter geholpen wordt. Doet u mee?
JA, ik geef mijn coronahulp een ThuisPluim >>
Dit bericht voorzien we sinds 15 maart 2020 regelmatig van updates. Tot slot verwijzen we graag naar de reguliere kanalen als u meer wilt weten over de actuele maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus. Maar ook over de huidige situatie en veelgestelde vragen en antwoorden.
Tip 1: Vrijwillige coronahulp
Bekijk de mogelijkheid van burenhulp oftewel het bekende ‘noaberschap’ voor een helpende hand (tot aan de voordeur). Als u niet altijd buren, familie en vrienden om hulp kunt of wilt vragen zijn er gelukkig in Nederland veel vrijwilligers die voor u willen klaarstaan. Ontdek deze belangrijkste online marktplaatsen om een vrijwilliger te vinden. Voor uzelf of vanuit uw rol als mantelzorger of hulpverlener. Neem de contactmaatregelen van het RIVM wel goed in acht.
- Blauw helpt: is een hulpplatform van KLM’ers. Zij bieden vrijwilligerswerk waar dat in deze crisis het hardst nodig is. U kunt bijvoorbeeld een hulpvraag indienen voor (medische) zorg, begeleiding en gezelschap.
- Corona Community Care: een nieuw gratis ondersteuningsplatform door GoodUp matcht hulpverzoeken met mensen die coronahulp bieden.
- Match-app: We Helpen introduceert Whapp, een app die het -zeker nu- makkelijk maakt om elkaar in de buurt te helpen.
- NLvoorelkaar: verzamelt vraag en aanbod voor coronahulp op één plek via een aparte corona-actiepagina. Deze hulp vragen en aanbieden is gratis voor maatschappelijke organisaties en particulieren.
- Omroep EO: biedt het hulpplatform #niet alleen. U kunt bellen of mailen voor een luisterend oor, een hulpvraag of -aanbod. Eén van de samenwerkende organisaties stuurt deze door naar een lokale organisatie of kerk in de buurt.
- Website ‘Gewoon mensen die mensen willen helpen’: Vier studenten hebben deze website voor vraag en aanbod van hulp in het leven geroepen. Zij roepen mensen die een handje kunnen gebruiken op zich aan te melden. De site is niet continue actief.
- FiKks: biedt online een persoonlijke buddy als u geldzorgen hebt. Zo hoeft u deze zorgen niet alleen te dragen. Aanmelden voor zo’n vrijwilliger kan gratis en anoniem.
- CoronaHelpers: van Deedmob om elkaar te helpen tijdens de Coronavirus uitbraak. Dit online platform coronahelpers.nl koppelt vrijwilligers aan uw hulpvraag.
Tip 2: Boodschappenservice
Als boodschappen doen lastiger wordt, kunt u gebruik maken van de service van verschillende supermarktketens om de boodschappen thuis te laten bezorgen. Daarbij heeft u de keuze om alle boodschappen, inclusief de verse, te laten bezorgen. Of u beperkt zich tot de (te) zware, langer houdbare boodschappen. U moet dan wel achter de computer uw boodschappen uitzoeken en in de digitale winkelwagen plaatsen. Wanneer u een standaardlijstje met boodschappen heeft, is dat echter gauw gebeurd. Natuurlijk kunt u ook ook op afstand laten helpen om de boodschappen online te bestellen. Gebruik onze Keuzehulp voor de boodschappenservice die u past of maak gebruik van de speciale initiatieven:
- Bezorg de Zorg: een landelijke boodschappenhulp voor o.a. ouderen. Deze hulp staat af en toe wel op pauze. U geeft via de website een boodschappenlijstje door. Hun vrijwilligers komen de boodschappen brengen. U betaalt alleen de boodschappen, de bezorging is gratis.
- Boodschappenuurtje ouderen: ingesteld door een aantal supermarkten om de drukke tijden te kunnen mijden. Naast verschillende Jumbo-filialen (lokaal te checken) opent ook Albert Heijn de winkeldeuren tussen 7.00 en 9.00 uur voor ouderen en kwetsbaren. In alle Lidl-winkels is het voor ouderen en kwetsbaren van maandag t/m vrijdag van 7:00 tot 9:00 uur mogelijk om rustig boodschappen te doen. Zie ook deze video over het winkeluurtje voor ouderen. Buiten deze uren blijven kwetsbare mensen natuurlijk ook welkom.
- CBR Boodschappenservice: het CBR heeft met ANBO en andere maatschappelijke organisaties afgesproken dat hun rijexaminatoren boodschappen doen voor ouderen die door het coronavirus aan huis zijn gekluisterd.
- NLvoorelkaar: hier een oproep plaatsen voor hulp bij boodschappen of maaltijden kan ook.
- Sitly: zet nu haar oppassers in als boodschappenhulp.
Boodschappenservice zoeken, vergelijken en vinden >>
Tip 3: Maaltijdservice aan huis
Gaat het koken even niet of gewoonweg niet meer? Eén van de oplossingen is dan om maaltijden aan huis te laten bezorgen. De horeca, traiteurs, keurslagers én bezorgplatforms verzorgen deze service aan huis. Voor regelmatig gebruik tot op de hoogste leeftijd is de tafeltje dekje-dienst en speciale kant- en klare maaltijdservice het meest geschikt. Ook afhalen kan steeds vaker. De beste keuze is aan u: ga voor de speciale coronahulp of vergelijk alle mogelijkheden aan huis in onze Keuzehulp:
- Stichting Senior&Student: regelt met studenten maaltijdbezorging.
- Thuisgekookt: Liever niet naar buiten of zelfs in quarantaine? Geen tijd voor boodschappen doen en koken, omdat u heel hard aan de slag bent in een cruciaal beroep? Vraag hulp bij warme maaltijd (en boodschappen).
Maaltijdservice zoeken, vergelijken en vinden >>
Tip 4: Digitaal contact
Via internet op uw computer of smartphone zijn er nieuwe manieren om te communiceren. Zo kunt: u méér dan de traditionele post en telefoon gebruiken om met andere mensen in contact te zijn. Hieronder wat tips, ook uit onze tien social media tips:
Beeldbellen: via de camera van uw computer of telefoon gaat u een gratis gesprek aan met een ander en u kunt die persoon dan ook op uw scherm zien. Zo houdt u contact met uw familie en vrienden. Programma’s die u hiervoor goed kunt gebruiken zijn Skype, Facetime (voor Apple-gebruikers), Whatsapp en Messenger (beide van Facebook) of Google Hangouts. Stichting JOW! helpt senioren die hun IT-vaardigheden willen verbeteren middels video’s. De uitleg over videobellen kunt u nu tijdelijk gratis bekijken op Jowtube!
Appen: voer een gesprek met een ander door het over en weer typen van tekst tussen uzelf en een of meer anderen. Dit chatten is ook ideaal om ‘groepsgesprekken’ te voeren met bijvoorbeeld de buurt via een speciale corona-groep voor de buurt of de straat. Kijk zo ook samen tv met de telefoon aan uw oor of deel foto’s en filmpjes met elkaar.Veel gebruikt zijn Whatsapp en Messenger van Facebook.
Platforms op internet: er zijn verschillende digitale platforms om digitaal contact te onderhouden.
Stamtafel: anders dan bij andere berichten-apps en platforms, is uw privacy een doel op zich bij de Stamtafel. Op deze digitale ontmoetingsplek van de Ledenvereniging kunt u een praatje maken met de buurvrouw. Maar ook foto’s delen met de (klein)kinderen en beeldbellen over de hele wereld. Gezellig, veilig en handig!
Virtueel museumbezoek: bezoek musea wereldwijd gewoon online. We vonden in een artikel van People deze 12 mooiste digitale rondleidingen. Dichter bij huis ontdekt u (ook samen) hier de online meesterwerken van het Rijksmuseum.
