Er is hoop. Want er zijn mensen en organisaties die de toegang tot hulp en ondersteuning voor mensen op hoge leeftijd écht willen verbeteren. Daar is nu het eerste bewijs voor geleverd. Dat biedt perspectief: wellicht kan zoiets ook in uw gemeente of regio?
Slecht vindbaar
Het afgelopen jaar hebt u op Alleszelf.nl inspiratie gevonden om hulp en ondersteuning te vinden die bij u past. Zodat u gebruik kunt maken van het ruime aanbod dat voor mensen op hoge leeftijd beschikbaar is. Helaas, zo hebben wij verschillende keren moeten constateren, is dat aanbod vaak slecht te vinden.
Nu belangrijker dan ooit
Er bestaat geen platform waar ouderen een compleet aanbod vinden van de diensten die voor hen beschikbaar zijn. Zoals op Funda alle koopwoningen, op Bol.com alle boeken en op Thuisbezorgd alle bezorgmaaltijden te vinden zijn. Dat is niet alleen jammer, maar ook ernstig: het is nú belangrijker dan ooit tevoren dat ouderen (en hun omgeving en hulpverleners) zelfstandig kunnen blijven wonen.
Binnenkort in Capelle aan den IJssel
Partijen in Capelle aan den IJssel willen dit veranderen. Ze zien in dat de toegang tot diensten voor ouderen anders en beter kan en moet. Welzijnsorganisatie Buurtkracht Rijnmond, in samenwerking met zorgorganisaties De Vijverhof, De Zellingen en ZorgBreed, hebben daarvoor Alleszelf.nl in geschakeld.
Alleszelf.nl/Capelle
In de zomerkrant van Buurtkracht staat een paginagroot artikel dat de komst van Alleszelf.nl/Capelle aankondigt. Gekozen is voor de tien belangrijkste diensten:
- administratie
- huishoudelijke hulp
- informatie en advies
- klussendienst
- maaltijden
- personenalarmering
- ontmoeting en persoonlijk contact
- thuiszorg
- vervoer
- zorgcoördinatie
Ouderen, hun netwerk en hulpverleners in Capelle aan den IJssel kunnen deze diensten vinden, inhoudelijk vergelijken en direct inschakelen. Daarmee zijn eigen kracht en langer zelfstandig wonen een stuk dichterbij gekomen.
Iets voor u of uw gemeente?
Vanaf september is Alleszelf.nl/Capelle online. We hopen met dit nieuws ook niet-inwoners van Capelle aan den IJssel perspectief te geven. Want: wij kunnen zo’n platform ook in uw gemeente of regio realiseren. U kunt hier uw interesse kenbaar maken. Hoe meer signalen we ontvangen, hoe makkelijker we partijen kunnen overtuigen van nut en noodzaak. En als u iemand bent of kent bij een gemeente of welzijnsorganisatie met interesse voor een pilot: bel of mail via 06-81715500 en info@alleszelfdesk.nl.
Wat is uw mening?
Hoe kijkt u aan tegen het vinden en gebruiken van diensten? Wat is uw ervaring en welke wensen hebt u? We zijn benieuwd!
Naschrift: Op 1 oktober 2015 is Alleszelf.nl beschikbaar gekomen voor ouderen in de gemeente Capelle aan den IJssel. Lees hier wat dit inhoudt.
Wilt u elke 2 weken een gratis update ontvangen zoals dit artikel over hulp en ondersteuning Capelle? Klik hier en schrijf u in voor onze nieuwsbrief.
Gefeliciteerd, mensen achter Alleszelf! Capelle begrijpt hoe belangrijk het is om aanbod goed toegankelijk te maken. Ik verwacht dat meer gemeenten gaan volgen en zal hier in Amsterdam daarvoor ook de lijntjes uitleggen.
Ik vind dit een goed iets, mits het veratwoord is om mensen nog alleen en zelfstandig te laten wonen.
Er moet dan wel een heel netwerk om hen heen zijn, die regelmatig ( elke dag) kunnen kijken
( controleren vind ik een naar woord) of alles oké is en of er misschien meer of andere zorg noodzakelijk is.
Dit moet goed gecommuniceerd worden met verschillende geledingen, ook mantelzorgers.
Ook vind ik, dat er dan vanuit de gemeente een financiele tegemoetkoming moet zijn
( afhankelijk van inkomen) om in die verlangde behoeften te kunnen voorzien.
Zelf ben ik werkzaam als Ziekenverzorgende IG en werk in een Zorginstelling. Zie dat veel mensen heel veel moeite hebben om zich daar aan te passen en het heel erg vinden, dat zij niet meer zelfstandig konden blijven wonen door de verandering in hun zorgbehoefte.
Vraag
Waar blijft de privacy van de mens?
Alles ligt letterlijk op straat en internet
(Ben zelf ervarings deskundige, was in mijn functie privacy een hoog goed. Je zou ontslagen kunnen worden.),
( ……. had ik niet met 2 sterfgevallen tegelijk te doen gehad ………………) ,
maar aan zoiets had ik stiekem ook gedacht – een zorgverlener moet dit toch zelf ( zonder een ……….makelaar ) direct kunnen vinden , dacht ik !
Gefeliciteerd Capelle !!!
Een pracht voorbeeld en wie weet kan of moet het op een gegeven ogenblik
ook nog inzichtelijker met vereenvoudiging van al die wetten en wetjes / regels .
Weer een goed initiatief net als de vele burgerinitiatieven die zijn gestart. Heel veel energie wordt hier in gestopt en veel wordt daardoor tien dubbel gedaan. Op een aantal plekken zoeken dit soort initiatieven elkaar al op om samen meer te kunnen delen en sterker te staan in het aanbod.
Goed initiatief, zou graag in Maastricht ook willen opzetten. De samenwerking gaat hier stroef en ieder is bang om zijn stoel kwijt te raken en denken daarbij kennelijk niet aan de hulp behoevende.
Ga zo door! Wie weet komt het toch nog goed.
het lijkt me heel goed om een plaats te krijgen waar alles onder valt op huishoudelijk ,maaltijden enz .Ik feliciteer Cap.aan de IJssel met dit gegeven.