Coronahulp ouderen: tips om thuis voor te blijven

coronahulpVoor heel Nederland heeft de overheid maatregelen genomen om de verspreiding van het coronavirus (COVID-19) tegen te gaan. Dit is gebaseerd op advies van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Met deze maatregelen om het coronavirus in te dammen en te bestrijden ontstaat er voor kwetsbare groepen een lastige situatie. Zeker voor de ouderen die thuis willen of moeten blijven en minder bezoek en aandacht krijgen. Alleszelf.nl geeft graag de mogelijke coronahulp weer voor ouderen en hun mantelzorgers, naasten en hulpverleners. Zo hopen we gevoelens van eenzaamheid te bestrijden en wensen wij dat u deze uitzonderlijke periode zo veilig en goed als mogelijk doorkomt.

Coronahulp: tips voor thuisblijvers

Hieronder geven we de mogelijkheden aan die u op Alleszelf.nl kunt vinden naast speciale initiatieven voor coronahulp. Weet u er meer? Laat dit dan weten onder dit bericht. Zo helpen we elkaar! Dit bericht voorzien we dan ook sinds 15 maart 2020 regelmatig van updates. Tot slot verwijzen we graag naar de reguliere kanalen als u meer wilt weten over de actuele maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus. Maar ook over de huidige situatie en veelgestelde vragen en antwoorden.

Tip 1: Vrijwillige coronahulp

vrijwilligersportalenBekijk de mogelijkheid van burenhulp oftewel het bekende ‘noaberschap’ voor een helpende hand (tot aan de voordeur). Als u niet altijd buren, familie en vrienden om hulp kunt of wilt vragen zijn er gelukkig in Nederland veel vrijwilligers die voor u willen klaarstaan. Ontdek deze belangrijkste online marktplaatsen om een vrijwilliger te vinden. Voor uzelf of vanuit uw rol als mantelzorger of hulpverlener. Neem de contactmaatregelen van het RIVM wel goed in acht.

Tip 2: Boodschappenservice

boodschappenserviceAls boodschappen doen lastiger wordt, kunt u gebruik maken van de service van verschillende supermarktketens om de boodschappen thuis te laten bezorgen. Daarbij heeft u de keuze om alle boodschappen, inclusief de verse, te laten bezorgen. Of u beperkt zich tot de (te) zware, langer houdbare boodschappen. U moet dan wel achter de computer uw boodschappen uitzoeken en in de digitale winkelwagen plaatsen. Wanneer u een standaardlijstje met boodschappen heeft, is dat echter gauw gebeurd. Natuurlijk kunt u ook ook op afstand laten helpen om de boodschappen online te bestellen. Gebruik onze Keuzehulp voor de boodschappenservice die u past:

Boodschappenservice zoeken, vergelijken en vinden >>

Tip 3: Maaltijdservice aan huis

maaltijdservice aan huisGaat het koken even niet of gewoonweg niet meer? Eén van de oplossingen is dan om maaltijden aan huis te laten bezorgen. De horeca, traiteurs, keurslagers én bezorgplatforms verzorgen deze service aan huis. Voor regelmatig gebruik tot op de hoogste leeftijd is de tafeltje dekje-dienst en speciale kant- en klare maaltijdservice het meest geschikt. De beste keuze is aan u: vergelijk ook al deze mogelijkheden aan huis in onze Keuzehulp:

Maaltijdservice zoeken, vergelijken en vinden >>

Tip 4: Digitaal contact

social-media-tips-ouderenVia internet op uw computer of smartphone zijn er nieuwe manieren om te communiceren. Zo kunt: u méér dan de traditionele post en telefoon gebruiken om met andere mensen in contact te zijn. Hieronder wat tips, ook uit onze tien social media tips:

Beeldbellen: via de camera van uw computer of telefoon gaat u een gratis gesprek aan met een ander en u kunt die persoon dan ook op uw scherm zien. Zo houdt u contact met uw familie en vrienden. Programma’s die u hiervoor goed kunt gebruiken zijn SkypeFacetime (voor Apple-gebruikers), Whatsapp en Messenger (beide van Facebook) of Google Hangouts.

Appen: voer een gesprek met een ander door het over en weer typen van tekst tussen uzelf en een of meer anderen. Dit chatten is ook ideaal om ‘groepsgesprekken’ te voeren met bijvoorbeeld de buurt via een speciale corona-groep voor de buurt of de straat. Kijk zo ook samen tv met de telefoon aan uw oor of deel foto’s en filmpjes met elkaar.Veel gebruikt zijn Whatsapp en Messenger van Facebook.

Platforms op internet: er zijn verschillende digitale platforms om digitaal contact te onderhouden.

Stamtafel: anders dan bij andere berichten-apps en platforms, is uw privacy een doel op zich bij de Stamtafel. Op deze digitale ontmoetingsplek van de Ledenvereniging kunt u een praatje maken met de buurvrouw. Maar ook foto’s delen met de (klein)kinderen en beeldbellen over de hele wereld. Gezellig, veilig en handig!

Virtueel museumbezoek: bezoek musea wereldwijd gewoon online. We vonden in een artikel van People deze 12 mooiste digitale rondleidingen.

Tip 5: Telefoondiensten

telefoondienst coronahulp lijnVoor meer aanspraak en contact kunt u ook gebruik maken van een hulplijn. Het hangt er vanaf of u (dringend) behoefte heeft om een lastige situatie te bespreken, of dat u liever regelmatig gebeld wordt voor een gesprek.

Reguliere telefoondiensten: deze service zorgt ervoor dat u dagelijks of wekelijks gebeld wordt. U kunt dan ook laten weten hoe het met u gaat. Als u onverhoopt niet kunt opnemen kunnen sommige diensten hulp inroepen. Lees hier meer over deze gratis en betaalde telefoondiensten.

ANBO-telefoonlijn: deze ouderenbond heeft een speciale ANBO-telefoonlijn geopend voor ouderen die zich zorgen maken over het coronavirus of graag een praatje willen maken.

KBO-PCOB-infolijn: deze ouderbond heeft een speciale Ouderen-Infolijn opgezet. Voor al uw corona-vragen, een luisterend oor of een praatje. Maar ook of overleg en (kleine) afdelingsbijeenkomsten door kunnen gaan.

Rode Kruis Hulplijn: deze telefoonlijn voor kwetsbaren is voor mensen in quarantaine en thuisisolatie. Zij kunnen er hun verhaal kwijt en advies of extra hulp vragen. Via een formulier kunt u ook direct een hulpvraag doorgeven ook voor de boodschappen. Een vrijwilliger van het Rode Kruis komt dan binnen 48 uur (aan de voordeur) langs. Daarnaast kunnen vrijwilligers zich melden voor een Rode Kruis netwerk om anderen te helpen.

Helpdesk Welkom Online: deze gratis helpdesk van het Ouderenfonds is speciaal opgezet vanwege het coronavirus. Zij organiseren dit samen met VodafoneZiggo omdat online contact nu nog belangrijker is. U krijgt er telefonische hulp voor online en digitale vragen. Denk aan uitleg over videobellen en contact houden via social media. Maar ook hoe u online spelletjes speelt met anderen. Zo nodig verwijst men naar de laatste informatie over het coronavirus.

Omroep MAX en de Luisterlijn: vragen in een campagne aandacht voor eenzaamheid, angst en zorgen door Coronamaatregelen. De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar. Iedereen die zich alleen voelt, zorgen maakt of ligt te piekeren kan terecht. 1.500 getrainde vrijwilligers zitten het hele jaar door, elke dag van de week klaar met een luisterend oor of voor een goed gesprek.

