Geldzaken op orde? Zo krijg je grip op je thuisadministratie

geldzaken op ordeMakkelijk en op tijd de belasting doen en rekeningen betalen. Risico’s afdekken en zorgen dat het huishouden nu en later op rolletjes loopt. Weten wat waar geregeld is en een blijvend rendement krijgen op uw spaargeld… De thuisadministratie vraagt aandacht maar hoeft echt geen dagtaak te zijn. Als u zorgt dat de basis goed is en u het boeltje bij houdt komt u een heel eind en anders zijn er genoeg mogelijkheden om hulp bij uw financiële administratie te vinden. Alleszelf.nl stelt de basis elf tips op en maakt u wegwijs om uw geldzaken op orde te brengen én te houden.

Geldzaken op orde met deze basis 11

Kijk eerst eens stap voor stap of u voldoet aan deze 11 basisvoorwaarden voor een overzichtelijke thuisadministratie:

  1. Een betaal- en spaarrekening. Weet welke rekeningen en bij welke bank u en mogelijk uw partner deze hebben. Als u geen en/of rekening heeft is het mogelijk handig als u elkaar machtigt. Zorg dat u beiden kunt internetbankieren of betrek uw mantelzorger.
  2. Automatiseer betalingen en interne stortingen met automatische overschrijvingen.
  3. Overzichtelijke administratie. Plaats papieren in ordners op alfabet en digitale documenten in vindbare mapjes op de pc. Zo bent u ook nooit een polis zoek
  4. Post en e-mail. Geef het een plek en betaal nota’s beter direct. Sorteer op volgorde van afhandelen en print zo nodig mailtjes uit.
  5. Administratie bijwerken. Wekelijks en op een vast moment. Check post, mail en lopende zaken en of de rekeningen op tijd zijn betaald.
  6. Check het saldo op uw bankrekening en vul aan van uw spaarrekening als nodig.
  7. Noteer de einddatum van contracten, abonnementen en verzekeringen en kijk tijdig naar een betere aanbieding. Zo kunt ook de spaarrente vergelijken, de hypotheek oversluiten. een beter verzekeringspakket nemen of besparen op de vaste lasten.
  8. Maandoverzicht. Stel een maandelijkse overzicht op van inkomsten en uitgaven voor meer inzicht. Gebruik eventueel een huishoudboekje als hulpmiddel.
  9. Leg een buffer aan voor onverwachte, grotere kosten. Stelregel is dat u de twee duurste apparaten in huis kunt vervangen of laten repareren.
  10. Doelgericht sparen of beleggen en budgetteren voor deze buffer maar ook voor bijvoorbeeld woningaanpassingen, makkelijker vervoer of een fijne vakantie.
  11. Financieel fit, blijf het het hele jaar door met een jaarplanner, bijvoorbeeld van Nibud.

Zelf doen of uitbesteden

geldzaken op orde thuisMet de basis 11 voor ogen kunt u dus veel zelf hopelijk. Toch is helemaal niet vreemd als u hulp kunt gebruiken bij uw financiële administratie. Het bestaan van vele organisaties en vrijwilligers die mensen helpen om geldzaken op orde te krijgen en te houden geeft aan dat u niet de enige bent.
De hulp kan variëren van betalingen en verzekeringen regelen tot hulp bij belastingaangifte en de nalatenschap. Maar ook coaching, beheer of zelfs bewindvoering behoort tot de mogelijkheden. Zoek een dienst in de buurt of aan huis in onze Keuzehulp. U kunt er uw locatie en wensen aangeven om te vergelijken en te kiezen:

Geldzaken op orde zo?

We horen graag waar u tegen aan loopt bij de thuisadministratie maar ook uw extra tips. Omdat het zo mooi rijmt, houden we het wel graag binnen deze basis 11 van Alleszelf. U kunt hieronder uw reactie geven!

Wilt u gratis updates ontvangen zoals dit artikel over geldzaken op orde?
Klik hier en schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Deel dit artikel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Langer en beter zelfstandig wonen
Zoek direct een dienst in de buurt of aan huis: