[Gastbijdrage] Herkent u dit? U denkt dat uw oudere vader of moeder, partner of verwante hulp kan gebruiken om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen, maar hij of zij wil helemaal geen hulp accepteren. Maak dan kennis met deze zes manieren waarmee u wellicht weerstand kunt overwinnen (of accepteren).
Signalen
Rekeningen stapelen zich op, uw oudere vader of moeder, partner of verwante wil het huis niet verlaten, verliest interesse in eten en drinken, laat eten aanbranden, verzorgt zich slecht, het huis wordt slonzig, kan niet meer goed autorijden, mist afspraken of toont symptomen van depressie. Dit zijn allemaal signalen die erop wijzen dat een senior wellicht hulp kan gebruiken.
Weerstand overwinnen: zes manieren
U ziet de signalen dat een ouder iemand hulp kan gebruiken en biedt aan om die hulp te leveren of te organiseren. Maar soms wordt die hulp niet geaccepteerd, bijvoorbeeld omdat de oudere bang is om een last te worden of zijn/haar zelfstandigheid te verliezen. Wat kunt u dan doen? In onze praktijk hebben wij zes manieren ontdekt die kunnen helpen om ervoor te zorgen dat hulp wellicht wél wordt geaccepteerd.
1. Begrijp de weerstand
Vraag uw ouder of dierbare waarom hij of zij zich verzet. “Mama, ik heb gemerkt dat je je steeds verzet als ik voorstel dat iemand je komt helpen. Waarom doe je dat?” Vaak beseffen oudere volwassenen niet dat ze iedere vorm van hulp en ondersteuning weerstaan.
2. Licht uw doelen toe
Herinner de persoon eraan dat u beide hetzelfde wil. Leg uit dat hulp kan helpen om langer thuis te blijven wonen en zich zekerder te voelen.
3. Gebruik voorbeelden
U kunt ook voorbeelden gebruiken om nut en noodzaak van het inschakelen van hulp toe te lichten. Denk bijvoorbeeld aan het laten aanbranden van pannen, ontbrekende medicijnen of valpartijen in huis. Deze situaties kunt u voorleggen om uw bezorgdheid te uiten.
4. Licht uw eigen situatie toe
Het kan ook helpen om een openhartig gesprek te voeren over de gevolgen die uw zorg voor hem of haar heeft op uw eigen leven. Vaak begrijpen ouderen niet hoeveel tijd iemand aan hen moet besteden. Als het voor u zwaar is om voor iemand te zorgen, dan kunt u vragen om zaken te regelen die uw leven makkelijker zullen maken. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat er extra hulp wordt ingeschakeld. Gebruik de zin: “Ik zou me veel beter voelen als ik wist dat je meer hulp kreeg, iemand die je boodschappen doet, iemand die je naar de apotheek brengt, iemand die hier is als ik er niet ben.”
5. Roep hulp van buitenaf in
Als de relatie of communicatie met uw oudere vader, moeder of verwante verslechtert, dan kunt u hulp inroepen van buitenaf. U kunt bijvoorbeeld een ander familielid of een goede vriend om ondersteuning. vragen. Als u geen vooruitgang boekt, dan is het misschien beter dat iemand buiten de familie, zoals een zorgverlener, met hen praat. U kunt bijvoorbeeld een mantelzorgondersteuner via de gemeente inschakelen of een mantelzorgmakelaar bij de hand nemen. Als er sprake is van dementie, dan kunt u het beste de huisarts inschakelen.
6. Respecteer de beslissing
Soms zult u het niet eens zijn met de beslissing van degene voor wie u wilt zorgen – en dat is goed. Zolang het beoordelingsvermogen van uw oudere vader, moeder, partner of verwante op orde is, is het belangrijk om respect te hebben voor zijn of haar keuzes, hoe moeilijk dat ook is. Alleen als uw dierbare weerstand blijft bieden en een gevaar is voor zichzelf kunt u bewindvoering overwegen, waarover u hier (op Alleszelf.nl) en hier (bij de Rijksoverheid) meer kunt lezen.
Meer tips en uw ervaringen?
Kent u nog andere manieren om een oudere zorgvrager te overtuigen om hulp te accepteren of om hier mee om te gaan? Wat zijn uw ervaringen met weerstand overwinnen? Laat uw reactie hieronder achter. We zijn heel benieuwd!
Wilt u elke 2 weken een gratis update ontvangen zoals dit artikel over weerstand overwinnen? Klik hier en schrijf u in voor onze nieuwsbrief.
Goede tips Bas!
Ik ben dit als zzp ‘er zorg en begeleiding ook vaak tegengekomen. Ik snap dit ook heel goed: je kent iemand nog niet en die komt wel ineens in jouw privacy-sfeer. Misschien gaat ze wel vertellen wat ik wel of niet moet doen. (Die heb je ook hoor).
Hierbij nog wat tips uit eigen praktijk:
Ik kom altijd zelf. Ik ben tenslotte de persoon met wie hij/zij te maken krijgt. We kijken van beide kanten of er een klik is. Dus geen intake met papieren invullen(komt later wel).
1e Keer is altijd geheel vrijblijvend.
Vaak is een van de kinderen erbij, om event. e.e.a. te verduidelijken.
Soms duurt het wat langer voordat je het vertrouwen hebt. Tast dit af, neem er de tijd voor en doe niets overhaast.
Vraag en overleg of je iets mag doen en zeg altijd van tevoren wat je gaat doen . Soms werkt humor ook heel goed.
Ik heb bij iemand gewerkt die aanvankelijk erg bang was dat hij de regie moest overdragen aan mij. Het heeft wel 2 paar maanden geduurd voordat ik zijn vertrouwen had. Toen hij uiteindelijk naar een verzorgingstehuis ging herinnerde hij zich mij als zijn vriendin. Een mooier compliment kun je toch niet krijgen!
p.s. Ik ga eind augustus verhuizen naar Vorden (bij Zutphen) en zoek in die omgeving naar opdrachten (PGB of particulier)
Goede tips Bas,
Soms is het ook handig om te benoemen wat de client nog allemaal wel kan en uitleggen dat iedereen zijn beperkingen heeft waar hij hulp bij nodig heeft en dit te staven met voorbeelden.
Dit maakt het accepteren wellicht wat minder ingrijpend en beladen
Heel interessant!
Wij hebben hier laatst ook een artikel aan gewijd met wat aanvullende tips op die van jou, Bas. Wellicht hebben anderen hier nog iets aan: https://www.zembro.com/nl-NL/tijd-voor-personenalarmering/
Als begeleidster voor ouderen vind ik het goed om door dit artikel er nog eens over na te denken. Ik wil graag aanstippen dat het kan helpen om je te verplaatsen in je ( aanstaande) cliënt. Het wordt snel duidelijk wat je practisch het beste kunt doen.
In de postcodegebieden 2901 of 4284 kan ik nog een opdracht aannemen. Kennismaken is vrijblijvend.