Tip 6: Online bibliotheek

bibliotheekDoor de corona-maatregelen zijn ook veel bibliotheken gesloten en alle activiteiten geannuleerd. Dat komt niet goed uit met de extra tijd thuis… Gelukkig biedt de online Bibliotheek toegang tot een wereld aan kennis met de mooiste e-books en luisterboeken. Maak online kennis met de luisterboeken, boekenbezorging, en e-boeken van de openbare bibliotheek. Ontdek hier de online leesmogelijkheden.

Tip 7: Vitaal blijven

geheugenspelletjesGebruik de extra tijd thuis om vitaal te blijven met deze beweegtips, goede voeding en online sociaal contact. Olga Commandeur biedt een trainingsschema en -tips op Heel Nederland Thuis in Beweging samen met archiefuitzendingen van Nederland in Beweging. Zo kunt u elke dag thuis nieuwe oefeningen doen. Train ook regelmatig de hersenen: ‘braintrainen’ heet dat. Met deze geheugenspelletjes traint zich in het beter onthouden. Sommige games kunt u ook op afstand met elkaar spelen!

 

Tip 8: Kaartje of bloemetje sturen

kaartje sturen coronahulpHet is altijd al leuk als er een handgeschreven brief of een ansichtkaart op de deurmat valt. Zeker nu zal het voelen als een attente wijze van contact. Mogelijke eenzaamheid wordt zo ook minder gevoeld. Lees meer over onze zes leuke ideeën om een kaartje te sturen. Doen hoor! Extra verrassend: verstuur een bloemetje met een kaartje.

Tip 9: Personenalarmering

De momenten dat ouderen langer thuis zijn, zijn helaas toegenomen. Personenalarmering zorgt voor meer persoonlijke veiligheid in deze situatie:

Personenalarmering vergelijken >>

Tip 10: Initiatieven en oproepen voor coronahulp

  • ANBO: vraagt iedereen die dat wil een lieve videoboodschap te maken om ouderen een hart onder de riem te steken. De ANBO vroeg ons ook, zie hieronder. Doet u ook mee? Maak een lief vlogje, post het op social o.v.v. #hartonderderiem en mail uw vlog dan naar ANBO Hart onder de riem
  • De KBO-PCOB: doet naast haar infolijn de oproep elkaar via andere kanalen op te blijven zoeken. Bel elkaar, stuur een kaartje, houd elkaar op de hoogte.
  • Het Ouderenfonds: roept eveneens op tot waardevol contact op afstand, zoals met een kaartje of telefoontje.
  • Corona Quarantaine Contact: de omroepen KRO-NCRV brengen mensen graag met elkaar in contact. Via deze actiepagina kunt u het aangeven als u gebeld wilt worden.
  • Social media: op social media plaatsen mensen hun hulpvraag of hulpaanbod met de #coronahulp hashtag. In Facebook-buurtgroepen komen steeds meer oproepjes van mensen die vragen waar ze bij kunnen helpen. In Amsterdam is er bijvoorbeeld een speciale groep voor coronahulp in het leven geroepen: Amsterdam Corona Help. Bekijk hier alle hulpgroepen voor coronahulp op Facebook. Voor Rotterdammers is er een Twitteraccount Mutual aid Rotterdam.
  • Briefjes in de bus: Men vermoed dat de hulpvraag vooralsnog achterloopt bij het aanbod omdat ouderen minder op sociale media zitten. Daarom schuift een groeiend aantal mensen briefjes in brievenbussen waarin ze hun hulp aanbieden.
  • Printservice: Alleeninkt wil de mensen helpen die verplicht thuis moeten zitten maar niet kunt printen. Zij sturen gratis alle printjes op via de post. Als bedankje kunt u via hen doneren aan het Rode Kruis.
  • Website ‘Gewoon mensen die mensen willen helpen’:  Vier studenten hebben deze website voor vraag en aanbod van hulp in het leven geroepen. Zij roepen mensen die een handje kunnen gebruiken op zich aan te melden.
  • Match-app: We Helpen introduceert Whapp, een app die het -zeker nu- makkelijk maakt om elkaar in de buurt te helpen.
  • NLvoorelkaar: verzamelt vraag en aanbod voor coronahulp op één plek via een aparte corona-actiepagina. Deze hulp vragen en aanbieden is gratis voor maatschappelijke organisaties en particulieren. Een oproep plaatsen voor hulp bij boodschappen of maaltijden kan natuurlijk ook.
  • Omroep EO: biedt het hulpplatform #niet alleen. U kunt bellen of mailen voor een luisterend oor, een hulpvraag of -aanbod. Eén van de samenwerkende organisaties stuurt deze door naar een lokale organisatie of kerk in de buurt.
  • Heldnodig.nl: tool om hulp te vragen van een van de helden in de buurt, bijvoorbeeld voor de boodschappen. Uitgangspunt is om kwetsbare mensen te beschermen en hen met de belangrijke beroepen aan het werk te houden.
  • Corona Community Care: een nieuw gratis ondersteuningsplatform door GoodUp matcht hulpverzoeken met mensen die coronahulp bieden.
  • Boodschappenuurtje ouderen: ingesteld door een aantal supermarkten om de drukke tijden te kunnen mijden. Naast verschillende Jumbo-filialen (lokaal te checken) opent ook Albert Heijn de winkeldeuren tussen 7.00 en 8.00 uur voor 70-plussers. Speciale seniorentijden zijn er ook door de weeks bij de geschikte Lidl-winkels met een aparte kassa voor ouderen tussen 9.00 uur en 11.00 uur. Daar waar te weinig kassa’s zijn, komt een voorrangskassa voor ouderen, op werkdagen de hele dag geopend. Zie ook deze video over het winkeluurtje voor ouderen.
  • Oud Geleerd Jong Gedaan: wil ouderen nu toch bereiken en wat afleiding bieden. Hun interactieve colleges willen zij graag online gaan aanbieden. Studentdocenten zetten dan het brein flink aan het werk. Het aanbod is divers, van strafrecht, tot de Griekse oudheid en van kunstgeschiedenis, tot biologie. Steun hier dit idee voor Online Colleges door studenten, voor ouderen.
  • App social distancing: moet uw telefoon laten trillen als iemand binnen een straal van 1,5 meter afstand van u komt. Een testversie van de 1Point5App voor Android is al beschikbaar, voor iPhones volgt deze binnenkort.
  • Wij & Corona: hoe beleven senioren in Nederland deze uitzonderlijke tijden? Op dit online podium verzamelen Getoud en Leyden Academy hun verhalen en kunnen ouderen hun ervaringen te delen.

Alleszelf.nl plaatst alle initiatieven voor Coronahulp gratis in dit artikel als update én in de Keuzehulp. Vul er als trefwoord ‘coronahulp’ in voor het totaaloverzicht. Tips kunt u gratis doorgeven via deze aanmeldpagina.

Meer informatie over het coronavirus (COVID-19) in Nederland:

coronahulp rijksoverheid

aanscherping maatregelen 23-3-20

Meer informatie: De maatregelen die de overheid heeft genomen zijn te vinden op de website van de Rijksoverheid. Voor informatie over het coronavirus verwijzen wij u naar de informatie en richtlijnen op de site van het RIVM. U kunt RIVM ook bellen met vragen over het coronavirus via 0800-1351. Dit telefoonnummer is dagelijks bereikbaar van 8:00 tot 20:00 uur. Op Thuisarts geven huisartsen tips hoe u corona kunt voorkomen, ook in deze video.

Help mee met uw tip voor coronahulp

We hopen dat wij met deze tips over coronahulp een bijdrage leveren aan het dragelijk doorstaan van deze uitzonderlijke periode. Laat graag uw extra tips achter onder dit bericht of gebruik dit formulier voor een vermelding om elkaar beter te helpen. Veel gezondheid én wijsheid!

