Mensen op hoge leeftijd voelen zich soms minder veilig, bijvoorbeeld omdat ze alleenstaand zijn en bang zijn om te vallen en niet meer overeind kunnen komen. Of ze hebben klachten die tot onverwachte benauwdheid, duizelingen of angst kunnen leiden. In dit soort situaties is het niet altijd mogelijk via de telefoon andere mensen te alarmeren. Dan is het een veilig en prettig idee dat er andere manieren zijn om eenvoudig direct hulp te kunnen inschakelen. Dat kan via ‘personenalarmering’. Hierna leest u wat het is, voor wie het is, hoe het werkt, welke functionaliteiten er zijn en informatie over prijs en kwaliteit.
1. Wat is het?
Personenalarmering werkt eenvoudig met een klein apparaat, dat u altijd bij u draagt. Bijvoorbeeld als hanger om uw hals of als een horloge om uw pols. Via een knop op het apparaatje kunt u hulp van anderen oproepen zodra dat noodzakelijk is. Degene die uw alarmoproep ontvangt kan hulp voor u inschakelen. Het is nuttig wanneer u niet bij uw telefoon kunt komen of een nummer kunt kiezen om de de hulp van politie, brandweer, ambulance of een naaste in te roepen. U hoeft alleen maar op een knop op het apparaatje te drukken. En soms is dat niet eens nodig. Dan gaat het alarm geheel automatisch af.
2. Voor wie is het?
Personenalarmering is geschikt voor iedereen zich onveilig voelt in de eigen woning en bang is geen hulp te kunnen inschakelen als hem of haar wat overkomt. Dat kan zijn als iemand zonder partner woont en bang is om te vallen zonder weer overeind te kunnen komen. Of voor mensen die klachten hebben die tot onverwachte benauwdheid, duizelingen of angst kunnen leiden.
3. Hoe werkt het?
Wanneer u iets overkomt, kunt u op de knop drukken die u om uw hals of pols hebt. Hierdoor vindt een alarmoproep plaats. U kunt zelf kiezen waar de oproep terecht komt.
- Dit kan bijvoorbeeld een familielid, buurvrouw of mantelzorger zijn. Dat wordt ook wel ‘sociale alarmering‘ genoemd. Wanneer de persoon uit uw netwerk niet beschikbaar is, gaat het alarmsignaal door naar de tweede of volgende persoon.
- Uw oproep kan ook naar een zorgorganisatie gaan. Veel zorgorganisaties bieden professionele alarmering aan. Vervolgens kunt u met degene die uw alarmoproep ontvangt spreken. Hij of zij kan vragen wat er is gebeurd en advies geven. Indien nodig kan hij/zij zelf komen of de juiste hulp inschakelen.
- U kunt er ook voor kiezen de melding naar een alarmcentrale te laten sturen. Deze is gegarandeerd dag en nacht bereikbaar. Wanneer de oproep bij een alarmcentrale terecht komt, zal deze nagaan welke hulp gewenst is en de hulp voor u regelen. Dat kunnen mensen uit uw eigen netwerk zijn of professionele hulpverleners, zoals een huisarts. Bij een alarmcentrale moet u zich eerst inschrijven, zodat men het een en ander van u weet. Zoals uw adres, de bereikbaarheid van uw sleutel en informatie over eventueel medicijngebruik. Ook geeft u toestemming dat de centrale deze informatie mag doorgeven aan hulpdiensten, zoals ambulancepersoneel.
4. Welke functionaliteiten zijn er?
Het ene apparaat heeft meer mogelijkheden dan de andere. De belangrijkste functionaliteiten op een rij:
- Luisteren en spreken: Sommige apparaatjes werken via een kastje bij de telefoon of in de meterkast. U kunt dan alleen spreken en luisteren wanneer u in de buurt van dat kastje bent. Zender en ontvanger zijn meestal erg gevoelig, dus u kunt in huis een behoorlijke afstand overbruggen. In grote huizen kunt u meerdere kastjes plaatsen. In grote woningen zonder meerdere kastjes, kunt u alleen een alarmsignaal uitzenden, waar de ontvanger naar moet handelen. Er zijn ook mobiele systemen waarmee u overal in en om huis kunt luisteren en spreken. Ook als u bijvoorbeeld in de tuin of in een kamer ver weg in een groot huis bent. Bij dit systeem praat en luistert u via het apparaatje. Vandaar gaat het signaal rechtstreeks naar de contactpersoon.
- Automatisch alarm: Het kan voorkomen dat u niet in staat bent om op de knop te drukken. Bijvoorbeeld omdat u gevallen bent en in een ongemakkelijke houding ligt. De volgende functionaliteiten hebben te maken met automatische alarmering.
- Valdetectie: wanneer uw alarm over valdetectie beschikt gaat uw alarm automatisch af. Het apparaatje registreert dan zelf dat u gevallen bent.
- Inactiviteitenalarm: het apparaatje geeft een signaal wanneer u langere tijd niet beweegt of niet in sommige delen van de woning verschijnt. Bij een inactiviteitenalarm zal het wat langer duren voordat er een signaal wordt gegeven, maar u kunt erop vertrouwen dat er iemand komt.
- Gebiedsafbakening: het apparaat geeft een automatische melding wanneer u zich buiten een bepaald gebied bevindt. U kunt programmeren welk gebied dit is en wat de omvang van het gebied is.
- Dwaaldetectie: Dit apparaatje is bestemd voor gebruik binnen een gebouw. Het apparaatje geeft meteen door waar u zich bevindt, zodat u snel opgespoord kunt worden. Vooral voor mensen die wel eens dwalen (bijvoorbeeld bij dementie) is dit een oplossing.
- Binnenshuis/buitenshuis: Er zijn aparte systemen voor binnen en voor buiten. Dat hangt samen met het soort signaal waarmee de apparaatjes werken. Let er op of u een apparaat wilt dat binnenshuis en/of buitenshuis mensen kan opsporen.
- Waterdicht: Net als bij horloges is het ene apparaat beter tegen water bestand dan het andere. Het is handig wanneer het apparaat waterdicht is, zodat u het kunt omhouden tijdens het douchen. Valt u dan, dan heeft u het alarm immers bij de hand.
- Klantportaal: Bij sommige systemen kunnen de contactpersonen via een internetverbinding inloggen en direct inzage krijgen in de status van verschillende alarmeringen. Ook geeft deze informatie over de huidige positie en/of de batterijstatus van het mobiele apparaatje.
5. Prijzen
De prijs voor aanschaf bestaat meestal uit een eenmalig bedrag en een maandelijks bedrag als abonnement. Afhankelijk van de aanbieder is dit abonnement in- of exclusief professionele alarmcentrale. Genoemde prijzen zijn inclusief BTW, en exclusief eventuele vergoeding door uw zorgverzekeraar en/of gemeente. Wilt u gebruik maken van zo’n vergoeding? Neem dan eerst contact op met uw zorgverzekeraar en/of gemeente; zij werken soms met voorkeursleveranciers.
Belangrijk: vergoeding via zorgverzekeraar
Mogelijk kan uw zorgverzekeraar het personenalarm vergoeden. Bij die vergoeding kunt u denken aan de aansluiting van het systeem en een bijdrage in de maandelijkse kosten. Elke verzekeraar hanteert eigen regels voor een eventuele vergoeding. De mogelijkheden zijn mede afhankelijk van uw situatie. Via deze pagina kunt u per verzekeraar informatie vinden over onder andere de vergoeding en de voorwaarden. Ook kunt u direct via een aanvraagformulier zelf een vergoeding aanvragen.
Belangrijk: vergoeding via gemeente
Mogelijk kunt u ook een beroep doen op uw gemeente voor een vergoeding voor personenalarmering. Dit is afhankelijk van uw situatie en verschilt per gemeente. Als u wilt weten of uw gemeente hiervoor mogelijkheden biedt, kunt u contact opnemen met het Wmo-loket van uw gemeente. Hier vindt u de contactgegevens van alle Wmo-loketten in Nederland.
6. Kwaliteit
Stichting Quality Assurance eHealth (QAEH) certificeert organisaties met het WDTM-QAEH ketenkeurmerk. Dit keurmerk is gericht op de ‘hoogst mogelijke betrouwbaarheid voor de eindgebruiker’. Om het keurmerk te verkrijgen, moet de werkwijze van de organisaties aan bepaalde eisen voldoen. Hierbij kunt u denken aan de procedures bij het installeren van de apparatuur, de bemensing van de alarmcentrale en de procedures bij alarmafhandeling. Enkele voorbeelden zijn:
- bij spoedplaatsing wordt minimaal 90% van apparaten binnen 24 uur geïnstalleerd;
- op meldingen wordt direct gereageerd: minimaal 75% binnen 90 seconden;
- medewerkers zijn gekwalificeerd en beschikken over de noodzakelijke diploma’s.
Ga naar het overzicht personenalarmering en vergelijk de diensten >>