Stichting Het Begint met Taal: helpt (ook oudere) nieuwkomers aan een Kletsmaatje om samen de Nederlandse taal te oefenen en contact te hebben.
Tip 5: Telefoondiensten
Voor meer aanspraak en contact kunt u ook gebruik maken van een hulplijn. Het hangt er vanaf of u (dringend) behoefte heeft om een lastige situatie te bespreken, of dat u liever regelmatig gebeld wordt voor een gesprek. We onderscheiden drie verschillende typen:
A) Reguliere telefoondiensten
Deze service zorgt ervoor dat u dagelijks of wekelijks gebeld wordt. U kunt dan ook laten weten hoe het met u gaat. Als u onverhoopt niet kunt opnemen kunnen sommige diensten hulp inroepen. Lees hier meer over deze gratis en betaalde telefoondiensten.
B) Corona hulplijnen voor informatie, contact en/of praktische hulp
- ABN AMRO: heeft een Seniorenlijn geopend zodat seniore klanten ook in deze moeilijke tijd zelfstandig financiële beslissingen kunnen nemen. Bellen kan op maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur.
- ANBO-telefoonlijn: deze ouderenbond heeft een speciale ANBO-telefoonlijn geopend voor ouderen die zich zorgen maken over het coronavirus of graag een praatje willen maken.
- Helpdesk Welkom Online: deze gratis helpdesk van het Ouderenfonds is speciaal opgezet vanwege het coronavirus. Zij organiseren dit samen met VodafoneZiggo omdat online contact nu nog belangrijker is. U krijgt er telefonische hulp voor online en digitale vragen. Denk aan uitleg over videobellen en contact houden via social media. Maar ook hoe u online spelletjes speelt met anderen. Zo nodig verwijst men naar de laatste informatie over het coronavirus.
- In je Uppie aan de lijn: hier ontmoet u leeftijdsgenoten over een thema naar keuze tijdens een telefonisch groepsgesprek.
- KBO-PCOB-infolijn: deze ouderbond heeft een speciale Ouderen-Infolijn opgezet. Voor al uw corona-vragen, een luisterend oor of een praatje. Maar ook of overleg en (kleine) afdelingsbijeenkomsten door kunnen gaan.
- Omroep MAX en de Luisterlijn: vragen in een campagne aandacht voor eenzaamheid, angst en zorgen door Coronamaatregelen. De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar. Iedereen die zich alleen voelt, zorgen maakt of ligt te piekeren kan terecht. 1.500 getrainde vrijwilligers zitten het hele jaar door, elke dag van de week klaar met een luisterend oor of voor een goed gesprek.
- Rode Kruis Hulplijn: deze telefoonlijn voor kwetsbaren is voor mensen in quarantaine en thuisisolatie. Zij kunnen er hun verhaal kwijt en advies of extra hulp vragen. Via een formulier kunt u ook direct een hulpvraag doorgeven ook voor de boodschappen. Een vrijwilliger van het Rode Kruis komt dan binnen 48 uur (aan de voordeur) langs. Daarnaast kunnen vrijwilligers zich melden voor een Rode Kruis netwerk om anderen te helpen.
C) Zorglijnen Corona
- MIND Korrelatie: is met een Hulp- en advieslijn bereikbaar voor mensen met psychische en sociale problemen. Bellen met een expert kan op werkdagen tussen 9.00 en 22.00 uur. Daarnaast beantwoorden deskundigen en ervaringsexperts vragen via een livestream.
- Monuta: biedt met een Uitvaart Hulplijn steun bij afscheid nemen op afstand. Dit vanwege de vragen die leven over de coronamaatregelen bij uitvaarten. Bellen kan dagelijks van 9.00 tot 21.00 uur.
- Mindler: biedt als digitale zorgverlener videogesprekken met psychologen aan via een app. Een afspraak is erg snel gemaakt.
- Patiëntenvereniging Harteraad: merkt dat het coronavirus bij veel hart-en vaatpatiënten en hun naasten leidt tot zorgen, vragen, onzekerheid en eenzaamheid. De Harteraadlijn is daarom beter bereikbaar voor hun coronavragen en een luisterend voor voor hart- en vaatpatiënten en hun naasten. Bellen kan nu van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur en op woensdagavond van 19.00 tot 21.00 uur.
- Psychologen Loket: biedt gratis psychologische begeleiding voor door corona getroffen Nederlanders. Deze ondersteuning gaat via whatsapp (tekst, audio en video).
- Slachtofferhulp Nederland: biedt op werkdagen (van 9.00 tot 17.00 uur) telefonisch advies, praktische en emotionele hulp aan naasten van IC-patiënten.
- Gratis scheiden: gratisscheiden.nl neemt alle corona-voorzorgsmaatregelen ter harte. Als u aan de voorwaarden van gratis online scheiden voldoet, betaalt u alleen griffierecht. De dienstverlening van de mediators wordt gesubsidieerd.
Door de corona-maatregelen zijn ook veel bibliotheken gesloten en alle activiteiten geannuleerd. Dat komt niet goed uit met de extra tijd thuis… Gelukkig biedt de online Bibliotheek toegang tot een wereld aan kennis met de mooiste e-books en luisterboeken. Maak online kennis met de luisterboeken, boekenbezorging, en e-boeken van de openbare bibliotheek. Ontdek hier de online leesmogelijkheden.
Tip 7: Vitaal blijven
Gebruik de extra tijd thuis om vitaal te blijven met deze beweegtips, goede voeding en online sociaal contact. Olga Commandeur biedt een trainingsschema en -tips op Heel Nederland Thuis in Beweging samen met archiefuitzendingen van Nederland in Beweging. Zo kunt u elke dag thuis nieuwe oefeningen doen. Ook de startup ‘Ren Terug In De Tijd’ van studenten Sportmarketing en Management van de Hogeschool Rotterdam helpt ouderen die gezond en vitaal willen blijven met deze beweegvideo’s.
Wandelen houdt uw hersenen ook gezond, geeft energie, helpt bij onthaasten en verbetert uw creativiteit. Maak het nog leuker met de gratis Ommetje-app van de Hersenstichting! Zo kunt u toch samen wandelen. Train ook regelmatig de hersenen: ‘braintrainen’ heet dat. Met deze geheugenspelletjes traint zich in het beter onthouden. Sommige apps en games kunt u ook op afstand met elkaar spelen!
Tip 8: Kaartje of bloemetje sturen
Het is altijd al leuk als er een handgeschreven brief of een ansichtkaart op de deurmat valt. Zeker nu zal het voelen als een attente wijze van contact. Mogelijke eenzaamheid wordt zo ook minder gevoeld. Lees meer over onze zes leuke ideeën om een kaartje te sturen. Doen hoor! Extra verrassend: verstuur een bloemetje met een kaartje.
Tip 9: Personenalarmering
De momenten dat ouderen langer thuis zijn, zijn helaas toegenomen. Personenalarmering zorgt voor meer persoonlijke veiligheid in deze situatie:
Personenalarmering vergelijken >>
Tip 10: Overige initiatieven en oproepen voor coronahulp
- ANBO: vraagt iedereen die dat wil een lieve videoboodschap te maken om ouderen een hart onder de riem te steken. De ANBO vroeg ons ook, zie hieronder. Doet u ook mee? Maak een lief vlogje, post het op social o.v.v. #hartonderderiem en mail uw vlog dan naar ANBO Hart onder de riem
- De KBO-PCOB: doet naast haar infolijn de oproep elkaar via andere kanalen op te blijven zoeken. Bel elkaar, stuur een kaartje, houd elkaar op de hoogte.
- Het Ouderenfonds: roept eveneens op tot waardevol contact op afstand, zoals met een kaartje of telefoontje.
- Social media: op social media plaatsen mensen hun hulpvraag of hulpaanbod met de #coronahulp hashtag. In Facebook-buurtgroepen komen steeds meer oproepjes van mensen die vragen waar ze bij kunnen helpen. In Amsterdam is er bijvoorbeeld een speciale groep voor coronahulp in het leven geroepen: Amsterdam Corona Help. Bekijk hier alle hulpgroepen voor coronahulp op Facebook of vind bij Corona Durf te vragen/helpen de Facebookgroep voor hulp in uw regio. Voor Rotterdammers is er een Twitteraccount Mutual aid Rotterdam.
- Briefjes in de bus: Men vermoed dat de hulpvraag vooralsnog achterloopt bij het aanbod omdat ouderen minder op sociale media zitten. Daarom schuift een groeiend aantal mensen briefjes in brievenbussen waarin ze hun hulp aanbieden.
- Printservice: Alleeninkt wil de mensen helpen die verplicht thuis moeten zitten maar niet kunt printen. Zij sturen gratis alle printjes op via de post. Als bedankje kunt u via hen doneren aan het Rode Kruis.
- Heldnodig.nl: tool om hulp te vragen van een van de helden in de buurt, bijvoorbeeld voor de boodschappen. Uitgangspunt is om kwetsbare mensen te beschermen en hen met de belangrijke beroepen aan het werk te houden.
- App social distancing: moet uw telefoon laten trillen als iemand binnen een straal van 1,5 meter afstand van u komt. Een testversie van de 1Point5App voor Android is al beschikbaar, voor iPhones volgt deze binnenkort.
- Wij & Corona: hoe beleven senioren in Nederland deze uitzonderlijke tijden? Op dit online podium verzamelen Getoud en Leyden Academy hun verhalen en kunnen ouderen hun ervaringen te delen.
- Stichting Senior&Student: biedt kosteloos Coronahulp aan. Geef uw hulpvraag door en zij zoeken een student in de buurt voor begeleiding & gezelschap en noodzakelijke huishoudelijke hulp.
- Therapieland: biedt online een gratis zelfhulpmodule voor omgaan met corona stress in deze uitdagende en onzekere tijd.
- Theater in de Kamer: laat artiesten een #liedjevoorjou zingen in een persoonlijke video. Daarmee steekt u iemand een hart onder de riem. De € 25 gaat naar de artiesten en Stichting Vluchteling die uw steun ook hard nodig hebben!
- Young impact: biedt de challenge #opaap met de oproep een app-groep te starten met opa en oma inclusief die van je vrienden!
- Red je Boeketje: doneer bloemen aan een van de 120.000 ouderen in verzorgingstehuizen of stuur ze zelf aan iemand.
Alleszelf.nl plaatst alle initiatieven voor Coronahulp en relevante vrijwillige hulp in dit artikel als update én hier in de Keuzehulp. Tips kunt u doorgeven via deze aanmeldpagina.
Meer informatie over het coronavirus (COVID-19) in Nederland:
De maatregelen die de overheid heeft genomen zijn te vinden op de website van de Rijksoverheid. Voor informatie over het coronavirus verwijzen wij u naar de informatie en richtlijnen op de site van het RIVM. U kunt RIVM ook bellen met vragen over het coronavirus via 0800-1351. Dit telefoonnummer is dagelijks bereikbaar van 8:00 tot 20:00 uur. Uitbraken van het coronavirus in uw regio kunt u vinden op het Dashboard coronavirus.
Preventie en zelf testen op COVID-19
Op Thuisarts geven huisartsen ook tips hoe u corona kunt voorkomen, zoals in deze video over het coronavirus. Met de CoronaMelder-app helpt u besmetting voorkomen. U kunt inmiddels ook eenvoudig een sneltest kopen online. Met zo’n door de overheid goedgekeurde Corona zelftest, ook wel antigeenzelftest, test u zelf makkelijk, betrouwbaar en snel op COVID-19.
Help mee met uw tip voor coronahulp
We hopen dat wij met deze tips over coronahulp een bijdrage leveren aan het dragelijk doorstaan van deze uitzonderlijke periode. Laat graag uw extra tips achter onder dit bericht of gebruik dit formulier voor een vermelding om elkaar beter te helpen. Veel gezondheid én wijsheid!
Wilt u gratis updates ontvangen zoals dit artikel over coronahulp?
Klik hier en schrijf u in voor onze nieuwsbrief.
Ik verwacht zèker problemen bij het kunnen leveren van medicijnen. Veel grondstoffen komen uit China en moeten getransporteerd worden naar de landen waar geproduceerd wordt.
RADAR heeft inmiddels een poll verstuurd aan hun vaste achterban, met de vraag of er al opvallende corona-moeilijkheden te melden zijn.
Houd in ieder geval RADAR dus in de gaten en misschien de Consumentenbond, die zich m.i. voor zijn eigen betalende leden zou moeten inzetten.
Jan Slagter van de Omroep MAX bood op de radio ook hulp aan:
https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/familie-relatie/omroep-max-en-de-luisterlijn-slaan-handen-ineen-om-aandacht-te-vragen-voor-eenzaamheid-angst-en-zorgen-door-coronamaatregelen/
Van Radar een bericht over het hamsteren en de bestrijding van medicamenten …
https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/patienten-mogen-geen-extra-medicijnen-meer-bijbestellen/
Ook ZEMBLA heeft bericht over de komende tekorten van medicijnen:
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/alarm-over-medicijntekorten-door-coronavirus
Misschien tijdig via de behandelende arts voor recepten m.b.t. vooral medicijnen voor chronische behandelingen gaan zorgen …
Goedemiddag,,
Mijn man en ik 8o+ en 70+, wonen zelfstandig en proberen alles zelf te doen, wat steeds nog gelukt is.
Het stoort me echter enorm en ik denk veel ouderen, dat het ons onmogelijk gemaakt wordt om boodschappen te doen.
Wij houden ons strikt aan de regels. Echter hebben sommige supermarkt- ketens bedacht dat wij dan maar in alle vroegte tussen 7 en 8 verplicht worden de boodschappen te doen en daardoor om 6 uur op te staan.
Schandalig! Op dat moment zijn de versproducten nog niet in de winkel en andere voor ons hoog nodige producten, zijn door “graaiend “ Nederland nog steeds niet voorradig! Ik ben gelukkig zeer bedreven met internet, maar ook daar loop ik tegen de lamp, online bestellen bij 4 verschillende supermarkten, lukt al sinds 9 maart niet meer. Ik probeer het elke dag. Er wordt zelfs bij sommigen aangegeven, dat je direct om middernacht moet inloggen. Ook dat lukt niet. Ik probeer dus het e.a bij de kleinere winkels te kopen, maar dat is natuurlijk beperkt. Moet me verder nog van het hart, dat je bij AH, eerst voor 70 euro in moet vullen dat is minimaal, anders gaat het helemaal niet door en dit bedrijf wordt nu steenrijk!
Online afhalen lukt ook al lang niet meer. Natuurlijk zijn er lieve mensen in de buurt, die een boodschap willen doen, maar ik zou me nog steeds goed kunnen redden, het wordt me echt onmogelijk gemaakt door de supermarkten. Als het wel zou kunnen, zou ik iedere week á 10 dagen voor ons beiden genoeg in huis hebben, en hoef ik niemand lastig te vallen. Ik wil ze ook niet opzadelen met voor een week boodschappen halen. Iedereen heeft al voldoende problemen om zijn zichzelf door deze ellendig tijd te helpen. Het zou mooi zijn als ouderen koop uurtje ( voor diegenen die nog naar buiten mogen en kunnen) , tussen half 4 en half 5 s’ middags zou zijn , dan zijn er veel meer vakken bijgevuld. En laat Nederland nu eens stoppen met hamsteren! A- sociaal.
Vervelend bericht hè, normaal ben ik enorm positief, maar dit zit mij hoog.
Ik verwacht niet dat u hier iets aan kunt doen, maar wie weet.
Vriendelijke groet, Jeannet Lanting
Goede avond. Helemaal eens met mw. Lanting. Is AH er ook voor de ouderen en meer kwetsbaren ? Ja,’s morgens vroeg om 7 uur, de meest ongelukkige tijd die AH weliswaar goed uitkomt. Dus vroeg je bed uit en zo nodig thuiszorg afzeggen. Via internet bestellen ? Als alleenstaande oudere moet je wel voor minstens 70 euro iedere week bestellen. Wat een service !
Discriminatie van ouderen ingeroepen door eigenbelang van ondernemers, die vaak draaien op verdiensten van ouderen gewoon niet meer bezoeken.
En aangifte doen bij politie wegens bovengenoemde.
Ouderen weg zetten als belemmering voor de welvaart van anderen een grote schade.
Dit blijkt we vele jongeren gaan gewoon op vakantie zonder extra zorg die de Overheid vraagt en de piek is er weer in september Solidariteit als het uitkomt.
De website http://www.samenbeterthuis.nl biedt praktische videoinstructies met betrouwbare kennis en informatie over zorgvaardigheden en verplaatsingstechnieken.
Dat kan handig zijn als je in deze Corona tijd een naaste wil verzorgen.
Misschien als vrijwilliger of als familielid, mantelzorger.
Ik begrijp heel goed, dat de maatregelen, die door de overheid en ook de winkeliers, worden genomen veel ergernis en vragen oproepen!
Mijn man en ik (82 en 77) gaan altijd rond 18.00 uur boodschappen doen en komen nauwelijks mensen tegen in de winkels. En dat zijn meestal ook mensen, die er bewust voor kiezen op dat rustige tijdstip boodschappen te doen. Meestal is alles al en ook nog aanwezig en het is een keer gebeurd, dat een medewerker in het magazijn ging kijken en het artikel toch nog voor ons had met de opmerking: “We houden speciaal voor de ouderen uit de aanbiedingenfolder nog wat in het magazijn achter. Vraag er gerust naar!”
Probeer zelf in deze moeilijke tijden positiever tegen zaken aan te kijken. Je helpt elkaar, maar vooral jezelf ermee om er doorheen te komen.
Als je nog (relatief) jong bent, sta je niet altijd stil bij de beperkingen, waar de ouderen vaak tegenaan lopen. Kun je dit deze mensen kwalijk nemen? Nee, ook wij wisten jaren geleden niet, hoe het voelt om oud(er) te zijn, maar we kunnen het wel begrijpelijker maken voor deze mensen door ons voorbeeld van positieve aandacht en aandeel in de maatschappij!
Want wat zouden bedrijven, organisaties en verenigingen zijn zonder onze vrijwillige inzet? En eigenlijk weten ze dat ook heel goed!
We hebben elkaars optimisme hard nodig!
In omgeving Doorn, Maarn, Zeist en Wijk bij Duurstede is het mogelijk om de gezelligheid in te schakelen van de jongeren van Stichting Jord.
Stichting Jord staat in het teken van het verlichten van het gevoel van eenzaamheid onder ouderen (thuiswonend en in woonzorgcentra). Wij leiden schoolgaande jeugd op en geven hen een betekenisvolle bijbaan. Jongeren die werken bij Stichting Jord zijn ook wel ‘aandachtschenkers’. Zij schenken namelijk letterlijk aandacht. Dit doen zij aan ouderen die hier behoefte aan hebben. Ze gaan samen wandelen, spelen een spelletje, gaan een ijsje halen of hebben gewoon een goed gesprek.
Andersom werkt het ook: ouderen leveren een enorme bijdrage aan de sociaal-maatschappelijke ontwikkeling van de jongeren. Ze vertellen over hun hobby’s, carrière of bijzondere dingen die ze in hun leven hebben gedaan.