Betaalde diensten voor ouderenWilt en kunt u als oudere of mantelzorger betalen voor diensten? Dan kunt u op steeds meer online marktplaatsen zoeken naar een  hulpverlener die bij u past. Na het overzicht van alle marktplaatsen voor vrijwilligers, zet Alleszelf.nl nu de marktplaatsen voor betaald aanbod op een rij: waarin verschillende de platforms en welke zou ú kiezen?

Het gaat om de volgende platforms:

Ga direct naar het overzicht van alle marktplaatsen

Verantwoording

In dit bericht geeft Alleszelf.nl een ‘quick review’ van elke marktplaats, met een eerste indruk vanuit het perspectief van een mantelzorger die hulp zoekt voor een oudere vader of moeder. Het onderzoek is geen officieel, gestructureerd onderzoek en ook niet gebaseerd op eigen ervaring met de aanbieders. Hoewel de gebruiksvriendelijkheid soms aan bod komt, richt dit bericht zich vooral op de functie en inhoud van elke marktplaats: wat kan ik er mee?

BeterThuis: “marktplaats voor de ouderenzorg”

Beter Thuis De startpagina van BeterThuis maakt een ‘klassieke indruk’ met een schemerlamp en krulletters in het logo. BeterThuis laat zorgvragers op postcodeniveau zoeken en kiezen uit individuele ‘thuishelpers’. De beschikbare categorieën zijn schoonmaak & huishouden, diensten aan huis (o.a. thuiskapper, gezelschap, manicure), onderhoud aan huis, vervoer & begeleiding en verzorging. Daarbij kunnen mensen ook aangeven of een thuishelper speciale ervaring moet hebben met dementie, psychosomatiek/psychiatrie, rouw of traumaverwerking.

Het zoeken werkt eenvoudig, hoewel een vraagteken bij de resultaten gesteld kan worden: een voorbeeldzoek-actie naar een ‘hondenuitlaat’ in Den Haag levert zelfs mensen uit Amsterdam en Rotterdam op. Het aantal ingeschreven thuishelpers lijkt dus beperkt te zijn. Van elke thuishelper is een overzichtelijk profiel beschikbaar, inclusief opleidingsniveau, hobby’s, referenties en beschikbaarheidsgegevens. Alleen de contactgegevens ontbreken: een zorgvrager moet €10,00 betalen om deze gegevens te ontvangen om zélf tot afspraken over de dienstverlenging en vergoeding te komen. Een andere mogelijkheid is om BeterThuis het zoeken en vinden te laten verzorgen. Dit kan voor €75 per kandidaat of €150 voor drie kandidaten. Kortom: op een relatief eenvoudige manier is het mogelijk via BeterThuis een dienstverlener-aan-huis te vinden. Het beschikbare aanbod lijkt nog beperkt en je moet wel van een ‘gokje houden’ om telkens €10,00 te betalen om contact te kunnen leggen met een kandidaat-dienstverlener.

De Zorgbalie: “thuis wonen zonder zorgen”

de ZorgbalieDe homepage van de Zorgbalie oogt fris en maakt duidelijk dat op allerlei manieren aanbod gevonden kan worden: telefonisch, per email en via de website. Door te kiezen voor ‘dienstenportaal’ komt een veelheid van diensten in allerlei categorieën in beeld: mantelzorg, gezondheid & zorg, hulp in huis, zakelijke diensten, wonen, mobiliteit & vervoer, vrije tijd & reizen en diensten aan huis. Selectie van een dienst geeft meer informatie (maar nergens een naam van een leverancier of informatie over prijzen) en eindigt altijd met een webformulier voor ‘aanvraag informatie of offerte voor een dienst’. Ook spreekt elke pagina over ‘alles uit de eigen regio’, hoewel ik nergens op ‘regio’ kan zoeken.

Ik kan nergens zelf rechtstreeks een dienstverlener kiezen; het is blijkbaar de bedoeling om dit via De Zorgbalie te laten lopen. Ook is sprake van een Zorgbalie-pas; het is mij niet direct duidelijk wat ik daarmee kan of moet. De Zorgbalie biedt ook een webwinkel waar veel verschillende soorten producten gekocht kunnen worden, zoals telefoontoestellen, douchezitjes, domotica en sleuteloplossingen. Deze producten zijn wél geprijsd, direct te bestellen en te vinden op thema (veilig wonen, persoonlijke verzorging, comfortabel wonen, communicatie, reizen & lifetstyle en robots), woonruimte (zoals toegang, woonkamer, slaapkamer, keuken) en beperking (beperkte mobiliteit, rolstoelgebruik, dementie, eenzaamheid, COPD & allergie, epilepsie, slechthorend en slechtziend).