Wilt u gratis updates ontvangen zoals dit artikel over coronahulp?
Klik hier en schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

5 reacties op “Coronahulp ouderen: tips om thuis voor te blijven
  1. hans schreef:

    Ik verwacht zèker problemen bij het kunnen leveren van medicijnen. Veel grondstoffen komen uit China en moeten getransporteerd worden naar de landen waar geproduceerd wordt.

    RADAR heeft inmiddels een poll verstuurd aan hun vaste achterban, met de vraag of er al opvallende corona-moeilijkheden te melden zijn.

    Houd in ieder geval RADAR dus in de gaten en misschien de Consumentenbond, die zich m.i. voor zijn eigen betalende leden zou moeten inzetten.

  2. kritikaster schreef:

    Van Radar een bericht over het hamsteren en de bestrijding van medicamenten …

    https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/patienten-mogen-geen-extra-medicijnen-meer-bijbestellen/

  3. kritikaster schreef:

    Ook ZEMBLA heeft bericht over de komende tekorten van medicijnen:

    https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/alarm-over-medicijntekorten-door-coronavirus

    Misschien tijdig via de behandelende arts voor recepten m.b.t. vooral medicijnen voor chronische behandelingen gaan zorgen …

  4. J.Lanting schreef:

    Goedemiddag,,
    Mijn man en ik 8o+ en 70+, wonen zelfstandig en proberen alles zelf te doen, wat steeds nog gelukt is.
    Het stoort me echter enorm en ik denk veel ouderen, dat het ons onmogelijk gemaakt wordt om boodschappen te doen.
    Wij houden ons strikt aan de regels. Echter hebben sommige supermarkt- ketens bedacht dat wij dan maar in alle vroegte tussen 7 en 8 verplicht worden de boodschappen te doen en daardoor om 6 uur op te staan.
    Schandalig! Op dat moment zijn de versproducten nog niet in de winkel en andere voor ons hoog nodige producten, zijn door “graaiend “ Nederland nog steeds niet voorradig! Ik ben gelukkig zeer bedreven met internet, maar ook daar loop ik tegen de lamp, online bestellen bij 4 verschillende supermarkten, lukt al sinds 9 maart niet meer. Ik probeer het elke dag. Er wordt zelfs bij sommigen aangegeven, dat je direct om middernacht moet inloggen. Ook dat lukt niet. Ik probeer dus het e.a bij de kleinere winkels te kopen, maar dat is natuurlijk beperkt. Moet me verder nog van het hart, dat je bij AH, eerst voor 70 euro in moet vullen dat is minimaal, anders gaat het helemaal niet door en dit bedrijf wordt nu steenrijk!
    Online afhalen lukt ook al lang niet meer. Natuurlijk zijn er lieve mensen in de buurt, die een boodschap willen doen, maar ik zou me nog steeds goed kunnen redden, het wordt me echt onmogelijk gemaakt door de supermarkten. Als het wel zou kunnen, zou ik iedere week á 10 dagen voor ons beiden genoeg in huis hebben, en hoef ik niemand lastig te vallen. Ik wil ze ook niet opzadelen met voor een week boodschappen halen. Iedereen heeft al voldoende problemen om zijn zichzelf door deze ellendig tijd te helpen. Het zou mooi zijn als ouderen koop uurtje ( voor diegenen die nog naar buiten mogen en kunnen) , tussen half 4 en half 5 s’ middags zou zijn , dan zijn er veel meer vakken bijgevuld. En laat Nederland nu eens stoppen met hamsteren! A- sociaal.
    Vervelend bericht hè, normaal ben ik enorm positief, maar dit zit mij hoog.
    Ik verwacht niet dat u hier iets aan kunt doen, maar wie weet.
    Vriendelijke groet, Jeannet Lanting

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Langer en beter zelfstandig wonen
Zoek direct een dienst in de buurt of aan huis: