[Gastbijdrage] Een nieuw abonnement voor uw mobiele telefoon uitkiezen is niet wat u elke dag doet. Daarom kan het lastig zijn om te bepalen waar u precies naar op zoek bent. In dit artikel beantwoorden we de meest gestelde vragen over een nieuw mobiel abonnement.
Kan ik mijn huidige toestel blijven gebruiken?
Als u nog een goed werkend mobiel toestel heeft, is het niet nodig om deze te vervangen. U kunt dan kiezen voor een zogenoemd sim only abonnement. U krijgt dan een nieuwe simkaart waar uw abonnement op staat. En uw huidige telefoonnummer? Die kunt u gewoon laten overzetten op het nieuwe abonnement. Zo kunnen uw contacten u net zo makkelijk bereiken als voorheen.
Wilt u ook een nieuw mobiel apparaat? Dat kan. U kiest in dat geval voor een abonnement met toestel. U kunt dan kiezen om:
- het toestel in 1 keer te betalen;
- het mobieltje in gedeelten te betalen;
- uw toestel gedurende uw contract af te betalen.
Tip: hoeft u niet per se het allernieuwste model? Dan kunt u het beste kiezen voor een toestel uit het voorgaande jaar. Zo’n model is minder duur dan een spiksplinternieuw toestel, en kan toch nog heel wat jaar meegaan.
Weet u wat voor soort abonnement u wilt hebben? Dan is het tijd om te kijken naar de inhoud van uw bundel.
Een nieuw abonnement: hoeveel belminuten of data heb ik nodig?
Misschien vindt u het lastig om te bepalen hoeveel belminuten of mobiele data u nodig heeft. Hier vindt u een indicatie van het soort abonnement dat u nodig heeft:
Belminuten
Belt u sporadisch? -> Kies voor een bundel van ongeveer 50 – 200 belminuten.
Belt u regelmatig? -> Kies voor een bundel van ongeveer 100 – 500 belminuten.
Belt u iedere dag? -> Kies voor een bundel van ongeveer 500 belminuten, of voor een onbeperkte belbundel.
Als u het nog steeds niet zeker weet, kunt u uw belgedrag het beste iets onderschatten. Bij veel mobiele providers is het mogelijk uw belminuten te upgraden. Naar beneden bijstellen is vaak niet mogelijk.
Tip: SMS’t u nog wel eens? Bij een abonnement met belminuten zitten SMS’jes ook vaak inbegrepen.
Mobiele data
Gebruikt u voornamelijk wifi en appt u sporadisch onderweg? -> Kies voor een databundel van ongeveer 100 MB – 500 MB
Wilt u onderweg altijd bereikbaar zijn en luistert u wel eens muziek? -> Kies voor een databundel van ongeveer 1.000 MB – 2.000 MB
Heeft u uw 4G altijd aan staan en kijkt u vaak filmpjes of luistert u muziek? -> Kies voor een databundel van 2.000 – 5.000 MB
Moet ik mijn huidige abonnement opzeggen?
U kunt bij uw nieuwe provider aangeven dat u gebruik wilt maken van de overstapservice. Hierdoor hoeft u niet zelf uw huidige abonnement op te zeggen. De nieuwe provider zorgt dat het overstapproces soepel verloopt.
Keuzehulp voor thuisadministratie >>
Hoe vind ik het beste een nieuw mobiel abonnement?
Voor u gaat overstappen, kunt u het beste verschillende opties naast elkaar leggen. U kunt mobiele abonnementen vergelijken om zeker te zijn van de beste keuze. Komt u er toch niet helemaal uit? Neem dan contact op met de betrouwbare klantenservice van Prijsvergelijken. U wordt daar graag verder geholpen.
Uw tips en ervaringen
Let u nog op andere dingen bij de aanschaf van een nieuw mobiel abonnement? Of heeft u ervaring met het gebruik van een online vergelijker? Deel uw tips of ervaringen dan hieronder.
[Gastauteur:] Prijsvergelijken uit onze Keuzehulp is een vergelijkingswebsite. Een team van zeven mensen zorgen er voor dat u via de site elke dag de beste prijs kunt vinden voor complexe producten. Denk daarbij aan internet, telefoonabonnementen, verzekeringen en energie.
Wilt u gratis updates ontvangen zoals dit artikel over een nieuw mobiel abonnement?
Klik hier en schrijf u in voor onze nieuwsbrief.
Geef een reactie