Per saldo: het aanbod van De Zorgbalie is zeer breed. Dat maakt het mogelijk om hier een ‘one stop shop’ van te maken. Ook de verschillende manieren om contact te leggen met De Zorgbalie spreekt aan. De regionale betekenis van De Zorgbalie is echter onduidelijk, net zoals de prijzen van diensten. Ook is het niet mogelijk om alles geheel zelfstandig te doen, maar dat is waarschijnlijk juist de bedoeling van De Zorgbalie.

Dinst: “betrouwbare diensten aan huis”

DinstTot voor kort heette deze partij ‘WeZorgen’, maar nu is het ‘Dinst‘ (eerder presenteerde Alleszelf.nl een uitgebreide review van WeZorgen). Dinst biedt de mogelijkheid te zoeken naar diensten in vijf hoofdcategorieen: klussen aan huis, uiterlijke verzorging, gezondheid, huishoudelijk en ‘overig’ (inclusief administratie, computerhulp en veiligheid). Op dit moment zijn vijf regio’s actief: Amsterdam, Eemland, Haaglanden, Haarlem en het Gooi.

Zoeken en selecteren leidt tot een profiel van een dienstverlener met een persoonlijke omschrijving, een prijsindicatie en klantbeoordelingen. Belangrijk onderdeel is een video-presentatie van elke dienstverlener: hij of zij spreekt de zorgvrager toe en stelt zich voor. Na het doorgeven van de eigen naam, het mailadres en het telefoonnummer ontvangt de zorgvrager de contactgegevens om zelf afspraken met de dienstverlener te maken. Per saldo werkt Dinst heel eenvoudig; de persoonlijke presentatie van elke dienstverlener is uniek en zonder kosten kan iemand zelf afspraken maken met een dienstverlener. Nu is het wachten op uitbreiding tot meer regio’s.

LekkerLeven: “omdat het kan”

LekkerLevenDe site van LekkerLeven ziet er fris uit. LekkerLeven biedt 39 soorten diensten aan, waaronder huishoudelijke hulp, kapper-aan-huis, administratie en maaltijdservice. De diensten zijn alleen te gebruiken door lid te worden voor €60 per jaar. Na het kiezen van een soort dienst, het invullen van de gewenste ‘datum van uitvoer’ en de postcode komt een overzicht van aanbieders in beeld. Per aanbieder staat een korte omschrijving, inclusief een ‘rapportcijfer’ en een indicatie van stiptheid, accuratesse, tempo en vriendelijkheid. Ik kan tot vijf aanbieders selecteren. Deze krijgen vervolgens mijn gegevens om contact met met op te nemen en afspraken te maken voor het uitvoeren van een dienst. Soms staat een ‘vaste prijs’ aangegeven, maar meestal staat daarover niets. Vervolgens moet ik ‘wachten’ totdat de aanbieder(s) contact met me opnemen. Per saldo ziet LekkerLeven er compleet uit en kan ik zelf kiezen uit meerdere aanbieders. Informatie over de prijs ontbreekt vaak en uiteindelijk moet ik ‘afwachten’ totdat ik wel of niet gebeld word.

NB: LekkerLeven werkt ook voor andere organisaties, bijvoorbeeld voor zorgverzekeraars Univé, VGZ, IZA en zorgaanbieders STMG, De Zorgboog en Corona. Op de websites van deze organisaties, die er soms heel anders uitzien, kunt u ook diensten regelen. Feitelijk worden deze door LekkerLeven georganiseerd. Het voordeel is dat u in veel gevallen geen lid van LekkerLeven hoeft te worden en lidmaatschapsgelden uitspaart. Check op deze pagina de partners via wie u óók LekkerLeven-diensten kunt bestellen.

Prodizo: “kies met zorg”

ProdizoProdizo presenteert zich als “dé vergelijkingssite van producten en diensten in de zorg” (de afkorting staat voor Producten en diensten in de zorg). Diensten zijn beschikbaar in vijf categorieën (behandeling, welzijn, wonen, zorg en service) en producten in twee categorieën (veiligheid en informatieve producten). Het aanbod kan via een ‘vrij zoekveld’ of via trefwoorden gezocht worden en gefilterd op postcode en prijs. H

et overzicht met ‘aanbod’ toont per dienst een prijs, waarna voor ‘meer informatie’ of ‘vergelijken’ gekozen kan worden. Dit ‘vergelijken’ toont een tabel met detailinformatie om te kunnen kiezen. Om gebruik te maken van een dienst moet je naar de website van een aanbieder gaan en zelf contact leggen. Het beschikbare aanbod lijkt erg beperkt te zijn (ik krijg de hele tijd ZINN als aanbieder!) en gericht op Drenthe. Per saldo is het ‘vergelijken van diensten’ en het geven van prijsinformatie een goede opzet, maar lijkt Prodizo nog van beperkte waarde door het ontbreken van voldoende aanbod.

Wijzelf: “vertrouwd dichtbij”

Wijzelf

Via Wijzelf is het mogelijk om per stad diensten te vinden. Momenteel kan dat alleen in Zoetermeer. Via vijf keuzes (soort hulp; man of vrouw; dagen; uurtarief; taalvoorkeur) komt een lijst met hulpverleners naar voren. Het gaat daarbij om individuele hulpverleners die zich bij Wijzelf hebben aangesloten. Hulp is beschikbaar in vijf categorieën (huishoudelijke hulp, klussen in/om huis, tuinklussen, burenhulp en persoonlijke verzorging). Een korte introductie en de uurprijs per hulpverlener zijn direct zichtbaar.

Om meer informatie te zien en aanbieders te kunnen benaderen moet je lid worden van Wijzelf. Dat kan alleen als je woont of hulp zoekt namens iemand in de betrokken gemeente, met een recente foto van je gezicht, je Burger Service Nummer en een bankrekeningnummer. Deze aanmelding maakt het karakter van Wijzelf duidelijk: het is niet ‘slechts’ een marktplaats, maar ook een coöperatie. Lidmaatschap kost €20 per jaar. Per saldo: het zoeken en selecteren van een individuele hulpverlener via Wijzelf is heel makkelijk. Wijzelf wordt interessant als het in veel meer steden beschikbaar is. (Update 15 december 2014: Oisterwijk is inmiddels ook aangesloten. Lidmaatschap kost hier €10 per jaar.)

Overzicht

Hieronder het overzicht van alle besproken marktplaatsen voor betaalde diensten.

[table “Betaaldediensten” not found /]

Conclusies: niet eenvoudig

Het is nog niet zo eenvoudig om als oudere of mantelzorger zelfstandig een betaalde hulpverlener te vinden. Er zijn weliswaar zes platforms beschikbaar, maar deze zijn in de meeste gevallen slechts regionaal actief en/of hebben een beperkt aanbod. Andere obstakels zijn verplichte lidmaatschapskosten, onduidelijkheid over kosten en de onmogelijkheid om zélf contact te leggen met een potentiële hulpverlener. Omdat dit een groeimarkt is, verwacht ik dat de platforms zich zullen ontwikkelen en de mogelijkheden in de toekomst verbeterd zullen worden.

Kent u nog andere platforms voor ouderen en hun mantelzorgers? Hebt u ervaring met de hier genoemde marktplaatsen?

[alert type=”notice” close=”true”]Update 25 april 2016 –  Naast de hier genoemde platforms kunt u ook gebruik maken van betaalde diensten via zogenaamde ‘ledenverenigingen’. Meer hierover leest u hier.[/alert]

 

Deel dit artikel
4 reacties op “Vind betaalde diensten voor ouderen
  1. Wijzelf Zorg Coöps (@WijzelfZCoops) schreef:

    Goed initiatief om dit eens te vergelijken. Zelf denken we nog aan meer vergelijkingsfactoren. Zijn er ook vrijwilligers te vinden via het platform en in welke mate is het maatschappelijk opgezet? Wie verdient er geld aan en (hoe) wordt dit verantwoord? maar deze vergelijking is een mooi begin!

  2. Wat leuk dat http://www.prodizo.nl is meegenomen in het onderzoek.
    We zijn bijna drie maanden geleden gestart met dé vergelijkingssite voor producten en diensten in de zorg. We werken hard aan het landelijk uitbreiden van ons aanbod!

  3. Ingrid van Glabbeek, Coördinator Zorg schreef:

    Ik werk bij een gemeente. En het zelfstandig wonen staat voorop. Dus dit soort site’s zou ik graag willen promoten. Maar waar ik mij zorgen om maak met deze site’s is het volgende. Kunnen “hulpverleners” misbruik van de situatie maken als klanten persoonlijke gegevens gaan invoeren.

    • Beste Ingrid, dank voor je reactie en goed dat je zelfstandig wonen wilt bevorderen! Ik begrijp wat je bedoelt, maar is die angst terecht? Natuurlijk kan er altijd wat misgaan, maar dat kan met elke bezorging of dienst-aan-huis, zoals Albert.nl, Wehkamp of de loodgieter. En is niet de bedoeling van zelfstandig wonen dat mensen daadwerkelijk zelfstandig zijn, zonder ‘invulling’ door anderen, zodat ze hun eigen gevoel en gezond-verstand kunnen gebruiken? En als een platform niet goed presteert, dan komt dat vanzelf naar buiten, bijvoorbeeld via social media. Zou die angst een reden moeten zijn om dergelijke initiatieven niet de bevorderen?

Langer en beter zelfstandig wonen
Zoek direct een dienst in de buurt of aan huis: